Jump to content

Vikter.


DIRAVI

Recommended Posts

Jag har hittat uppgifter på vad Fårds växellådor väger.

Escort mk 1 och 2, 4-pet: ca 28 kg

Typ 9 : ca 44,7 kg

MT75 : ca 37,6 kg

nu vet jag ännu inte om det är torrvikt eller med olja, men jag tror det är utan.

Jag förutsätter att vägaren, som är samma för alla tre, gjort på samma vis med alla, så jag ser dena uppgift som en väg att jämföra dessa lådor med varandra, inte med andra lådor vägda opå annan våg, av någon annan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vägde ett par diffar idag (Sierra och BMW 2002). Lade in dem i wikin tillsammans med två växellådor som jag vägde för ett bra tag sen (RX-7 FB och Getrag 245).

Link to comment
Share on other sites

Vägde ett par diffar idag (Sierra och BMW 2002). Lade in dem i wikin tillsammans med två växellådor som jag vägde för ett bra tag sen (RX-7 FB och Getrag 245).

Finemang! :thumbup:

Var Sierradiffen 7" eller 7,5"?

Link to comment
Share on other sites

Finemang!  :thumbup:

Var Sierradiffen 7" eller 7,5"?

Jag vet faktiskt inte :icon_oops:

Verkar som det är 7,5"? Mäter jag på rätt ställe så är den det.

post-23-1113168954.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Finemang!  :thumbup:

Var Sierradiffen 7" eller 7,5"?

Jag vet faktiskt inte :icon_oops:

Verkar som det är 7,5"? Mäter jag på rätt ställe så är den det.

Den där är 7,5"

Övre infästningen där du har en M12 skruv från varje sida pekar på det :)

Lilla diffen har gängad stång genom hela klumpen, precis som det är på nedre fästet på bägge diffarna.

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis så menas det att kronhjulet är 7,5" det är det man brukar gå efter på slutväxlar

Thomas

Jo det stämmer säkert, men man ska kunna se skillnad på dem utanpå också.

Men då tror jag på att det är en 7,5" så länge, tack Gustav. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra information har en tendens att försvinna. Så koperar och lägger den här ist:)

"Early Rover RV8 mass

Having found various posts on here re the mass of a Rover RV8 motor, which seem to disagree, thought I would weight the one I have in the garage.

It is a very early 3.5 motor from a P6, engine number 4550100886A, which was built between 1967 and 1976, according to www.rimmerbros.co.uk

The total mass, including starter (9kg!) , water pump, alternator, engine rubber mounts, inlet manifold and distributor came to 125 kg.

Note that the following were not included:

Standard Exhaust manifolds (5 kg each)

Flywheel to suit manual gearbox (14 kg)

Clutch (6 kg)

Carbs

Fan

Oil Filter

Oil

Water hosing

Water

So a complete motor with exhaust manifolds, flywheel and clutch but without other items mentioned above would weight 155 kg or say 340 UK pounds. (1 kg = 2.20462 pounds)

Cheers

Fred W B"

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis så menas det att kronhjulet är 7,5" det är det man brukar gå efter på slutväxlar

Thomas

Jo, förvisso men när det pratas sierradiffar i UK är det måttet gka visar som menas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag la till volvos 1031 bakaxel..

tom på olja och ingen skydskåpa över diffen.

inga bromsbackar för handbroms, skivor eller ok,

kort sagt axel,diffklump och axlar

vikt ca: 59 kilo

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...