Kjelle Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Grattis Ronny till första åkturen med bygget. :racesmile: En härlig känsla, eller hur ? Nu är det bara att leta varmgarage, så du kan besikta i vårdagarna Lycka till MVH Kjell Quote
Challe Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Smal kon:+ Följer ramens koniska form bra (efter moddning) + Visar mer av A-armarna - Kommer att bli en J-A massa jobb för att få den att passa - döljer inte fästena till A-armarna = urtag måste göras i plasten <{POST_SNAPBACK}> Absolut smal noskon :thumbup: Challe! Quote
AlfaRonny Posted October 24, 2005 Author Posted October 24, 2005 (edited) Gjorde min första provtur på asfalt igår så jag bifogar en liten film snutt. Motorn gick dock som en kratta och saknade ork, det kändes som om det saknades 50 hkr. Den ville inte varva ordentligt, smuts i spridarna kanske?. Men med gamla hårda däck (varav ett vinterdäck) så gick det ju att ha kul ändå. :) Nu skall den plockas ned och målas men jag har ju inget varmgarage så det får väl bli till våren. Over and out. //R (Högerklicka på länken och "spara mål som..") AlfaSeven 8.7Mb <{POST_SNAPBACK}> Nu har jag hittat felet till att bilen tycktes sakna effekt under provkörningen :) . Tändkablarna på ena fördelaren satt helt fel. Nu gör ju inte det så mycket eftersom det sitter dubbla tändsystem (dubbla fördelare/tändspolar och stift) men det fick motorn att bete sig lite underligt med baktändningar mm. Nu blev man sugen på att provköra igen :) Nu till en nästan meningslös fråga: Varför kan man vrida på fördelaren på en motor som har elektronisk tändning? Det händer ju ändå inget om man vrider på fördelaren eftersom elektroniken kompenserar (har provat). Man hade väl lika gärna gjort den fast och sparat några kronor i material. Edited October 30, 2005 by AlfaRonny Quote
Mongo Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 Låter som den går på tre burkar i filmen. Ställ dom enligt "boken" 10 grader (i fördelaren) efter, så att den ligger på 0 vid 20 graders förtändning. Quote
AlfaRonny Posted October 30, 2005 Author Posted October 30, 2005 (edited) Exakt, den gick på tre burkar. Funkar bättre nu när alla tändkablar sitter rätt :banghead: Men jag har inte lyckats ändra tändningen, använder strob-lampa men elektroniken tycks kompensera för mina ändringar verkar det som. Gör jag något fel eller är det inte meningen att man skall kunna göra en grundinställning på en motor som har elekronisk tändning? Skit samma, nu går den bra i varje fall provstart0,7Mb Edited October 30, 2005 by AlfaRonny Quote
Eddy Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Så där ja Ronny...nu lät det bättre :thumbsup: Eddy Exakt, den gick på tre burkar. Funkar bättre nu när alla tändkablar sitter rätt :banghead: Men jag har inte lyckats ändra tändningen, använder strob-lampa men elektroniken tycks kompensera för mina ändringar verkar det som. Gör jag något fel eller är det inte meningen att man skall kunna göra en grundinställning på en motor som har elekronisk tändning? Skit samma nu, går den bra i varje fall provstart0,7Mb <{POST_SNAPBACK}> Quote
Michael Th Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 ser att du redan monterat dubbdäcken.. kul att se att det finns folk som inte bangar ur för lite vinter.. :racesmile: Quote
Mongo Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Exakt, den gick på tre burkar. Funkar bättre nu när alla tändkablar sitter rätt :banghead: Men jag har inte lyckats ändra tändningen, använder strob-lampa men elektroniken tycks kompensera för mina ändringar verkar det som. Gör jag något fel eller är det inte meningen att man skall kunna göra en grundinställning på en motor som har elekronisk tändning? Skit samma, nu går den bra i varje fall provstart0,7Mb <{POST_SNAPBACK}> Nepp, Fördelarna är helt tomma förutom rotorn, det enda de gör är att fördela gnistan, allt annat sköter Motronic enheten. Om man nu mot förmodan skulle vilja ändra tändningen så får man ändra förhållandet mellan pick-uppen och tandskivan på vevaxeln men då är man ute på djupt vatten. Ett fabriksalternativ finns dock. På motorhärvan i närheten av boxen finns en kontakt som ser ut som en reläsockel, i den kan man sätta olika byglingar från fabrik för att sätta Motronicen i olika inställningar beroende på marknad. De enda jag har sett i Sverige är gul/orange vilken betyder 95 oktan, plockar man bort byglingen (som ser ut exakt som ett relä) så betyder det 98 oktan. En kvalificerad gissning är att tändningen ändras något. Om du nu lyckar se tändningen på lite varv under last så kommer du att inse att TS motorn inte behöver mycket förtändning alls. Brukar skapa stora frågetecken om man monterar eget sprut och börjar mappa. :blink: :D Quote
