Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Posted April 30, 2005

Hej!

Här kommer en presentation av mitt bygge.

GTS DeDion, kit köpt från GTS Tuning.

Melongul med svarta skärmar och svart aeroscreen.

Tec-Rac styrväxel (2,4 varv).

ProTech ställbara dämpare.

Utbytesok, MaxTorq skivor och belägg.

Ford Pinto med renoverad topp och två st dubbla Weber 40.

Typ9 växellåda med shortshift.

Skivbromsad bakaxel från en Sierra 4x4 med diffbroms.

Och i dag satte jag ner henne på hjulen för första gången.

Vilken känsla! :wub:

/Johan

Edited by JohanP
  • JohanP changed the title to Touchdown - På egna hjul! (Återupplivad tråd)
Posted

Den här tråden från 30/4 2005 hade tyvärr försvunnit, när vet jag inte, men jag försöker återskapa den.

Posted (edited)

Posted October 12, 2005

Så var äntligen 1:a SFRO-besiktningen avklarad. Det tog lite tid men man har ju ibland lite annat att göra än att vara i garaget...tro det eller ej... 😄

Fick ett påpekande om att jag ska ha minst 5:1 i utväxling på bromspedalen. Känns inte det lite mycket? Vad har ni för utväxling?

Nu har jag bara resten kvar! 🙂

/Johan

Edited by JohanP
Posted (edited)

Posted October 16, 2005

Blev inspirerad av att solen sken och första SFRO är avklarad.

Var bara tvungen att provmontera karossen. Verkade passa fint. 🙂

//Johan

 

post-97-1129476326.jpg

Edited by JohanP
Posted (edited)

Posted July 26, 2006

Senaste nytt!

Så blev det nu ÄNTLIGEN klart med flytten till det nya garaget.

Jämför bilderna. Kolla bilden från det gamla garaget så förstår ni kanske varför det inte har blivit något gjort på bygget det senaste halvåret. Tröstlöst att behöva flytta runt en massa prylar bara för att man ska kunna komma runt bilen. Mer plats behövdes och jämför med bilden från det nya garaget så känns det lite luftigare! 😄

Nu blir det nytändning!

//Johan

post-97-1153894795.jpg.27bc33d906625d48187efbc949bf11d6.jpg

post-97-1153894825.jpg.522207283b66e5289c10e86a2cec56b4.jpg

Edited by JohanP
Posted (edited)

Posted September 21, 2006

Dax för en liten uppdatering.

Karossen inpassad.

Soppasystem nästan klart.

Kylaren på plats.

Diverse klädselplåtar och hållare klara.

Och mer ska det bli! 🙂

//Johan

post-97-1158868434.jpg.07a51d1606e4eb9600b828371ff2c7ce.jpg

post-97-1158868462.jpg.d472f9c204ed4f3eecb1441dccc716b6.jpg

Edited by JohanP
Posted (edited)

Posted December 28, 2006

Uppdatering! 🙂

Tröttnade på att göra småprylar...

Gjöt lite kolfiber, kapade, filade och slipade.

post-97-1167304283.jpg.9d7890b2045db702d8cf4d161da3097e.jpg

Edited by JohanP
Posted (edited)

Posted June 6, 2007

Hej!

Provade hur bygget reagerade på markkontakt i dag. Såg stabilt ut! 🙂

Helt klart inspirerande att kunna rulla ut bilen i solen (som hann gå i moln lagom till jag skulle fota...)!

Om jag tar mig samman kanske man kan rulla lite försiktigt på gårdsplanen redan i år.

post-97-1181158264.jpg.db01e3d3cad7526d961cb0586000f3fc.jpg

post-97-1181158279.jpg.6be30724b3f57d63adb3186cbd3a93b2.jpg

Edited by JohanP
  • Like 1
Posted (edited)

Posted September 14, 2007

Länge sedan jag skrev något här.

Hmm...låt mig fundera över vad som har hänt sedan sist...

Elsystemet är färdigt och allt verkar fungera.

Och så var det nått till som har hänt...hmm...ja just det ja, DEN STARTADE PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET!!! 🙂

Vilken känsla! :wub:

//Johan

Edited by JohanP
Posted (edited)

Posted October 8, 2007

Efter mycket mätande satte jag borren i min fina hemmagjorda kolfiberplatta.

