pacman Posted October 24 Posted October 24 Bilen byggdes för över 20 år sedan (!) och blev registrerad 2004. Kördes en hel del de första åren men sedan dess har den inte rullat många mil. Mest har den stått under ett skynke som ett sorgligt problembarn, med mer eller mindre ambitiösa årliga försök att få den i ett tillförlitligt skick att köras under sommarmånaderna. Men ett strulande kylsystem och andra återkommande och irriterande symptom gjorde att det år från år inte blev mer än några få testkörningar. Och det var många år sedan nu. Livet och prioriteringarna förändras. Bilhobbyn lades på is. De senaste 4 åren har dock bilintresset tagit över då jag börjat köra historisk racing med Formel Ford med viss framgång. Superkul! Och med ett nytt större garage (med värme!) så finns både utrymme och möjligheter att underhålla bilparken även under de kalla månaderna. Lådbilen har under sensommaren utsorterats och testats för att bestämma vad som behöver ses över inför 2025. Första bekymret var att försöka komma ihåg hur styrsystemet fungerade. Megasquirt V1 fungerar visserligen fortfarande men det hackar och rycker en del och jag får inte maskin att gå rent på alla varv. Det pyser och fräser när turbon laddar. Generatorn laddar inte. Bromsarna tar dåligt, och den kändes allmänt orolig på vägen. Med kunskap från Formelracingen så gjordes en ordentlig hjulinställning vilket förbättrade vägegenskaperna väsentligt. En ny liten generator från Biltema sattes i. Första större vinteråtgärden är nu att byta ut det gamla Megasquirt-systemet (som väl får betraktas som motsvarande Windows 95 eller Nintendo 8-bitar) mot ett nyare och kraftfullare system. Valet föll på Speeduino V04.3d, dels för priset skull men också för att det använder samma tuning-program som MS (tuner studio och megalogviewer). Samtidigt med bytet så skapar jag lite mer ordning och reda och river ut det gamla ormboet bakom instrumentbrädan, putsar upp kontakter och jordpunkter och organiserar om kablage-logiken. 6 Quote
pacman Posted November 27 Author Posted November 27 När man väl börjar fräscha upp så bygger det på med fler och fler saker som man plötsligt tycker är nödvändiga. Det ena ger det andra... Jag har tidigare tyckt att med det relativt låga turbotryck jag kört med så behövs ingen intercooler. Med ett ständigt bekymmer med hög kylvattentemperatur så har jag heller inte velat blockera kylaren. Men höstens tester och utprovning av kylsystemet gör att jag känner mig trygg med att kylet funkar, och därmed finns utrymme för en intercooler och högre laddtryck (vilket är vanebildande, har jag hört från säkra källor...). En lagom stor intercooler med tillhörande 2,5" tryckrör och div. silikonböjar levererades. Efter div. trixande och funderande så har nu intercoolern fått sin position och även undre fästen. Fattas nu bara ett axiellt stöd i överkant så är den här delen klar. 2 Quote
pacman Posted yesterday at 07:28 AM Author Posted yesterday at 07:28 AM Äntligen börjar det närma sig provstart med nya el- och styrsystemet. Jäklar vilken tid det tar! Men hellre det - fort och fel är inte rätt strategi när det gäller elsystem. Nya ledningar och kontakter, lödda med krympslang över och uppmärkta med nummer. Trots att man försöker hålla ned antal meter ledning och antal anslutningar till plus och minus så blir det ändå en hel del separata ledningar kors och tvärs. Men skillnaden är stor mot hur det var förut. Säkringar och relän sitter nu på en nedfällbar plåt under rattstången för lätt åtkomst vid behov. Innan provstart ska nu "bara" alla kretsar testas, och styrsystemet ställas med rätt parametrar. En fördel med Speeduino är man använder samma tuning- och loggprogram som till Megasquirt-systemet som jag hade förut, så det är i princip bara att ladda in samma mappar och inställningar som i gamla systemet. Byggmax har ett litet sortiment av stål och aluminiumprofiler som ibland får leverera lämplig råvara. De tunna svarta stagen ovanpå intercoolern är därifrån, 15x1,5 i svartmålad aluminium a´ 69:-/m. Biltemas bränslegivare av rörtyp är skräp! Flottören ger samma impedans de första 15-20 mm från bottenposition, och dessutom är halva flottören under ytan. Sammantaget gör det att bränslemätaren visar tom tank när den är 20% fylld. Tänkte att jag kanske hade fått ett måndagsexemplar och gick till Biltema för att byta, men vid kontroll så hade alla nya givare de hade samma fel. Så det blev till att byta till en vipp-givare, en smidig sak som är lätt att justera in efter befintligt utrymme i tanken. Efter en hel del modifiering av innanmätet i tanken så har jag nu en bränslemätare som jag kan vara trygg med att den visar rätt. Vem vet - man kanske kan dra på en tomtemask och luva och ta en tur på julafton! Till Jul ska man ju åka röd bil, säg det. God Hjul! 1 Quote
pacman Posted yesterday at 07:39 AM Author Posted yesterday at 07:39 AM När jag ändå håller på så har jag börjat fundera på att uppgradera bromsarna. Både fram och bak sitter det Sierra-prylar, och det är väl inte det mest upphetsande. Rallydesign har ett trevligt Wilwood-kit med Midilite 4-kolvsok och 283-millimeters skivor som skulle passa fint bakom mina 16-tummare. Kan det vara ett vettigt alternativ? Jag har ingen erfarenhet av Wilwood, men det är ju ett välkänt fabrikat med många olika serier så det kan väl inte vara skräp. Quote
vedde Posted yesterday at 07:56 AM Posted yesterday at 07:56 AM Kolla Wilwood tråden här:https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13261-broms-wilwood#entry165888Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.