AlfaRonny Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Ett fabriksalternativ finns dock. På motorhärvan i närheten av boxen finns en kontakt som ser ut som en reläsockel, i den kan man sätta olika byglingar från fabrik för att sätta Motronicen i olika inställningar beroende på marknad. De enda jag har sett i Sverige är gul/orange vilken betyder 95 oktan, plockar man bort byglingen (som ser ut exakt som ett relä) så betyder det 98 oktan. En kvalificerad gissning är att tändningen ändras något. Detta blev man ju sugen att testa :) Tack för bra info :racesmile: Quote
AlfaRonny Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 Lägesbeskrivning: Efter modigt övervägande (och dräglande över concos v8) har jag beslutat mig för ett motorbyte enligt devisen fler cylindrar = större leende. Men jag nöjer mig med en liten alfa v6 på 2,5l och 156hkr. Lyssna gärna på bifogad ljudfil, den motorn är visserligen något trimmad men ändå. alfa v6 Quote
Tommy Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 --klipp-- Bild Då kanske det snart är läge för en ny garageträff? Lite småmysigt motorlval ...... kul! Står motorn på en kupevärmare? ;) Quote
AlfaRonny Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 (edited) Då kanske det snart är läge för en ny garageträff? Lite småmysigt motorlval ...... kul! Står motorn på en kupevärmare? ;) <{POST_SNAPBACK}> Ha ha ha. Ja, värdens snyggaste kupévärmare. (Kuriosa: den rymmer hela 8,3 liter olja) Garageträff är alltid trevligt! :) PS: Hellre än kupevärmare med kylflänsar än ett plommonstop i gjutgods :515: Höres /R Edited November 30, 2005 by AlfaRonny Quote
AlfaRonny Posted May 18, 2006 Author Posted May 18, 2006 (edited) Det har inte hänt mycket i garaget men nu sitter ivarjefall sexan i. Jag gillar speciellt kortslagiga högvarviga saker därför kan jag leva med en lite tyngre bil. Bifogar en dagsfärsk filmsnutt inspelad på lunchen. 156 pigga Alfa-hästar. Visst låter det väl lite Ferrari ;) Ronnys v6 (högerklicka, ladda ner) Edited May 18, 2006 by AlfaRonny Quote
emanuelolsson Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Om ni kollar noga på puffarna från avgasröret så kan man se att v6:an skrämde husmusen! :P Quote
Tommy Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Ohhhh... Jag vill också ha ett sådant Sound! :D Man får nog skaffa ett par cylindrar till! :( Quote
Sören Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Grattis till en härlig motor! :) :) Hur går det med markfrigången? Det fina oljetråget ser högt ut. Quote
AlfaRonny Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Grattis till en härlig motor! :) :) Hur går det med markfrigången? Det fina oljetråget ser högt ut. Motorn sitter ganska högt så det blir ett hål i huven för plenumet, tråget sticker ner ca 20 mm under ramen, funderar på att sätta en 4mm hasplåt i aluminium. Nu skall jag gå ut i garaget och tok-varva lite :D Quote
Ingenjören Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 Riktigt bra motorljud!!! :) Får tyvärr inte riktigt samma "sång" ur min otrimmade Pinto. Kanske du kan spela in en CD med lite bra alfaljud på som jag kan lyssna på när jag ska ut och åka :) Nästa bygge blir med fler cylindrar :) Quote
AlfaRonny Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 Här kommer en liten uppdatering av min tråd. Det går ju inte fort direkt men det rullar på ändå -Motorbyte till V6 helt klart (mer jobb än beräknat, bl.a. så fick jag tillverka ny kardan, ratt axel, dubbla avgassystem, plenumkammare, ändring på ram m.m.) -SFRO 1 klart u.a. Nu återstår lite småpul med bakpartiet innan bilen skall rivas och målas. Men det blir snart kallt i mitt garage... Bifogar några bilder på förraveckans arbete med min nya kärlek (läs TIG) Quote
apex Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Snyggt! :notworthy: Vad är det för material i plenumet? Är det Webertrattar? Quote
AlfaRonny Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 2mm rostfritt. Trattarna är vanligt rostfritt rör som jag pressat med ett koniskt verktyg som jag svarvat. Igentligen hade jag velat ha mer svampform men när mätaren stog på 100ton tordes jag inte mer :P Quote
Rikard Larsson Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 (edited) Så j-a snyggt!!! :notworthy: Edited October 5, 2006 by Rikard Larsson Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Instämmer. Vackert... :notworthy: Quote
blackbirdseven Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Det var riktigt snyggt!!!!!! :notworthy: /Henrik Quote
Borken Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 100 ton :huh: Jag gjorde sånna trattar (i vanligt svartstål) med kona och smideshammare, jag måste ha ordentligt klipp i högern :P /Janne Quote
AlfaRonny Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Så var man igång igen efter vinterdvalan. Har byggt klart mina locost-stolar (654kr :) ). Första gången som jag syr egen klädsel men det blev över förväntan tycker jag. Eftersom jag gjort dom fällbara så får man plats med lite skit bakom om man har lust :) Nästa projekt blir att göra klart scopet och huven. Quote