Men resultatet blev hyffsat. Jag tror inte jag behöver mer än så här.

Vattentemp, oljetryck, startknapp (givetvis!), brytare för tvångskörning av kylfläkt, brytare för ljuset, indikeringslampor för helljus, blinkers och laddning samt min Veyor som visar hastighet, varvtal, tripp, varvtider etc.

Knapparna på ratten kommer att styra funktionerna i Veyporn.

 

post-97-1191864000.jpg

Edited by JohanP
Posted

October 24, 2007

Nu har jag kört bilen oxå!

Ojojoj, vilken känsla. :wub:

Fyllde bromssystemet sent förra lördagskvällen och rullade lite försiktigt på söndagen.

Luftade bromsarna ordentligt nu i lördags, körde ut ur garaget och körde nog i tio minuter på gårdsplanen utanför garaget!

Helt fantastisk känsla!

När jag backade in bilen i garaget igen så upptäckte jag en hög med grus (småsten) i passagerarstolen och en hög på golvet och när jag tittade efter så satt jag själv i en hög av grus! Gårdsplanen där jag körde är visserligen asfalterad men är full av grus och eftersom jag mest åkte med svängda framhjul så skickades grusen in i bilen.

Kanske dax att fundera på längre framskärmar, eller stänklappar, eller kanske så ska jag sluta köra där det ligger mycket grus! :prop:

//Johan

Posted

Posted October 24, 2007

Smått ofattbart att lilla jag har skapat något som faktiskt går att köra!

Grattis själv Rikard!

Jag såg din filmsnutt och vet precis hur du kände dig när du rullade för första gången. Jag vågade dock inte prova innan jag hade fungerande bromsar på bilen. 🙂

Först nu ser jag att du bor i Lund. Det gör jag oxå! Dax för ett garagebesök?

//Johan

Posted

Posted February 11, 2008

Nu börjar prylarna ramla på plats. Tanken omsvetsad med "catchtank", luftburken färdig (se bilden).

Men bilen verkar inte vilja bli riktigt färdig. Lite oljeläckage från motorn, ovilja att släppa från sig all luften i bromssystemet och tjuriga förgasare är tydliga tecken.

post-97-1202763537.jpg.e6a0972e8dc4507c5cd1eaff478e9f00.jpg

För att hålla motivationen uppe så blir det små provturer då och då. Kallt om kinderna, men det är det värt! 🙂

Kan säga att för min del så får snön och minusgraderna gärna hålla sig borta!

//Johan

 

Posted (edited)

Posted March 17, 2008

Måste få skriva av mig lite frustration!

I lördags skulle jag provköra lite. Fyllde tanken - rullade ut bilen - tryckte på startknappen - ingen antydan till att vilja tända. Snabb felsökning visar att tändkabeln som går från tändspolen till fördelaren har slingrat sig av kabelskon! Snabbmek och bilen startar snällt.

Börjar justera bromsbalansen lite smått - då börjar bilen misstända efter vänstersvängar. Felsökning hittar delvis lös kontakt på tändmodulen. Fortsätter justera bromsbalansen - helt plötsligt så sitter bakbromsarna fast efter en tvärnit! Lyckas efter mycket gasande baxa in bilen till garaget. Lyckas där få trycket i bakre kretsen att släppa. Kliar mig i huvudet - åker hem!

Söndag: efter en sömnlös natt tror jag mig ha kommit på vad bromsproblemet är. Åker till garaget och fixar till missen. Ska ut och provköra - solen försvinner och det kommer en skur precis när jag rullat ut bilen. Två minuter senare skiner solen igen. Jag kör två "bromsvändor" och stannar sedan för att justera bromsbalansen. Hoppar i igen och drar iväg. Kommer ner till vändplatsen och ska växla ner till 2:an - PANG - kopplingsvajern går av! Trycker i ettan och skuttar hemåt!

Men det är väl sånt här som ska hända när man kör "shake-down"...

