pixbo Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Hej!Har nu börjat att stycka upp mitt sparade elsystem.Fy F...n! Det kommer att ta sin tid. Så ni som har gjort detta med framgång,var beredda. Jag lär behöva lite hjälp under resans gång. mvh Pixbo :blink: Quote
stigge Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Jag har en Haynes-manual i pdf-format om du behöver stöd av ett sånt kopplingsschema. Quote
Marcus a Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Vet hur det är :) Kul när man lyckas är det iaf... Har dock inte kommit i mål ännu!!! Eftersom du kör med katt så är det väl schemat som ligger här som gäller? Quote
pixbo Posted March 15, 2005 Author Posted March 15, 2005 Nu behöver jag hjälp!Först:Jag letar igenom elschemat som finns i min Haynes efter blinkersrelä.Hittar inget.Sidoljusrelä,vad är det?Om det är samma,så är blinkersreglaget inte kopplat till det reläet. Skickar två bilder som jag behöver hjälp med identifikation,vad de skall vara. Är dock fortfarande vid gott mod. mvh Pixbo :) Quote
stigge Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Dety är inte så enkelt att det är oljetryck eller vattentempen? Ser ju ut som en sån där som trycks på en gängad kontakt. Quote
Jonte Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Den undre (röda) är till en som Stigge säger gängad kontakt som sitter under insuget på blocket. Den övre känner jag mycket väl igen, men vart i härvan den sitter :unsure: Quote
Lozec Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 En bild till! Sätter 50 öre på startmotorns solenoid. ...med tanke på märkningen... Min startmotor från en sierra hade just en sådan kontakt med en sladdstump på. Kontrollmät mot tändningslåset. //Lozec Quote
pixbo Posted March 16, 2005 Author Posted March 16, 2005 Hej!Nu kommer nya bilder.Har hittat maken till den röda kontakten.En anna kabel som kommer ut ur kabelhärvan jämte kontakten till luftmassemätarn.Eftersom jag tydligen kapat av den kabeln vid säkrings/relähållaren,undrar jag var den satt. Sen finns dte en bild på en svart kabelmed ett kopplingsstycke på,dock aldrig använt på min Scorpio.Någon som vet vad det är? mvh Pixbo :) Quote
therealpinto Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Den sista ser ut som diagnosuttaget eller möjligen oktanväljarkontakten (men mer troligt det första). När det gäller övriga frågor är det svårt att på några bilder avgöra, just "rundstift" om man får kalla det så, finns på några ställen i härvan och det gäller att märka noga när man tar loss, eller spåra dem i härvan. Bara för att två sådana passar ihop är det inte säkert att de ska kopplas ihop. Exempel där jag vill minnas att det sitter den typen av kontakter är exempelvis; - tempgivare till instrumentet - startmotorns solenoid - tändspolen (både plus och minus) /Gustaf Quote
Guest Guest Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Vad gäller den röda kontakten så hade jag märkt ut dem.Det som lurade mig var att båda fanns i kabelhärvan.Jag utgick ifrån att den skulle kopplas ihop med någon yttre del.Sen hittade jag märkningen. Idag har jag lokaliserat bränslepumpsrelä + säkring,bensininsprutningsrelä(dock ingen säkring,denna satt någonstans bakom panelen och försvann i den stora kalabaliken.Skall dock säkras) Jag är rätt nöjd.Orkar bara en timme i stöten,då jag är en förkyld MAN! mvh pixbo Quote
pixbo Posted March 16, 2005 Author Posted March 16, 2005 OOps! Var visst för snabb nyss! Glömde registrera mig. mvh pixbo Quote
pixbo Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Hej!Ytterligare en fråga. Måste styrboxen ha info från hastighetsgivaren för att fungera? Det gäller stift 4 i boxen. Hur har ni gjort som har annan hastighetsmätare än original? Var på Bilia FORD i Sisjön,Göterborg,och fick tag i elschemat över motorstyrning för SOHC 2.0 med katalysator och kolkanister. Om någon vill ha en kopia,mejla mig adress,så skickar jag kopia med snigelpost. Provade att scanna in det,men resultatet blev kass! mvh pixbo :) Quote
therealpinto Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Hastighetsgivaren behövs inte för att motorn ska starta men man kan få problem med att den stannar vid motorbroms/nedväxlingar. Jag har ju satt in (och tagit ur...) en sådan motorstyrning i Caprin, jag använde bara övre delen av hastighetsmätarvajern från Sierra med hastighetsgivare och kopplade Caprins vajer till givaren. /Gustaf Quote
pixbo Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Okej!Jag har elektrisk hastighetsgivare på min låda.Färgen på de kablar som kommer ur lådan stämmer inte riktigt med de som är på elschemat. Mina kablar är gul,svart och brun ,jämnfört med schemats gul/brun,svart/blå och brun. Gul /brun skall gå till hastighetsgivare från pos.4 på styrboxen. Svart/blå borde ju strömsättas med tändningsström,eller? Brun är jord. Tar tacksamt emot all hjälp,då ingen hjälp är för liten. mvh pixbo :) Quote
Guest Guest Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Hej igen! Jag fick ju tag i ett elschema,vilket är bra.Ni som har pinto-88 med kat,vart går brun/grön kabel från pos.54 på styrboxen. På det schemat jag fick skall kabeln fortsätta på schema 13,vilket jag inte har. Någon som vet? mvh pixbo :blink: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.