LUPUS Posted Monday at 03:43 PM Share Posted Monday at 03:43 PM (edited) Hämta hem lite framtida idiot projekt. ( tack till Anders / offroad för förmedling) Sedan jag såg SFRO bilden på den gula låga valpen i Vw typ2 stil har jag tänkt att den iden förtjänar lite mera effekt är 34hp. ( man älskar eller hatar iden ) Så även om detta nog ligger långt bort (2-3 år) så får man börja samla delar och mäta och fundera lite, finns inget bättre sätt att somna än att lösa meningslösa bil problem. Så en rejält sunkig Valp ( med rätt moss patina) hämtades utan chassi rutor eller det mesta. Priset var väl ca STENA metall baserat och är därmed bara ett plats problem. skulle nästan gissa den är för dålig att använda ( eller snarare frågan på hur mycket vill man svetsa trippel plåtar som rostar ) Tanken är att kombinera väghållning OCH för mycket effekt med det fantastiska cd värdena på en LEGO bit. Som ordleken i namnet pekar åt blir det en valp = FIDO men AWD på el --> FIDEL Det finns ett gäng tekniska problem att lösa som INTE är enkla. Man sitter original på eller framför vänster fram hjul ! Jag får inte plats där , måste va gjort för en 160cm människa. tror man här måste sikta mer mot centralt placerad förarposition ( är det ett problem lagmässigt ? ) alla moderna vettiga hjul upphängningar bygger uppåt i fram = där man sitter. tänkte undvika triangel länkar och plocka något komplett på skroten. Typ Mcpherson och enkelt ram chassi. Men kanske en modern s90 eller alfa 159 historia kan funka ? Styrningen .... sitter framför hjulen , en bra bit. Styrsnäcka tilltalar inte mig. hur löser man det enklast. Rolig fakta är att den är smalare och kortare än 92:an i hjul bas Lånad bild---> L Edited 21 hours ago by LUPUS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted Monday at 04:03 PM Share Posted Monday at 04:03 PM Kan man förläng ben så ska det väl gå att korta av dessa med😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted Monday at 04:12 PM Author Share Posted Monday at 04:12 PM 8 minuter sedan, Mildseven sade: Kan man förläng ben så ska det väl gå att korta av dessa med😎 Ja du menar mina ben , 🦵 tänkte inte på det . 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted Monday at 04:16 PM Author Share Posted Monday at 04:16 PM (edited) Motormössigt är det lite som att kasta in en 30 -40 liters bensin dunk centralt. Kanske lätt framåt i tyngdpunkt men undrar om det går att köra något fortare är 50kph om man sitter med tyngdpunkt som en buss = framför allt Edited Monday at 06:41 PM by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted Monday at 04:28 PM Share Posted Monday at 04:28 PM Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar. Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted Monday at 04:53 PM Author Share Posted Monday at 04:53 PM 18 minuter sedan, therealpinto sade: Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar. Mclaren F1 lyckades ju så hur svårt kan det va 😉 18 minuter sedan, therealpinto sade: Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann. Det blir ju AWD så tar man vilken FWD bil som helst och sätter lämpliga efter marknads stöddämpare på dem så är man nog hemma där ( bak och fram) på 92:an har jag något yellow speed kit som går att göra väldigt korta då allt är skruvbart. Men det hade varit trevligt med inga höga infästnings punkter. Det där med vinkel växel lät intressant , någon speciell bil du tänker på. de jag goggla fram såg inte direkt ut att va konstruerade detta seklet ( läs typ bedford och engelskt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted Monday at 07:07 PM Share Posted Monday at 07:07 PM Annars får du bygga nått liknande https://www.youtube.com/watch?v=b74w7GLYwqY 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted Tuesday at 07:00 AM Share Posted Tuesday at 07:00 AM Såg denna på blocket och kanske är något för dig.😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted Tuesday at 07:55 AM Author Share Posted Tuesday at 07:55 AM Det var nog rimligt pris om man vill ha en till skogen , värdelöst vetande här är att de med ” bulor ” på dörrarna är de sista ej militära Ungern tillverkade , skall ha sämre axlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted Tuesday at 06:12 PM Share Posted Tuesday at 06:12 PM Jag tänkte mest att man vill kanske ha fjäderben som inte bygger så mycket på höjden... VW T3 (alltså buss/pickup, 1980-1990 typ) har en variant som är rätt populär: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/VW/VW-TRANSP&CARAVELLE-T3/1980_1990/Framvagn-&-Fjädring-&-Styrning/Styrväxel-&-Snäcka-Mekanisk/_/ID-54856947/C251419025 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted Tuesday at 09:38 PM Author Share Posted Tuesday at 09:38 PM Hur kunde jag missa den , måste fått typ2 träffar även på de nyare bussarna . löser ju allt 😀 det är ju en Umlenkgetriebe man skall ha Och kommer alltid finnas att köpa då en vw buss är kult Nästa fråga är utväxlingen 1:1 och byter de håll tro ? hitta ingen sprängskiss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts