Varg Posted March 11, 2005 Share Posted March 11, 2005 Hej! Om man bestämmer sig för att bygga med en motor som normalt sett sitter på en framhjulsdriven bil. men vill bygga om den till en transaxel konstruktion. Hur pass svårt tror / vet ni att det är att göra en sådann operation? tacksam för svar / Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 11, 2005 Share Posted March 11, 2005 (edited) Det beror i väldigt stor grad på vad det är för motor, och vilken växelåda du tänkt para ihop den med. Sen beror det även lite vad du lägger i begreppet transaxel. Men jag kan ge ett par exempel. Det finns exempelvis en transaxellåda från Porche 924 som passar rakt på många audi/VW motorer, eftersom det är samma passning mot lådan som på den porche/VW/Audimotor som sitter i 924. Skilnaden mellan den lådan och audis låda är egentligen bara att det sitter ett rör mellan motor och koppling (eller var det mellan koppling och låda som på Volvo 360) Förmodar att en hel del Alfamotorer är samma mellan bakhjulsdrivna transaxelalfor som framhjulsdrivna, men har ingen närmare insikt. Sen är det vad man sätter för betydelse i ordet transaxel, det vanliga är en växelåda som sitter ihop med differentialen, och då blir det i bakhjulsdrivna frontmotorbilar en växelåda bak och en kardanstång mellan motor och låda. En lösning som inte är helt lyckad i seven-bilar då det oftast medför att växellådan hamnar mellan stolarna, och där är det trångt nog utan. Det hela hänger egentiligen på vilken motor och vilken växelåda du tänkt använda, men rent generelt så går det i princip att kombinera alla motorer med vilken växelåda som du vill, med en adapterplatta. Det som kan vara är att om motorn sitter på tvären, och du vill ha den längsmonterad så kan det vara ide att titta på trågets och oljepickuppens utformning, men ofta vill man ju ändra tråget endå, så det bör man ju göra endå. Edited March 11, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varg Posted March 11, 2005 Author Share Posted March 11, 2005 Tack så mycket! Du ingjuter hopp i mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Vilken motor är det du funderar över? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Vad finns det för fördelar med en transaxel då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Hej Ska du ha mittmotorbil så är transaxel nästan den enda vettiga lösningen. Ska du inte köra mittmotor och vill ha växellådan/transaxeln bak, så hamnar ju en hel del vikt akteröver dessutom kan du ju ha motorn längre bak i bilen = bättre viktfördelning. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 mittmotorbil är inte det när motorn sitter framför bakaxelen men bakom cupen , jag har en 944(inte mittmotorbil) en 82:a och den är konstruerad med trans axel istället för kardan, altså motor, kopling, transaxel, vexellåda/bakaxel , det betyderatt att när man varvar 6000 rpm på 1:an så varvar transaxelen 6000 rpm , men med en bil som har motor, kopling,vexellåda, kardan, vexellåda, så när man varvar 6000 rpm på 1:an så varvar kardan (cirkus)2000rpm den snurrar mindre =slits mindre, altså en vanlig bil snurrar kardan bara fullt ut på 5:an i typ 200km/h medans en transaxelbil på 1:an i (cirkus) 50km/h , men vikt fördelningen ligger på 51/49 i 944:an har jag förmig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Hmm lite språkförbistring här.....jag trodde att det var gängse språkbruk att kalla en växellåda som är sammanbyggd med diffen för transaxel. Sen är jag naturligtvis medveten om att en motor, koppling, transaxel, låda och diffkombo också kallas för transaxel. Audi 100 har också en transaxel och den är framhjulsdriven och allt annat än mittmotorbil, likaså VW bubbla som är bakhjulsdriven och en DeTomaso Pantera har väl en transaxel direkt på v8:an? Kontentan är fortfarande att lösningen är behändig när man vill flytta motorn närmare tyngdpunkten, och när man vill fördela vikt lite bättre. Börken :icon_sleep: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varg Posted March 12, 2005 Author Share Posted March 12, 2005 Projektet går i stora drag ut på att byta motor på en porsche 924. Som ju har en transaxel konstruktion i den meningen att motorn sitter fram och växellåda m.m där bak. Så det som jag var mest fundersam över är hur fästet mellan transaxeln och svänghjulet ser ut. Och om det går att bygga en sådan adapter lika "lätt" som man bygger en adapter platta mellan en motor och en "vanlig" växellåda? Bilen / drömmen är ju iofs inte en seven. men väl såpass ombyggd att den går som amatörbyggt fordon. Och det kommer förhoppningsvis inte att bli så dyrt heller. Så jag hoppas att det är ok att jag frågar här på det här på locost forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Borde vara lika "lätt" då kopplingskåpan är ganska lik den på en vanlig låda. Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 borken om jag har förstott det rätt så menar du att min mammas golf 2:a har en transaxel , alla framjulsdrivna bilar har transaxel eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 nja det är väl att ta i :D fast egentligen är det ju så. På audi 100 så är motorn längdsmonterad därför transaxel..... H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 borken så alla längdsmonterade lådor/diff är transaxel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 jepp, de benämns för transaxlar ialla fall. H Burken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Transaxel översatt blir ju Överföringsaxel, vad har det med låda/diff att göra? Det är nåt jag inte förstår. Jag har lagt in en tråd på www.944sverige.com/ forumet och där är det 6-1 till mig, men jag är fortfarande intresserad av varför det skulle heta transaxel när låda/diff är sammanbyggda på en framhjulsdriven längsmonterad bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Transmissionsaxel = transmissions o axel i ett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Transmissionsaxel = transmissions o axel i ett, så du menar transaxel är en förkortning av transmission och inte transfer transfer = överföring transferera = överföra, överlåta transmittera = överföra transponerar = överföra el. överflytta transport = forsling, fraktning, förflyttning, överlåtelse av fordran, överföring till ny sida. vem vet ni kan ha rätt, även om inte jag tror det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Det spelar väl ingen roll hur lång axeln är... Men jag ger upp, 6-1 du har rätt ;) Barken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Särskilt om du frågar på ett forum för transaxelporchar, då är det säkert bara porcharna som räknas dessutom :D Jag säger att en DeTomaso Pantera är lika mycket transaxelbil som en Volvo 360..... skilnade är ju bara hur långt ifrån lådan motorn sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 A transaxle, in the automotive field, is a component that combines the functionality of the transmission, the differential and the drive axle into a single unit. Transaxles are near universal in all automobile configurations that have the engine placed at the same end of the car as the driven wheels: the front-wheel drive, rear wheel drive and mid-engined arrangements. Front engine, rear wheel drive vehicles tend to have the transmission up front just after the engine, but sometimes a front engine drives a rear-mounted transaxle. This is generally done for reasons of weight distribution, and is therefore common on sports cars of this layout. http://encyclopedia.laborlawtalk.com/Transaxle Se där båda konfigurationerna kallas transaxel, som jag lite försynt påstod. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 då får jag väl känna mig överbevisad då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 det här var en märklig tråd...... :blink: Jag har aldrig hört något annat kallas transaxel än en ihopbyggd kombination av växellåda/transmission och bakaxel..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.