stigge Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Jag har grillat ihop ett par motorfästen, och nu börjar jag tveka lite angående motorkuddarna. Kan jag montera kuddarna direkt i plattan som sitter i ramen eller bör jag göra några vinklar så att det blir som i en gammal Volvo eller Ford? Finns det klara fördelar eller nackdelar med de olika sätten? Quote
heralue Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Jag vill nog att det skall vara lite vinkel så att gummielementen mer eller mindre bara tar upp tryck och drag, inga sidokrafter . /micke Quote
svante Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Om du tänker dig vevaxeln som ett rotationscentrum och gör en stor cirkel som når ut till där fästet sitter. Gummibussningen ska sitta så den tangerar denna cirkeln, då får du nästintill bara tryck och drag. S Quote
stigge Posted March 14, 2005 Author Posted March 14, 2005 Jag är med på tanken, men då blir det å andra sidan krafter på kuddarna genom motorns egenvikt. Å andra sidan kan det kvitta - nya kuddar är billiga utifall att motorvikten skulle göra kuddarna sneda efter en tid. Quote
Arrowsmith Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 å såhär så brett isär som möjligt mellan infästningarna = ut mot ramens ytterrör.. långa motorfästen alltså och sedan få den vridande rörelsen i motorn till en tryckande på motorfästet.Hårda motorkuddar avsedda för stationära dieselmotorer försedda med genomryckningsskydd på undersidan.. funkar kanon.... Quote
svante Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Jag fick minus på min byggbesiktning för att kuddarna var för hårda... Quote
Guest real7 Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Jag fick minus på min byggbesiktning för att kuddarna var för hårda... Arrowsmiths kuddar borde funka, sitter ju original på både Lotus, Caterham & Jaguar. Quote
stigge Posted March 15, 2005 Author Posted March 15, 2005 Jag gjorde så här Hockeypuckar? :D Jag har funderat en del på att använda mig av bakre bärarmar från någon bil, typ Opel Ascona eller kanske en Volvo. Då får jag en upphängning som är avfjädrad samtidigt som rörelsen blir begränsad. I en av mina gamla rallybilar gjorde jag en sån lösning. En kort stump av armens lillända från motorblocket med bussningen bultad i ett par öron i framvagnsbalken. Ford hade en sådan typ i sina Gr4-bilar förr i tiden. Quote
Mathias78 Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 jag har iof volvo motor.. men jag använde orginal fäste från 240.. borde väl funka?? Quote
stigge Posted March 15, 2005 Author Posted March 15, 2005 240-fästet funkar säkert finfint. Jag låter motorn hänga en dag till innan jag bestämmer mig. Mycket jobb kvar. (bakskärmen är bara lagd ovanpå hjulet - och på fel sida) Quote
Mathias78 Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 ser fint ut ditt bygge!!! du bor i luleå eller? Quote
BeLo Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Hej! Bidrar med ännu ett förslag till motorinfästning. Först en bild på ramdelen som lutar inåt, men även något bakåt. Motorkuddar från Volvo. Hälsningar, Bengt Quote
BeLo Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 En suddig bild på den färdiga anrättningen. En platta skruvades på motorn, motorkudde och motsvarande platta monterade på denna. Därefter passades ett grövre rör in däremellan, off center för att lämna motorkuddens mutter fri. Några förstyvningar svetsades på sidorna för att kompensera för den sneda anslutningen. Bengt Quote
Jocke E Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 jag har iof volvo motor.. men jag använde orginal fäste från 240.. borde väl funka?? Funkar skitbra :thumbup: Billigt dessutom. Quote
Antas Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 En suddig bild på den färdiga anrättningen. En platta skruvades på motorn, motorkudde och motsvarande platta monterade på denna. Därefter passades ett grövre rör in däremellan, off center för att lämna motorkuddens mutter fri. Några förstyvningar svetsades på sidorna för att kompensera för den sneda anslutningen.Bengt Snygg lösning! Vad har du för materialtjocklek på röret och de olika plåtarna,även på bottenplåten mot chassirören? Vår motor är rätt tung(Ford 2,9). Quote
BeLo Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 En suddig bild på den färdiga anrättningen. En platta skruvades på motorn, motorkudde och motsvarande platta monterade på denna. Därefter passades ett grövre rör in däremellan, off center för att lämna motorkuddens mutter fri. Några förstyvningar svetsades på sidorna för att kompensera för den sneda anslutningen.Bengt Snygg lösning! Vad har du för materialtjocklek på röret och de olika plåtarna,även på bottenplåten mot chassirören? Vår motor är rätt tung(Ford 2,9). Röret jag använt är 32x2 och plattorna 4mm godstjocklek. Jag har inte räknat på hållf, men eftersom längden blir så kort så tror jag inte det blir problem. Däremot tror jag det är viktigt att svetsa dit s.k. fjädrar (plåtar på sidorna) som stöttar de undre plattorna mot motorkudden om man sätter röret excentriskt som jag gjort. Hälsningar, Bengt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.