Jump to content

Motorkuddar, vinkel?


stigge

Recommended Posts

Jag har grillat ihop ett par motorfästen, och nu börjar jag tveka lite angående motorkuddarna.

Kan jag montera kuddarna direkt i plattan som sitter i ramen eller bör jag göra några vinklar så att det blir som i en gammal Volvo eller Ford?

Finns det klara fördelar eller nackdelar med de olika sätten?

Link to comment
Share on other sites

Om du tänker dig vevaxeln som ett rotationscentrum och gör en stor cirkel som når ut till där fästet sitter. Gummibussningen ska sitta så den tangerar denna cirkeln, då får du nästintill bara tryck och drag.

S

Link to comment
Share on other sites

Jag är med på tanken, men då blir det å andra sidan krafter på kuddarna genom motorns egenvikt. Å andra sidan kan det kvitta - nya kuddar är billiga utifall att motorvikten skulle göra kuddarna sneda efter en tid.

Link to comment
Share on other sites

å såhär

så brett isär som möjligt mellan infästningarna = ut mot ramens ytterrör..

långa motorfästen alltså och sedan få den vridande rörelsen i motorn till en tryckande

på motorfästet.Hårda motorkuddar avsedda för stationära dieselmotorer försedda med

genomryckningsskydd på undersidan..

funkar kanon....

post-4-1110829006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Jag fick minus på min byggbesiktning för att kuddarna var för hårda...

Arrowsmiths kuddar borde funka, sitter ju original på både Lotus, Caterham & Jaguar.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde så här

Hockeypuckar? :D

Jag har funderat en del på att använda mig av bakre bärarmar från någon bil, typ Opel Ascona eller kanske en Volvo.

Då får jag en upphängning som är avfjädrad samtidigt som rörelsen blir begränsad.

I en av mina gamla rallybilar gjorde jag en sån lösning. En kort stump av armens lillända från motorblocket med bussningen bultad i ett par öron i framvagnsbalken.

Ford hade en sådan typ i sina Gr4-bilar förr i tiden.

Link to comment
Share on other sites

240-fästet funkar säkert finfint.

Jag låter motorn hänga en dag till innan jag bestämmer mig.

ddseven-seven.jpg

Mycket jobb kvar. (bakskärmen är bara lagd ovanpå hjulet - och på fel sida)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bidrar med ännu ett förslag till motorinfästning. Först en bild på ramdelen som lutar inåt, men även något bakåt.

Motorkuddar från Volvo.

Hälsningar,

Bengt

post-4-1110922376.jpg

Link to comment
Share on other sites

En suddig bild på den färdiga anrättningen. En platta skruvades på motorn, motorkudde och motsvarande platta monterade på denna. Därefter passades ett grövre rör in däremellan, off center för att lämna motorkuddens mutter fri. Några förstyvningar svetsades på sidorna för att kompensera för den sneda anslutningen.

Bengt

post-4-1110922676.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
En suddig bild på den färdiga anrättningen. En platta skruvades på motorn, motorkudde och motsvarande platta monterade på denna. Därefter passades ett grövre rör in däremellan, off center för att lämna motorkuddens mutter fri. Några förstyvningar svetsades på sidorna för att kompensera för den sneda anslutningen.

Bengt

Snygg lösning!

Vad har du för materialtjocklek på röret och de olika plåtarna,även på bottenplåten mot chassirören?

Vår motor är rätt tung(Ford 2,9).

Link to comment
Share on other sites

En suddig bild på den färdiga anrättningen. En platta skruvades på motorn, motorkudde och motsvarande platta monterade på denna. Därefter passades ett grövre rör in däremellan, off center för att lämna motorkuddens mutter fri. Några förstyvningar svetsades på sidorna för att kompensera för den sneda anslutningen.

Bengt

Snygg lösning!

Vad har du för materialtjocklek på röret och de olika plåtarna,även på bottenplåten mot chassirören?

Vår motor är rätt tung(Ford 2,9).

Röret jag använt är 32x2 och plattorna 4mm godstjocklek. Jag har inte räknat på hållf, men eftersom längden blir så kort så tror jag inte det blir problem. Däremot tror jag det är viktigt att svetsa dit s.k. fjädrar (plåtar på sidorna) som stöttar de undre plattorna mot motorkudden om man sätter röret excentriskt som jag gjort.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...