Göran 62 Posted 6 hours ago Share Posted 6 hours ago (edited) Är i färd med att byta motor i min sjua. Den gamla, Zetec Silvertop 1.8, ersätts av en helt ny (crate) Zetec Blacktop 2.0. Längs resan dyker det som vanligt upp lite funderingar som jag hoppas att kunna få lite hjälp med här. Oljetråget som är modifierat (lägre) flyttar jag över från 1.8 till 2.0 motorn. Det passar rakt av. Oljesticka och dess rör passar ej. Beställde via skroten ny oljesticka och ett rör till en Blacktop. Röret, som var 1 cm längre än 1.8:ans, passade med sin infästning i 2.0:ans block. Oljestickan däremot var lång, 73 cm... Vad skall det då vara för mått på oljestickan till en Blacktop och dess rör? Har fått ett mått på att en Blacktop-oljesticka skall vara 50 cm lång, mätt från dess spets till underkant handtag där det möter röret. Oljeröret som jag fick hem var 33,9 cm mätt enligt bilder. Verkar det rätt? Eller har någon ett mer korrekt mått att bistå med? Måtten från blockets fläns till vevaxelns nedre delar är samma på både 1.8:an och 2.0:an (enheten skall vara cm, ej mm). Så oljenivån bör ju därmed vara samma i båda dessa motorer Jag flyttar även över oljepickuppen från 1.8:an till 2.0:an. Det ser olika ut vad det gäller infästningar för pickuppens stöd mellan motorerna. Är det nödvändigt med stöd, finns det risk att den kan vibrera av? Jobbar på en prototyp, kan den funka tro? Har ingen lust att sätta den under ramlageröverfallens bult. Nästa lilla spörsmål blev avstånd mellan sugsilen och tågets botten. Har fått till mig att det skall vara någonstans runt 10 mm. Ej under ca 7 mm. Det visade sig att det hade varit lägre i 1.8:an. Ca 4 på ena sidan och ca 7 på den andra (är lite sned) här blir det att köpa in hårdlödningutrustning och höja detta mått lite. Synpunkter och råd mottages tacksamt. Edited 6 hours ago by Göran 62 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted 3 hours ago Share Posted 3 hours ago Du vill ha med dig så mycket olja som möjligt, men; Vevslängen ska inte träffa oljan när motorn går, då drar det hästkrafter och oljan smörjer sämre, så max oljenivå bör vara precis under lägsta punkt för storändan. kan du mäta nedsticket för oljestickan från blockfoten för den gamla motorn och sen jämföra med den nya? För hårdlödning rekommenderar jag självtändande MAP-gas brännare. Silverlod köpte jag senast på Bauhaus. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted 3 hours ago Share Posted 3 hours ago Just det, jag hade inte monterat pickupen utan stöd, potentialen för skador om den börjar röra sig är för stor, och jag har också läst mig till 8mm mellan botten av sump och pickup. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.