DIRAVI Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Jag har hittat uppgifter på vad Fårds växellådor väger. Escort mk 1 och 2, 4-pet: ca 28 kg Typ 9 : ca 44,7 kg MT75 : ca 37,6 kg nu vet jag ännu inte om det är torrvikt eller med olja, men jag tror det är utan. Jag förutsätter att vägaren, som är samma för alla tre, gjort på samma vis med alla, så jag ser dena uppgift som en väg att jämföra dessa lådor med varandra, inte med andra lådor vägda opå annan våg, av någon annan. Quote
Gripenland Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Det är nog tillräckligt noggrant för att lägga in i viktlistan i alla fall. Skulle någon annan komma fram till andra vikter så är det ju bara att revidera :) http://locost.monkeytoys.com/wiki/index.pl...iciellViktlista Quote
gka Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Vägde ett par diffar idag (Sierra och BMW 2002). Lade in dem i wikin tillsammans med två växellådor som jag vägde för ett bra tag sen (RX-7 FB och Getrag 245). Quote
Gripenland Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Vägde ett par diffar idag (Sierra och BMW 2002). Lade in dem i wikin tillsammans med två växellådor som jag vägde för ett bra tag sen (RX-7 FB och Getrag 245). Finemang! :thumbup: Var Sierradiffen 7" eller 7,5"? Quote
gka Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Finemang! :thumbup: Var Sierradiffen 7" eller 7,5"? Jag vet faktiskt inte :icon_oops: Quote
gka Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Finemang! :thumbup: Var Sierradiffen 7" eller 7,5"? Jag vet faktiskt inte :icon_oops: Verkar som det är 7,5"? Mäter jag på rätt ställe så är den det. Quote
Gustav Sundberg Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 Finemang! :thumbup: Var Sierradiffen 7" eller 7,5"? Jag vet faktiskt inte :icon_oops: Verkar som det är 7,5"? Mäter jag på rätt ställe så är den det. Den där är 7,5" Övre infästningen där du har en M12 skruv från varje sida pekar på det :) Lilla diffen har gängad stång genom hela klumpen, precis som det är på nedre fästet på bägge diffarna. Quote
Thomas Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Troligtvis så menas det att kronhjulet är 7,5" det är det man brukar gå efter på slutväxlar Thomas Quote
gka Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Troligtvis så menas det att kronhjulet är 7,5" det är det man brukar gå efter på slutväxlarThomas Jo det stämmer säkert, men man ska kunna se skillnad på dem utanpå också. Men då tror jag på att det är en 7,5" så länge, tack Gustav. :) Quote
Marcus a Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Bra information har en tendens att försvinna. Så koperar och lägger den här ist:) "Early Rover RV8 mass Having found various posts on here re the mass of a Rover RV8 motor, which seem to disagree, thought I would weight the one I have in the garage. It is a very early 3.5 motor from a P6, engine number 4550100886A, which was built between 1967 and 1976, according to www.rimmerbros.co.uk The total mass, including starter (9kg!) , water pump, alternator, engine rubber mounts, inlet manifold and distributor came to 125 kg. Note that the following were not included: Standard Exhaust manifolds (5 kg each) Flywheel to suit manual gearbox (14 kg) Clutch (6 kg) Carbs Fan Oil Filter Oil Water hosing Water So a complete motor with exhaust manifolds, flywheel and clutch but without other items mentioned above would weight 155 kg or say 340 UK pounds. (1 kg = 2.20462 pounds) Cheers Fred W B" Quote
Gripenland Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Troligtvis så menas det att kronhjulet är 7,5" det är det man brukar gå efter på slutväxlarThomas Jo, förvisso men när det pratas sierradiffar i UK är det måttet gka visar som menas. Quote
Acke Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Jag la till volvos 1031 bakaxel.. tom på olja och ingen skydskåpa över diffen. inga bromsbackar för handbroms, skivor eller ok, kort sagt axel,diffklump och axlar vikt ca: 59 kilo Quote
Mathias78 Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 (edited) vägde motor (B23 och M45) idag. motor utan startmotor generator grenrör och förgasare men med växellådan monterad 141kg Edited October 9, 2005 by Mathias78 Quote
Acke Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 M47 (tror jag) med elektroninsk överväxel ca: 48 kilo Quote
Arrowsmith Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 M47 (tror jag) med elektroninsk överväxel ca: 48 kilo <{POST_SNAPBACK}> då är det en M46 M47 har ingen elektrisk överväxel den har 5:an i spaken Quote
[MAnge] Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 har inga egna vikter man jag hittade denna sida någonstans. http://autoxer.skiblack.com/enginefyi.txt Quote
Kenka Posted April 10, 2006 Posted April 10, 2006 Det är nog tillräckligt noggrant för att lägga in i viktlistan i alla fall. Skulle någon annan komma fram till andra vikter så är det ju bara att revidera :) http://locost.monkeytoys.com/wiki/index.pl...iciellViktlista Finns den här listan kvar någonstans... eftersom länken inte fungerar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.