Jump to content

EV Beetle


Recommended Posts

Tänkte att jag kan göra en liten tråd om projektet jag håller på med just nu. En Bubbla från 1973 som konverteras till eldrift. 

De flesta delar har införskaffats så setupen ser ut så här:

Motor från en Tesla Model S (Small drive unit). Kompakt och bra enhet med inverter och reduktionsväxel allt-i-ett. I invertern kommer jag byta ut styrkortet mot ett "opensource" kort från Openinverter.org

Batterier från en BMW I3 34kWh

Laddaren blir från en MG 5. Lite oklart i dagsläget vilken laddeffekt den har och om den stödjer V2L men den blir nog bra. Den borde vara 6.6 eller 11kW. Ladduttaget kommer från samma bil och har CCS uttag även om jag inte kommer att bygga med snabbladdning i första steget iaf.

Eftersom det blir mer effekt än original så behövs såklart bättre bromsar så Porsche 996 bromsok har införskaffats med 318x28 skivor fram från en Boxster S och 299x24 bak från Porsche 944T. Spindlarna och naven fram kommer från en 924T. 

 

Och en bild på farkosten  

406530603_406507735035190_3444893588315092919_n - Copy.jpg

Edited by Tomas
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Väldigt kul projekt! Jag har viss erfarenhet av OpenInverter-grejer och elkonverteringar så om du undrar något är det bara att fråga. Synd bara att du håller till i andra ändan av landet...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ett par dörrar i kolfiber inhandlades för ett bra tag sedan. Oklart om jag ska använda dem, möjligtvis bara yttre delen

 

17129305912018153949706847341984.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rent el mässigt vore det intressant att förstå lite hur en open inverter fungerar och arbetet att få i gång det . 
titta på detta och stora s motorn för gissningsvis  3-5 år sedan och kom fram till att det då inte var värt jobbet . Gissar att det hänt massor sedan dess och forum och support år mycket bättre nu . 
 

Link to comment
Share on other sites

Beror nog på vilken typ av produkt man använder från openinverter och till vad man vill styra. Tex Nissan Leaf eller Mitsubishi Outlander kan man styra med att skicka rätt can-bus meddelanden. Då kan man använda sig av en vcu (vehicle control unit) som styr allt. Teslan är väl inte så enkel att styra på det viset utan då får man byta ut styrkortet i själva invertern för att på så sätt styra den. Så i mitt fall kommer det kortet styra kontaktorerna som gör högspänningen tillgänglig för att kunna köra bilen

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Dämpare från Golf mk1 har i handlats tillsammans med ställbara topplagringar. Killgissar att golfens dämpare borde bli lagom med ett batteripack i fronten

20240419_121238.thumb.jpg.a5a59d2fcd4d303d32f99e48472e784e.jpg

Edited by Tomas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vilket intressant bygge det kommer att följas.👍 tanken om det blir något mer projekt är att bygga med elmotor.

har en fråga hur det fungerar med vikt/hk med elmotor, gissar att en tesla motor har bra med hk i förhållande mot en bubblas vikt? Är det svårt att få igenom som amatörbyggt fordon?

Link to comment
Share on other sites

Teslamotorn kan ge 220kW alltså 300hk. På mina BMW i3 34kWh batterier så är nominella spänningen 364V och batterierna kan ge 409A peak. Så 364Vx409A/1000 = 149kW *1,36 = 202hk. Om man räknar med att bilen kommer att väga lite mer än original så tror jag ändå att jag kommer ändå vara inom 15kW per 100kg tjänstevikt. Så i mitt fall kommer systemeffekten begränsas av batterierna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...