rollexe Posted Wednesday at 08:03 PM Posted Wednesday at 08:03 PM Har en fråga. jag är sugen att köpa en rolig bil men den har inga papper kvar sedan en import långt bak i tiden. Tanken är att elkonvertera bilen. Så min fråga är hur mycket som behöver ändras på en bil för att kunna göra ett amatör byggt fordon eller ombyggt fordon? Eller finns det andra vägar att gå för att kunna registrera en bil utan papper? Quote
therealpinto Posted Thursday at 05:26 AM Posted Thursday at 05:26 AM För att det ska bli amatörbyggt så ska man ändra så mycket att man inte längre känner igen grundkonstruktionen. Den enklaste beskrivningen är att på en bil med självbärande kaross, kapa ur hela golvet och all bärande struktur och bygga en ny ramkonstruktion. Även ett så kallat "body swap" dvs att man använder en bottenplatta från en annan bil med självbärande kaross under en äldre kaross blir amatörbyggt. Ombyggt fordon förutsätter att bilen har registreringshandlingar i någon form. Om det går att visa att bilen har funnits i Sverige i minst 20 år så finns det sätt att ge den en "gammal" identitet, för att det ska lyckas brukar det behöva finnas dokumentation, som importhandlingar, kvitton, foton och liknande så man kan bevisa historiken. Quote
rollexe Posted Thursday at 06:42 AM Author Posted Thursday at 06:42 AM Ok är att kolla om 20 år gammal info får att hitta. vad är uppbyggd fordon? Skulle det kunna vara en väg att gå på en bil från 1970. Hur fungerar det? Quote
therealpinto Posted Thursday at 10:42 AM Posted Thursday at 10:42 AM Uppbyggt fordon i den formen är ganska nytt men går ut på att man kan "bygga" ett nytt fordon som motsvarar ett gammalt (50 år eller äldre). Besiktningsorganen hanterar det själva så jag kan inte beskriva processen speciellt mycket närmare. Quote
Recommended Posts