olaka Posted October 16, 2025 Posted October 16, 2025 I och med ändrade familjeförhållanden måste jag lämna över projektet till nästa person. Inregistrerad, färdigställd och körd med tidigare. Nu har den tyvärr stått ett tag efter att jag påbörjade omdragning och uppmärkning av elsystemet. Detta är en Locost byggt på McSorley 442 för att husera drivlinan från en Ford 2.9 12v. Den är tungt inregistrerad i i syfte att senare byta ut motorn mot en Cosworth v6 24v. Bra kandidat för andra motorbyten om man så önskar med andra ord. Om dagsläget: - inte körbar då elsystemet är klippt, inklusive el till motorn. - Några färgflagor har lossnat från skärmarna efter stenskott Att göra: - Färdigställ elsystem. Det som är gjort hittills är noggrant uppmärkt med markeringskrympslang och snabbkontakter och bör inte generera några frågetecken. I huvudsak är det baklyktor och motorsystemet kvar. - Återmontera detaljer, exempelvis luftfilter, expansionskärl, stolar, bränsletank och liknande (ingen nykonstruktion är nödvändig) - Generell service vad gäller vätskor - Besikta Fint: - Heltäckande sufflett - Tjusiga trädetaljer - En variant av pushrod-fjädring i framvagnen Följer med: - En hel Cosworth V6 24v BOB + växellåda (MT75 vill jag minnas). Tror att jag saknar ett svänghjul då motorn i sig kommer från en automat. - Megasquirt. Köpt begagnat men ej testat. - All nödvändig belysning, både de ursprungliga glödlampsmodellerna samt nya led-varianter jag skulle byta till. - Hastighetsmätare att koppla till växellådsgivaren. Ursprungligen användes en cykeldator med givare på bakaxeln som fortfarande finns kvar. Pris? Jag vet faktiskt inte. Typ 60 tusen kanske? Pappas gamla byggtråd finns här: https://forum.locostsweden.se/topic/7723-uppdatering-av-ett-l%C3%A5ngsamt-bygge/ Jag tog över den efter att han gick bort och tanken var att den skulle rulla som vanligt på vägarna igen men jag har helt enkelt inte haft tid. Quote
kengren Posted October 17, 2025 Posted October 17, 2025 Det finns ju en mycket utförlig byggbeskrivning på denna bil. Det är ju Antas, stor del av oss som har hängt på detta forum har följt din far's bygge fram till hans bortgång. Saknar din far. Quote
heralue Posted October 17, 2025 Posted October 17, 2025 OT: jag minns tillbaka när Antas var och hälsade på under sin Eriksgata ♥️ 1 Quote
olaka Posted October 25, 2025 Author Posted October 25, 2025 Det är Antas (och mitt) bygge. Den så kallade "rörhögen". Trots att han dog för ganska precis 12 år sedan lever han kvar hos mig och inte bara genom prylarna, pärmarna med dokumentation och ändlösa exceldokument han lämnat efter sig. Med anledning av familjesituationen nu måste jag lämna över projektet till nästa person. Viktigast för mig är att den kommer till någon som till slut får ut den på vägen igen. Priset är inte centralt. Quote
Recommended Posts