Jump to content

Motorproblem


Jonte

Recommended Posts

Nu får man tillbaka för att jag stod på mässan och lovprisade min motor som var tagen från en sierra. Det var inga problem med den innan helgen.

Men igår när jag skulle ta en liten premiärtur så började det jävlas. *suck*

Jag lät den stå på tomgång för att bränna in värmebandaget runt extraktorröret ordentligt innan jag skulle åka iväg. Efter ett tag märkte jag att motorn gick varm. Vattentempen drog iväg till 100 grader och hade säkert fortsatt om jag inte stängt av motorn.

När jag börja kolla runt motorn så upptäckte jag att den läckte olja framtill mellan block och topplock :(

Så mina farhågor är nu om toppen slagit sig och måste planas + allt annat jobb som hör därtill. Hade ju tänkt vänta med det tills nästa vinter :(

Har det inte så fett med pengar och Tullinge hägrar snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Otur! :(

Men det kan vara flera orsaker till oljeläckage....

Om du har en begagnad motor som gått med vanlig olja och nu i vinter bytt till syntetisk, kan du få oljeläckage en tid. Den syntetiska löser upp koks och renar motorn, och har en förmåga att tränga igenom spalter. Speciellt vid o-ringar o.dyl. Efter en tid brukar det sluta.

Oroande är det förvisso att det läcker vid toppen. Tag ett komp-prov!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Har inte bytt olja under vintern. Hann ju köra 10 mil i höstas innan vinteruppehållet och sedan inte rört motorn :(

Kör med vanlig 15W-40 univeraslmotorolja från OK/Q8

Link to comment
Share on other sites

Har inte bytt olja under vintern. Hann ju köra 10 mil i höstas innan vinteruppehållet och sedan inte rört motorn  :(

Kör med vanlig 15W-40 univeraslmotorolja från OK/Q8

Tråkigt Jonte! :(

Det är inte så att det bara är packningen som blåst pga,

att den kanske skulle återdragits efter x antal mil?

(om du haft den av förstås)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Var det en Pinto du hade? Det är rätt ovanligt att toppen slår sig, den är ju, eh, rätt kraftig...

Däremot är termostater förbrukningsvara. Speciellt när den står mycket.

Nu är topplockspackningar rätt billiga så det kan ju vara värt att byta den för säkerhets skull. Att det fuktar lite olja i framkant brukar inte vara någon fara, men det ska ju inte läcka.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Var det en Pinto du hade? Det är rätt ovanligt att toppen slår sig, den är ju, eh, rätt kraftig...

Däremot är termostater förbrukningsvara. Speciellt när den står mycket.

Nu är topplockspackningar rätt billiga så det kan ju vara värt att byta den för säkerhets skull. Att det fuktar lite olja i framkant brukar inte vara någon fara, men det ska ju inte läcka.

/Gustaf

Från en sådan erfaren man så låter det bra. Termostaten är redan bortplockad och ny är snart på plats, sen får jag varmköra lite försiktigt igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...