Jump to content

FIDEL inte Castro en packnings studie ( just nu)


LUPUS

Recommended Posts

Hämta hem lite framtida idiot projekt. ( tack till Anders / offroad för förmedling)

Sedan jag såg SFRO bilden på den gula  låga valpen i Vw typ2 stil har jag tänkt att den iden förtjänar lite mera effekt är 34hp.   ( man älskar eller hatar iden ) 

Så även om detta nog ligger långt bort (2-3 år)  så får man börja samla delar och mäta och fundera lite,  finns inget bättre sätt att somna än att lösa meningslösa bil problem. 

Så en rejält sunkig Valp ( med rätt moss patina) hämtades utan chassi rutor eller det mesta.  Priset var väl ca STENA metall baserat och är därmed bara ett plats problem. skulle nästan gissa den är för dålig att använda ( eller snarare frågan på hur mycket vill man svetsa trippel plåtar som rostar ) 

image.thumb.jpeg.3da87a24af961211f85b0eb55070b2a7.jpeg

 

Tanken är att kombinera väghållning OCH för mycket effekt med det fantastiska cd värdena på en LEGO bit.   

Som ordleken i namnet pekar åt blir det en valp =  FIDO  men AWD på el --> FIDEL 

Det finns ett gäng tekniska problem att lösa som INTE är enkla. 

  • Man sitter original på eller framför  vänster fram hjul !   Jag får inte plats där , måste va gjort för en 160cm människa. tror man här måste sikta mer mot centralt placerad förarposition ( är det ett problem lagmässigt ? )  
  • alla moderna vettiga hjul upphängningar bygger uppåt i fram = där man sitter.   tänkte undvika triangel länkar och plocka något komplett på skroten.  Typ Mcpherson och enkelt ram chassi. Men kanske en modern s90 eller alfa 159  historia kan funka ?  
  • Styrningen .... sitter framför hjulen , en bra bit.   Styrsnäcka tilltalar inte mig.   hur löser man det enklast. 

Rolig fakta är att den är smalare och kortare än 92:an i hjul bas 

Lånad bild---> 

LIMG_3340.thumb.jpeg.e4979865478fe56c7595f23c6fdd0eab.jpeg

 

Köpguide begagnad Volvo Valp 1961–1970 | Klassiker

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Motormössigt är det lite som att kasta in en 30 -40 liters bensin dunk centralt. Kanske lätt framåt i tyngdpunkt 

men undrar om det går att köra något fortare är 50kph om man sitter med tyngdpunkt som en buss = framför allt 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar.

Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann.

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, therealpinto sade:

Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar.

Mclaren F1 lyckades ju så hur svårt kan det va 😉 

18 minuter sedan, therealpinto sade:

Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann.

Det blir ju AWD så tar man vilken FWD bil som helst och sätter lämpliga efter marknads stöddämpare på dem så är man nog hemma där ( bak och fram)   på 92:an har jag något yellow speed kit som går att göra väldigt korta då allt är skruvbart. Men det hade varit trevligt med inga höga infästnings punkter. 

Det där med vinkel växel lät intressant , någon speciell bil du tänker på.  de jag goggla fram såg inte direkt ut att va konstruerade detta seklet ( läs typ bedford och engelskt) 

Link to comment
Share on other sites

  • LUPUS changed the title to FIDEL inte Castro en packnings studie ( just nu)

Jag tänkte mest att man vill kanske ha fjäderben som inte bygger så mycket på höjden...

VW T3 (alltså buss/pickup, 1980-1990 typ) har en variant som är rätt populär:

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/VW/VW-TRANSP&CARAVELLE-T3/1980_1990/Framvagn-&-Fjädring-&-Styrning/Styrväxel-&-Snäcka-Mekanisk/_/ID-54856947/C251419025

 

Link to comment
Share on other sites

Hur kunde jag missa den , måste fått typ2 träffar även på de nyare bussarna . 
löser ju allt 😀

det är ju en Umlenkgetriebe man skall ha

Och kommer alltid finnas att köpa då en vw buss är kult 

IMG_3534.thumb.webp.affa60e07050758df08de08c17aeb551.webpIMG_3536.thumb.jpeg.a9bde4570e1761172683d491b0bd9bb5.jpeg

Nästa fråga  är utväxlingen 1:1 och byter de håll tro   ? 
hitta ingen sprängskiss 

Link to comment
Share on other sites

  • LUPUS changed the title to FIDEL inte Castro en packnings studie ( just nu)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...