Jump to content

Köpa, bygga eller modifiera??


Recommended Posts

Jag har väckt liv i tanken om att bygga en sjua och klurar på alternativen

det bekväma alternativet är ett kit från England men med kronkurs och importkostnader är det alternativet inte jättekul när jag dessutom har lite idéer som kräver modifieringar.  

Att starta från scratch och bygga en helt egen ram med hjulupphängningar och bur är tidskrävande för en förstagångsbyggare som mig med risk att det aldrig blir klart.. 

Så jag funderar således bästa genvägen 😁

Finns det någon som bygger ramar/rullande chassi på beställning i Sverige?  

Ett bra genväg är kanske att köpa ett avstannat projekt. men vad bör man särskilt tänka på då..  tex inför kommande besiktningar etc.., ? 

Edited by B.Svensson
Korta och förtydliga
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att det rullande chassit var inte det som tog längst tid att bygga, de flesta faller nog på allt som ska göras efter SFRO 1, därav säljes så många halvfärdiga chassin. Så om du inte vill bygga det själv- håll utkik i Säljes för de dyker upp med ganska jämna mellanrum där.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha hängt på detta forum i många år så tror jag att det vanligaste orsaken till att man inte blir klar med bilbygget beror på att man börjar i fel ända. De flesta börjar med en motor, den kommer att åtgärdas med så mycket lull lull så pengarna tar slut. Starta med att bygga ett chassi och spara motorvalet till sist. Det finns betydligt fler personer som kan bygga en motor än det övriga. Motorn är bara en liten del men den kan ta all energi

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, kengren sade:

Efter att ha hängt på detta forum i många år så tror jag att det vanligaste orsaken till att man inte blir klar med bilbygget beror på att man börjar i fel ända. De flesta börjar med en motor, den kommer att åtgärdas med så mycket lull lull så pengarna tar slut. Starta med att bygga ett chassi och spara motorvalet till sist.

Kloka ord👍

Sen vill man ju ha en utvecklings potential på bygget... enklast är ju att börja med en original motor från skroten typ, eller som i mitt fall känner en som jobbar

som mekaniker på en Ford återförsäljare, har fått några Zetec motorer som blivit utbytt pga trasig topp packning, bytte packningen och körde så.

 

Under tiden hängde det en annan motor i motorstödet som det köptes grejer till när lämpliga delar dök upp till rätt pris.... tog några år.

Känns ju bättre att sprida ut kostnaden då det blev lite dyrare delar än det var tänkt från början...😊

 

//Nisse

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, vedde sade:

Jag skulle nog säga att det rullande chassit var inte det som tog längst tid att bygga, de flesta faller nog på allt som ska göras efter SFRO 1, därav säljes så många halvfärdiga chassin. Så om du inte vill bygga det själv- håll utkik i Säljes för de dyker upp med ganska jämna mellanrum där.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Tack för inputen där vilket också bekräftar de farhågor jag haft att det är först efter års arbeta med chassit som man inser att man inte ens är halvvägs…  

ska chassi och alla hjulupphängningar och Styrning vara klart och färdigsvetsat vid SFRO 1 ? 
Vilka valmöjligheter har man efter den besiktningen… gällande tex motor, dragkrok och bur?  Är det något särskilt man bör tänka på om man tar över någon annans bygge gällande besiktningsintyg och för kommande registrering? 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, B.Svensson sade:

Tack för inputen där vilket också bekräftar de farhågor jag haft att det är först efter års arbeta med chassit som man inser att man inte ens är halvvägs…  

ska chassi och alla hjulupphängningar och Styrning vara klart och färdigsvetsat vid SFRO 1 ? 
Vilka valmöjligheter har man efter den besiktningen… gällande tex motor, dragkrok och bur?  Är det något särskilt man bör tänka på om man tar över någon annans bygge gällande besiktningsintyg och för kommande registrering? 

Nu vet jag inte hur hårt det är numera men SFRO besiktningen är ju personlig så den görs ju om. 

 

Som i mitt fall för 23 år sen😅 när jag regade in min se7en så var den i det närmaste klar när jag köpte den.

Det får ju inte vara för mycket målat grundad ram går bra, men all inredning etc får inte vara monterat man skall ju se ramen överallt.

Så jag hade nog rätt så tur som inte behövde plocka bort en massa delar under SFRO besiktningen, sen så kanske det hjälpte

lite med hela pärmen som följt med från tidigare ägare... det är några stycken som ägt denna innan som dokumenterat allt med bilder etc 

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, super7 sade:

Nu vet jag inte hur hårt det är numera men SFRO besiktningen är ju personlig så den görs ju om. 

 

Som i mitt fall för 23 år sen😅 när jag regade in min se7en så var den i det närmaste klar när jag köpte den.

Det får ju inte vara för mycket målat grundad ram går bra, men all inredning etc får inte vara monterat man skall ju se ramen överallt.

Så jag hade nog rätt så tur som inte behövde plocka bort en massa delar under SFRO besiktningen, sen så kanske det hjälpte

lite med hela pärmen som följt med från tidigare ägare... det är några stycken som ägt denna innan som dokumenterat allt med bilder etc 

 

//Nisse

Om jag förstår dig rätt så blir ju en redan utförd sfro 1 mest ett kvitto på att det som är byggt är ok.  Man behöver ändå göra en egen likadan besiktning eller?
I sådant fall finns väl då utrymme att göra egna modifieringar tex vad gäller motor, bur och dragkrok innan man gör sin egna sfro 1 besiktning..    har jag fattat det hela rätt? 😊

Link to comment
Share on other sites

Hej
Gå in och läs tex min tråd från start så får du en bild av vad som skall göras och vara med på SFRO 1. https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https://forum.locostsweden.se/topic/7409-vedde-7-byggtr%C3%A5d-duratec/&share_tid=7409&share_fid=987364&share_type=t&link_source=app
Motor och drivlina ska vara på plats i ett rullande chassie men varken den eller bromsar måste funka däremot styrning och fjädring.
Beroende på hur mycket tid man kan lägga så tar det olika lång tid, för mig tog det 3 år med långsam byggnad och delsamlande till SFRO 1 men mest för att jag inte kunde lägga så mycket tid och pengar på kort tid utan drog ut på det och köpte allteftersom pengar sparats. Sen besiktigade jag ett år efter SFRO 1.
Med tid och pengar går det nog på ett år om man kan dedikera tid till bygget.
/Vedde



Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...