Aaah! Nu känns det bättre. Tack för att du tog dig tid att läsa! :thumbsup:

Mvh, Johan

Edited by JohanP
Posted

Posted April 29, 2008

Hej,

Igår den 28:e April 2008 var en stor dag i bilbyggare Perssons liv.

Mycket kort sammanfattning av gårdagens aktiviteter:

Kl. 16.00 - Vägning = 600kg (med Pinto!) 🙂

Kl 17.00 - Bullertest = 80,6dB 🙂

Kl 20.00 - SFRO2 = GODKÄND!!! 🙂

Så nu har jag tagit ytterligare ett par steg mot färdig bil.

Till alla er som läser detta och ibland tvivlar på vad ni har gett er in på. Håll ut! Ta ett djupt andetag och visualisera din färdiga bil i huvudet. För känslan efter en sån här dag är obeskrivlig!

//Johan

Posted

Posted April 30, 2008

Tjenare Micke!

Jag har inte hemlighållt någonting för dig min vän. Det var inte planerat att det skulle bli så här.

Ringde Andreas och frågade när han hade tid för SFRO2. "Passar det nu på söndag?". Detta blev dock inställt, men han erbjöd sig att göra besiktningen efter bullerprovet. "För du kommer väl och kör bullerprovet i morgon?" Svälj! Visste inte ens om att det skulle köras! Tydligen hade Andreas talat om detta på telefon. Men när jag pratade med honom angående SFRO2 hade jag världens sämsta täckning på mobilen och det klippte konstant, så jag måste ha missat det.

Vägningen gjordes på Spillepengens våg på väg till bullertesten. Kan säga att en Seven är vääääldigt liten när man står bland lastbilarna...

Fick påpekande om att jag MÅSTE ha 3-punkts bälte vid regbesiktningen eftersom jag har fast båge. Får väl försöka lösa det. Extra kul att börja modifiera i en färdig bil... 😞

Och i början av nästa vecka åker jag på jobb till Kina (igen...). Så nu blir det lite paus i byggandet (igen...).

Men det är nära nu! 🙂

//Johan

Posted

Posted June 4, 2008

JAAA!!!

Reggad å klar!!!

Trodde inte det var sant när jag fick pappret i handen!

Sååå skönt!

Vi ses på vägarna i sommar! :racesmile:

//Johan

Posted (edited)

Posted June 8, 2008

Skåneträff låter som en utmärkt ide!

Att köra konbana på den vägen Micke låter som att be om att få besöka diket! Men i Gubbadagiset finns det ju trakrorer som kan dra upp en på fast mark igen! 🙂

Tog en bild i går. Hon trivs bra i solskenet!

post-97-1212917825.jpg.12aa9b141309935bbcee53184f6cd3d4.jpg

Edited by JohanP
Posted

Posted June 10, 2008

Jajamänsan!

Skyltarna kom i går. Tänkte bara ta en liten runda för att känna på den, men det blev visst 11mil... :racesmile:

Körde iväg med full tank, kollade när jag kom hem (har ingen tankmätare...den bara väger...) och då var där kanske 2cm soppa på botten i tanken. Snabb huvudräkning pekar på knappt 2 liter/mil i förbrukning!!! Är det normalt?

Micael: Jepp, det var jag som fixade fram Melongul hos GTS. Visst är det en snygg färg!

Janne: Kör på den färgkombinationen! Jag kan inte påstå att jag är först... 🙂

//Johan

Posted

Posted July 21, 2008

Liten uppdatering.

Jag och sambon trotsade väderprognoserna och körde de 5 milen till svärföräldrarna i går eftermiddag. Vi klarade oss nästan...med ca två mil kvar att köra på hemvägen så öppnade sig himmeln! Jösses vad det regnade!

Men det gick över förväntan. Vatten sökte sig in via min vänstra underarm ner i stolen! Så lite blöt på vänster skinka blev jag! Annars klarade vi oss undan hyffsat torra. Sambon tyckte det var skitskoj! :wub:

Med en mil kvar så sprack molnen upp och solen tittade fram. Så jag kunde rulla in med en torr bil i garaget (jaja...förutom stolen då förstås...).

