Arrowsmith Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Idag har jag pratat med en dam på Svensk bilprovning...... Hon sa att jag måste ha en byggbeskrivning med mej den dag det är dax att komma till dom och göra den "slutgiltiga" besiktningen. På min fråga om vad det ska stå i den beskrivningen och vad dom vill veta så fick jag till svar : - hmmmmm..... ptja............eeeeeeehhhh.....hmmmmmm... Tja.. skriv lite om hur du har gjort eller något... Efter att ha bett henne att förtydliga svaret lite och precisera vad det är som SKA vara med i beskrivningen, så att det inte blir något problem den dagen jag kommer dit för att göra besiktningen så blev hon tvungen att fråga vidare i sin tur...... Efter att ha väntat i luren några minuter så kommer damen åter och svarar: - Jo , du måste ha en byggbeskrivning med dej. Det sa Peo! Min tur att svara -Eeeeeehhh.. - Ja men vad ska byggbeskrivningen bestå av då ? -Tja skriv lite om hur du har gjort och vad du har använt för material eller något sådant. Det är vad jag får tilll svar. Jag ber då om att få ringa till denna Peo och prata med honom själv. Damen i fråga replikerar blixtsnabbt att det då ju var synd att hon skulle behöva ringa Peo eftersom det då var helt i onödan hon gjort det om jag ville tala med honom själv. Vidare fick jag höra att han minsann inte har något direktnummer, utan att jag kunde ringa samma nummer i morgon vid 13 om jag nu ville prata med honom själv istället. sedan var det ett snabbt hejdå och "klick" i örat. Min fråga till er som varit på SBP eller förberett er är då som följer: Hallå ! vad ska det stå i en byggbeskrivning och vad har ni skrivit / planerat skriva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 *s* Det var ju ett givande samtal. Jag printade ut ett antal väl valda bilder ur byggets gång. Sedan så listade jag upp alla delar på ett papper (motor, vxl-låda, stolar, stötdämpare, lyktor osv) och jag hade även med ett intyg från tillverkaren av ramen med materialspec, eftersom den var köpt från england. Åsså förstås SFRO dokumentet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 (edited) Vad var det jag sa .... ;) edit min beskrivning är på 53 sidor..... Edited March 8, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Byggbeskrivning ??? Detta måste vara något jag missat Totalt !! :blink: 53 sidor .... hummmmm ... Ju mer det är ju mindre lust att läsa :whistling: ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Det finns på SFRO:s hemsida där du fyller i vad det är för delar du använt osv. printa ut dokumentet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 8, 2005 Author Share Posted March 8, 2005 Det finns på SFRO:s hemsida där du fyller i vad det är för delar du använt osv.printa ut dokumentet Det jag hittar där är ju bara "tillverkarintyg" Det är väl inte samma sak som byggbeskrivning? tillverkarintyget är ett A4 med stor text och färdiga rader att skriva på.... hoppas inte det är allt som behövs då du Heralue.... :whistling: :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 När in ändå listar upp alla delar är det att rekomendera att man plitar dit ett pris och gärna ett kvitto på delarna, minns inte om det var bilprovningen eller försäkringsbolaget som ville ha detta men det borde ju vara mer logiskt att det är försäkringsbolaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Det fyllde jag i till Länsförsäkringar, fast då bara en total summa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Hej Damen verkar inte ha full koll. Det som krävs är tillverkarintyg men sedan något år ska SFROs besiktningsprotokoll duga som intyg. Det hindrar förstås inte att man använder mallen på SFROs hemsida som komplement, kan vara en god idé. Det är aldrig fel att ha med sig pärmen/mappen/påsen/högen med kvitton och bilder från byggets gång till regbesiktningen men ska inte vara något krav. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Man skulle kunna säga att damen inte hade någon som helst koll.... Däremot så.... Jag ringde idag och pratade med Peo (som egentligen hette P-O) och det var inga problem att diskutera och reda ut saken med honom. Väldig trevlig och förstående och hjälpsam man som meddelade att SFRO's tillverkarintyg skulle fyllas i samt att det kunde vara bra med lite mer info därtill om det skulle bli några tveksamheter. kanske någon materialspec. om jag hade någon allt för avvikande lösning på någon sak. Annars så var SFRO pappret ganska så komplett på uppgifterna som han ville ha sa han. Att jag skulle ha med mej SFRO's underskrivna besiktningspapper sa han med naturligtvis. Jag berättade att det fanns ett par frågor att fylla i som var lite svåra som t.ex. total vikt. - Äh ! hoppa över den så fyller vi i det tillsammans, fick jag till svar :) Garanterad axelbelastning är ju även det en svår fråga på pappret. - Volvo axeln har jag ju uppgift på här, men framvagnen är ju upp till dej att bestämma. svarade han på det....' Frågan är ju då hur man ska bestämma sej för en max axelbelastning över framvagnen....... Bilens vikt över främre hjulvaret + 200kg eller vad ska man klämma till med? Annars var ett av de önskemål han framförde tydligast var att han helst inte ville att jag skulle komma än på ett tag eftersom att han var lite förkyld och snorig just nu. :lol: Han hävdade bestämt att det var kallt att köra sjua i sådant här väder......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Han hävdade bestämt att det var kallt att köra sjua i sådant här väder......... :blink: :blink: :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Garanterad axelbelastning är ju även det en svår fråga på pappret.- Volvo axeln har jag ju uppgift på här, men framvagnen är ju upp till dej att bestämma. svarade han på det....' Frågan är ju då hur man ska bestämma sej för en max axelbelastning över framvagnen....... Bilens vikt över främre hjulvaret + 200kg eller vad ska man klämma till med? Det nämndes aldrig när jag besiktade min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Han hävdade bestämt att det var kallt att köra sjua i sådant här väder......... Veka sörlänningar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Detta fick jag som svar när jag kontaktade SBP. Garanterad framaxelbelastning, 140 1970, 750kg Garanterad framaxelbelastning, 140 1971-73, 800kg Garanterad bakaxelbelastning, 740 1983-85, 920kg och i vissa fall 950kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Jag funderar lite över det här med garanterad axelbelastning. Bygger man med stel axel, eller använder hela bakvagnen eller framvagnen från en bil, då borde det ju stämma hyfsat med den bilens garantier. Men bygger man en engen framvagn med blandade delar och rör, då måste ju axelbelastningen på den framvagnen vara upp till byggaren att beräkna/garantera Samma sak med bakvagnen, bygger man hela hjulupphänget själv........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Visst är det så Magnus. Samtidigt använder man oftast spindlar eller delar av spindlar från en produktionsbil och då är det av visst intresse vilken axelbelastning tillverkaren angivit. Man kan inte öka den hur som helst med tanke på hjullager osv. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 Är det någon som vet vad sierran har för axelbelastningar bak / fram? Sitter med mina papper nu och väntar på bes! :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 Angående axelbelastningar var det inget dom frågade efter när jag besiktigade. Han sa: så länge bilen inte är tyngre än donatorbilen så kan det kvitta... :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 Angående axelbelastningar var det inget dom frågade efter när jag besiktigade. Han sa: så länge bilen inte är tyngre än donatorbilen så kan det kvitta... :515: <{POST_SNAPBACK}> Visst är det härligt med sunt förnuft! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 4, 2005 Share Posted October 4, 2005 Enligt sbp teknisk service så har sierra 750 fram och 900 bak Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Tänk på att axelbelastningarna gäller så länge man har original offset!!! inta spårviddsåkning. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.