Jonte Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Nu får man tillbaka för att jag stod på mässan och lovprisade min motor som var tagen från en sierra. Det var inga problem med den innan helgen. Men igår när jag skulle ta en liten premiärtur så började det jävlas. *suck* Jag lät den stå på tomgång för att bränna in värmebandaget runt extraktorröret ordentligt innan jag skulle åka iväg. Efter ett tag märkte jag att motorn gick varm. Vattentempen drog iväg till 100 grader och hade säkert fortsatt om jag inte stängt av motorn. När jag börja kolla runt motorn så upptäckte jag att den läckte olja framtill mellan block och topplock :( Så mina farhågor är nu om toppen slagit sig och måste planas + allt annat jobb som hör därtill. Hade ju tänkt vänta med det tills nästa vinter :( Har det inte så fett med pengar och Tullinge hägrar snart ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Nej vad tråkigt!! Jag hoppas verkligen att du får ordning på motorn igen Jonte!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Otur! :( Men det kan vara flera orsaker till oljeläckage.... Om du har en begagnad motor som gått med vanlig olja och nu i vinter bytt till syntetisk, kan du få oljeläckage en tid. Den syntetiska löser upp koks och renar motorn, och har en förmåga att tränga igenom spalter. Speciellt vid o-ringar o.dyl. Efter en tid brukar det sluta. Oroande är det förvisso att det läcker vid toppen. Tag ett komp-prov! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 4, 2005 Author Share Posted April 4, 2005 Har inte bytt olja under vintern. Hann ju köra 10 mil i höstas innan vinteruppehållet och sedan inte rört motorn :( Kör med vanlig 15W-40 univeraslmotorolja från OK/Q8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Har inte bytt olja under vintern. Hann ju köra 10 mil i höstas innan vinteruppehållet och sedan inte rört motorn :( Kör med vanlig 15W-40 univeraslmotorolja från OK/Q8 Tråkigt Jonte! :( Det är inte så att det bara är packningen som blåst pga, att den kanske skulle återdragits efter x antal mil? (om du haft den av förstås) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Hej Var det en Pinto du hade? Det är rätt ovanligt att toppen slår sig, den är ju, eh, rätt kraftig... Däremot är termostater förbrukningsvara. Speciellt när den står mycket. Nu är topplockspackningar rätt billiga så det kan ju vara värt att byta den för säkerhets skull. Att det fuktar lite olja i framkant brukar inte vara någon fara, men det ska ju inte läcka. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Din motor går ju iaf:) Det gör ju inte min!!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 4, 2005 Author Share Posted April 4, 2005 HejVar det en Pinto du hade? Det är rätt ovanligt att toppen slår sig, den är ju, eh, rätt kraftig... Däremot är termostater förbrukningsvara. Speciellt när den står mycket. Nu är topplockspackningar rätt billiga så det kan ju vara värt att byta den för säkerhets skull. Att det fuktar lite olja i framkant brukar inte vara någon fara, men det ska ju inte läcka. /Gustaf Från en sådan erfaren man så låter det bra. Termostaten är redan bortplockad och ny är snart på plats, sen får jag varmköra lite försiktigt igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.