Var lite rädd för soppatorsk på hemvägen, så jag stannade för att tanka. Helt i onödan visade det sig. De knappt 2l/mil som gick åt på förstaturen sjönk till drygt 1l/mil vid landsvägskörning utan tokgasande.

Så nu har jag kört nästan 50 mil utan något som helst missöde. Enda strulet är ett "klibbande" ljusrelä. Men det borde jag kunna reda ut! 😄

Jag, precis som alla andra som regbesiktigat en bil, får erbjudande om lackbehandlingar och stöldskyddsmärkning av rutor etc. Känner inte mig så sugen faktiskt, eftersom det är en gelcoatad bil utan rutor! 😄

//Johan

Posted

Posted September 15, 2008

Hej!

I lördags var jag hos Mickebo och improviserade den första (?) Svenska GTS-träffen! 😄

Solen sken och jag var körsugen, så jag susade norrut på de Skånska småvägarna.

post-97-1221499424.jpg.51bca273f6c8867fa4f0f5d002c827a0.jpg

post-97-1221499441.jpg.591c50890e25d32c6b599915d7b9edad.jpg

post-97-1221499456.jpg.01ae94c04a41cf387d953fca26367992.jpg

Så lika, men ändå så olika!

I söndags var jag på Knutstorp och kollade lite på MC-tävlingar. Många fina vägar i dom trakterna oxå, så milen har rullat på nu i helgen. Tror det blev 26mil eller nått åt det hållet. Har kört nästan 140 mil nu i sommar och inte haft något strul alls.

//Johan

Posted

Posted March 17, 2009

Vår i luften!

Solsken, torra vägar och en semesterdag ledde till säsongspremiär!

Var ju tvungen att prova mina nya stolar, mitt fyrpunktsbälte och min nya bromsreduceringsventil.

Allt gick bra, startade på första försöket och de 8 milen som rundan blev gick väldigt fint.

Kan fortfarande inte riktigt fatta att jag skruvat ihop något som är så underhållande att fara runt på vägarna med!

post-97-1237316123.jpg.f645abe9dec8a304adf35ec1ce01872f.jpg

Posted

Posted June 1, 2009

Hoppsan!

Dax för den första dåliga nyheten i denna tråden!

Dunkade framkant av sumpen i asfalten i går... 😞

Tvär ojämnhet i vägen som jag såg för sent. Kom hårt bromsande över ojämnheten, så här i efterhand så skulle jag nog bara ha hållt jämn fart. Men att vara efterklok är för sent nu.

Sumpen blev skrapad, bucklig och började droppa olja.

Passade på när jag ändå var 6mil från garaget och hade blivande svägerskan i passagerarstolen... Hon blev skitimpad när jag rev av hasplåten som sen studsade under bilen, skrämde livet ur oss båda och for ut bakom...

Jaja, tog mig åtminstone hem för egen maskin. Har nu tömt ur oljan och får börja skruva loss eländet...

Denna gången blir det 3mm plåt i sumpen! 😄

//Johan

Posted

Posted October 4, 2013

Läääänge sen man skrev något här!

Besiktigade idag med blankt papper.

Fick ha starthjälp från besiktningsstationen och sen stannar eländet på vägen hem!

Instrumenten slocknade, blinkersen slutade funka och sen så började den rycka och stannade efter en tuff baktändning i avgaset!

Första haveriet sen jag reggade bilen 2008!

Tror det är generatorn som sagt upp sig. Man kan köra ganska långt på ett 18 Ah batteri! 🙂

Snopet att åka biltransport sista biten hem... :icon_oops:

Jaja...nu har jag ju något att pula med under vintern. 🙂

//Johan

post-97-0-54740900-1380908784.jpg.b71df800b260bb49ee8f9f38a8762454.jpg

Posted

Posted March 2, 2015

För alla er som sedan mitt senaste inlägg förtvivlat har undrat vad som var fel med elsystemet kan jag meddela att det bara var generatorremmen som slackade lite...så det hela löste sig genom att jag spände den. :icon_oops:

Har lagt lite tid på bilen nu under vintern.

Har svetsat grenrör som ersätter den där femkilos gjutjärnsklumpen som bara monterades "tillfälligt" när jag skulle regga.

post-97-0-05058700-1425281145.thumb.jpg.23dcc042f1eada90348eb8037356c5b4.jpg

Bild på inrökningen av avgasbandaget.

