Jump to content

Elsystem Scorpio-88


pixbo

Recommended Posts

Hej!Har nu börjat att stycka upp mitt sparade elsystem.Fy F...n!

Det kommer att ta sin tid.

Så ni som har gjort detta med framgång,var beredda.

Jag lär behöva lite hjälp under resans gång.

mvh Pixbo :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver jag hjälp!Först:Jag letar igenom elschemat som finns i min Haynes efter blinkersrelä.Hittar inget.Sidoljusrelä,vad är det?Om det är samma,så är blinkersreglaget inte kopplat till det reläet.

Skickar två bilder som jag behöver hjälp med identifikation,vad de skall vara.

Är dock fortfarande vid gott mod.

mvh Pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Den undre (röda) är till en som Stigge säger gängad kontakt som sitter under insuget på blocket.

Den övre känner jag mycket väl igen, men vart i härvan den sitter :unsure:

Link to comment
Share on other sites

En bild till!

Sätter 50 öre på startmotorns solenoid. ...med tanke på märkningen... Min startmotor från en sierra hade just en sådan kontakt med en sladdstump på. Kontrollmät mot tändningslåset.

//Lozec

Link to comment
Share on other sites

Hej!Nu kommer nya bilder.Har hittat maken till den röda kontakten.En anna kabel som kommer ut ur kabelhärvan jämte kontakten till luftmassemätarn.Eftersom jag tydligen kapat av den kabeln vid säkrings/relähållaren,undrar jag var den satt.

Sen finns dte en bild på en svart kabelmed ett kopplingsstycke på,dock aldrig använt på min Scorpio.Någon som vet vad det är?

mvh Pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Den sista ser ut som diagnosuttaget eller möjligen oktanväljarkontakten (men mer troligt det första).

När det gäller övriga frågor är det svårt att på några bilder avgöra, just "rundstift" om man får kalla det så, finns på några ställen i härvan och det gäller att märka noga när man tar loss, eller spåra dem i härvan. Bara för att två sådana passar ihop är det inte säkert att de ska kopplas ihop.

Exempel där jag vill minnas att det sitter den typen av kontakter är exempelvis;

- tempgivare till instrumentet

- startmotorns solenoid

- tändspolen (både plus och minus)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Vad gäller den röda kontakten så hade jag märkt ut dem.Det som lurade mig var att båda fanns i kabelhärvan.Jag utgick ifrån att den skulle kopplas ihop med någon yttre del.Sen hittade jag märkningen.

Idag har jag lokaliserat bränslepumpsrelä + säkring,bensininsprutningsrelä(dock ingen säkring,denna satt någonstans bakom panelen och försvann i den stora kalabaliken.Skall dock säkras)

Jag är rätt nöjd.Orkar bara en timme i stöten,då jag är en förkyld MAN!

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!Ytterligare en fråga.

Måste styrboxen ha info från hastighetsgivaren för att fungera?

Det gäller stift 4 i boxen.

Hur har ni gjort som har annan hastighetsmätare än original?

Var på Bilia FORD i Sisjön,Göterborg,och fick tag i elschemat över motorstyrning för SOHC 2.0 med katalysator och kolkanister.

Om någon vill ha en kopia,mejla mig adress,så skickar jag kopia med snigelpost.

Provade att scanna in det,men resultatet blev kass!

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Hastighetsgivaren behövs inte för att motorn ska starta men man kan få problem med att den stannar vid motorbroms/nedväxlingar.

Jag har ju satt in (och tagit ur...) en sådan motorstyrning i Caprin, jag använde bara övre delen av hastighetsmätarvajern från Sierra med hastighetsgivare och kopplade Caprins vajer till givaren.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Okej!Jag har elektrisk hastighetsgivare på min låda.Färgen på de kablar som kommer ur lådan stämmer inte riktigt med de som är på elschemat.

Mina kablar är gul,svart och brun ,jämnfört med schemats gul/brun,svart/blå och brun.

Gul /brun skall gå till hastighetsgivare från pos.4 på styrboxen.

Svart/blå borde ju strömsättas med tändningsström,eller?

Brun är jord.

Tar tacksamt emot all hjälp,då ingen hjälp är för liten.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hej igen!

Jag fick ju tag i ett elschema,vilket är bra.Ni som har pinto-88 med kat,vart går brun/grön kabel från pos.54 på styrboxen.

På det schemat jag fick skall kabeln fortsätta på schema 13,vilket jag inte har.

Någon som vet?

mvh pixbo :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...