AlfaRonny Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 Här kommer en liten uppdatering. Nu är det äntligen dags för demontering och lackering av ram och plastdetaljer. Alla små fästen m.m. är nu svetsade så att man kan ägna sig åt ren montering när allt är målat. (Dagens I-lands problem: Skall gälarna sitta på sidan eller uppe på huven? Tänk vad det kan vara svårt att bestämma sig. Säg gärna vad ni har för åsikt så gör jag tvärt om sedan ;) ) Quote
Arrowsmith Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Gälarna ska vara uppepå tycker jag om vi bara pratar utseénde.... Quote
Liftarn Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Det beror på vilken stil du tänkte ha på gälarna. Har du plastgälar som på båtar så är sidan snyggast. Har du massor med smala gälar (klassisk stil) är uppe snyggast. Quote
Fredo Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Med den bulan på huven så tycker jag att det krävs rejälare gälar. Antingen betydligt fler uppepå huven, men helst ett mindre antal men störe gälar på sidan. Kanske rent av inte på huven utan på sidopanelen??? Jag får en bild i mitt huvud men har lite svårt att beskriva den och hittar ingen bra bild. Lite som nedan om du försöker bortse ifrån resten av bilen... :blink: /Fredrik Quote
AlfaRonny Posted April 21, 2007 Author Posted April 21, 2007 Tack för bra svar. Då sätter jag dom på sidan ;) Quote
Tommy Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Sätt dom inte i huven över huvud taget utan på sidorna ! :) Quote
AlfaRonny Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 Då var det dags för en liten uppdatering igen. Notera att dessa bilder är fotade denna månad dvs. jag har ökat tempot lite nu för att ev. kunna bli klar nu i sommar. Plastdetaljer + ram har jag lackat hemma på gården (det är ju en locost förtusan) De två vikta alu-plåtarna i motorrummet är kalluftsintag resp. stöd för den långa motorhuven. Quote
Tommy Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Det här ser härligt ut! Väntar med spänning på det färdiga resultatet! :thumbup: Quote
Thomas Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 du får akta dig för för stora lyftkrafter med så mycket plåt under bilen. Quote
Sonett7 Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Borde väl vara bättre att täppa till undersidan och fixa utsläpp på ovansidan om man vill undvika lyftkrafter. Sen är det nog svårt att försämra aerodynamiken på "tegelstens"-designen... :lol: Quote
AlfaRonny Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 Precis, ju planare desto bättre och i kombination med större markfrigång bak så skapas ett undertryck som suger ner bilen. Då blir det som en uppochnedvänd vinge dvs. mer downforce. Vill man vara jobbig så kan man ju ha kjolar på sidorna också (för att hindra att luft sugs in där) som Lotus körde med ett tag på 70-talet innan det blev förbjudet i F1. Men detta struntar jag i, ska ju bara till kiosken och tillbaka :lol: Quote
AlfaRonny Posted June 18, 2007 Author Posted June 18, 2007 (edited) Jaha, då är min AlfaSeven besiktad UA!!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile: :toot: :toot: :banana: För 43 dagar sedan var det en omålad och naken ram, så det gick fort på slutet. Nu skall bara bågen dit + lite annat. Ska ju ha något att göra i morgon också. Ska se om jag kan få tillfälliga plåtar hos polisen. Man är ju skapligt åksugen. Återkommer med en video snutt Edited June 18, 2007 by AlfaRonny Quote
Lars H Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Mycke snyggt bygge........... :notworthy: :notworthy: Quote
Michael Th Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 båle fet :thumbup: duktigt blankt plenum.. har du någon bild rakt bakifrån..?? kul att du bär Alfa flaggan högt. Quote
Eddy Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Grattis Ronny :D Snygga bakskärmar ;) Då s es vi till "Hjulhälja". Eddy Quote
AlfaRonny Posted June 18, 2007 Author Posted June 18, 2007 har du någon bild rakt bakifrån..?? Här kommer några bilder till Quote
Ingenjören Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Den blev verkligen cool!!! Klart eget stuk!! Som jag sa tidigare så passar verkligen bakljusen perfekt. Jag fick tillfälliga plåtar av polisen helt gratis!!! Ut och kör!!!!!!!!!!! Quote
Rikard Larsson Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Riktigt häftigt med lite egen design. Och jag gillar skyddsplåten över ljuddämparna... Quote
AlfaRonny Posted June 25, 2007 Author Posted June 25, 2007 Här kommer en liten video från kvällens tur. AlfaSeven Quote
Jonte Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Härligt, ska bli kul å se den live någon gång i sommar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.