Har monterat programmerbar tändning från Accuspark.

post-97-0-02356900-1425281189.jpg.a4fd57312369b99debe209b4ba5e4ef8.jpg

Väldigt basic tändkurva inlagd för att testa så att den startar.

Har konstaterat att den där tvekan jag fick vid gaspådrag när jag bytade till en vassare kam inte hade med kammen att göra utan det var läckage i accpumpkretsen som gjorde att den ena förgasaren inte duschade in soppa när man tryckte ner gaspedalen.

post-97-0-45386800-1425281100.thumb.jpg.4d3fe64058cc06cba216f3275e4d1b5c.jpg

Kort provtur i lördags visade att allt verkar funka. Så nu kan våren komma!

//Johan

Posted

Posted March 21, 2016

Denna vintern har det delats ut lite kärlek till den lilla gula bilen.

Köpte mig en burk Plasti Dip och målade över den där retfulla fakekolfibern på aeroscreenen som jag har stört mig på sen jag köpte den... 🙂

Passade även på att måla en svart kant på noskonen bara för att se hur det såg ut, blev helt ok. Tror jag behåller den faktiskt.

Mekaniskt har jag bytat ut camberjusterarna i övre främre bärarmarna från aluminium till stål efter att ha läst om att dessa kan slitas sönder. Har inspekterat de gamla noga och kan inte se att det skulle vara någon antydan till skada på dem. Kanske kör jag för lite och för snällt... 😉

Hittade även varför jag hade ett gnällande ljud i bakvagnen. Det var gummibussningarna i stötdämparfästena som var slut. Har nu bytat ut samtliga bussningar och fjädringen är nu återigen ljudlös. Tack för hjälpen med bussningarna Libell!

post-97-0-32302100-1458545829.thumb.jpg.b55aa52f1accdf6df8eb8fc417c1b8e7.jpg

Årets roll out bild i vårsolen.

post-97-0-32286800-1458545809.thumb.jpg.a9d2c40a39c501ffc66590f344643a7e.jpg

Och den obligatoriska bilden från premiärturen.

//Johan

Posted

Posted January 5, 2017

2870-new_2006-02-09-paketet_liten.jpg.b566c5a430c5d32057a38b53337f9c24.jpg.a59c46f7f25ba43e4cc6cf51967dce6d.jpg

Paket med gul/svart Seven 2005

DSC_2758.JPG.696c88c53ff11e4ae6ec560efbf4ed4e.thumb.jpeg.82fe23dcbe22ef23087037bac12a3299.jpeg

Paket med gul/svart Seven 2017.

Deja vu! 🙂

//Johan

  • Like 1
Posted

Posted June 4, 2018

Hej,

Idag är det 10-årsjubileum! 😎

Jag minns det som igår. Jag stod nervös utanför Bilprovningen i Helsingborg med min dyraste lådbil någonsin. ☺️ 
Regbesiktningen gick bra. CO-halten var "lite" hög, tror det var typ 8% eller nått. Besiktningskillen sa: "Det är lugnt, det är ju en ny bil så du har tre år på dig att skruva ner CO-halten." 😃

Sedan dess har jag besiktigat varje höst med blankt papper (och låg CO-halt).

Har ju inte gjort speciellt mycket med bilen under åren.
Bytat stolar och bälte.
Masserat motorn lite med vassare kam, portad och planad topp. 
Byggt extraktorgrenrör. 
Monterat elektronisk tändning, som gjorde en enorm skillnad på körbarheten.
Nya bussningar i stötdämparna pga ett irriterande gnisslande ljud (som INTE försvann helt efter bussningsbytet...)

Trodde att jag hade något allvarligt på gång nu på sistone, bilen började snörvla, spotta och smälla i avgaset vid gasuppsläpp. Lite fräckt när det låter så, men det har inte varit så innan. Det tog ungefär 5 minuter att fixa...skruva ut tomgångsnålarna 1/4 varv och spänna ihop avgasskarven som läckte.

Ska fira med att tanka bilen fullt i kväll! 😀 

//Johan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...