Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har bytt till styrväxel på min gamla Fiat och behöver bygga ny styrstång mellan ratt och styrväxel. Styrväxeln har storlek 9/16"-17 och där är det inga problem att hitta styrknutar. På rattsidan har jag mätt upp att axeländen är 17,35mm och har 21 splines. Jag hittar inte denna dimension någonstans för universal-styrknutar. 

Är det någon som har en källa till vart man kan hitta en adapter för denna specialaxel mot tex DD eller hur jag smidigt kan och får bygga om originalet?

Bifogar bilder på hur orginalstyrstång mellan ratt och styrsnäcka ser ut.

/Calle

20221230_111919.jpg

20221230_111930.jpg

Posted

Jag skulle kapat i andra änden och pluggsvetsat på en Dubbel D där så blir det enkelt med original där det är svårt att hitta.

 

/Vedde

Posted (edited)

Då det verkar som att de flesta knutar har samma mått på knutkorsen. 
Så går det att dela knutar och paraihop dom från olika bilmodeller. 
 

6538AA58-B38E-4FF4-887B-ED3AEFB6EF9D.jpeg

Edited by Tomas m
Stavning
Posted
On 2023-03-23 at 15:10, vedde sade:

Jag skulle kapat i andra änden och pluggsvetsat på en Dubbel D där så blir det enkelt med original där det är svårt att hitta.

Du menar själva axeln som går från ratten? Ska titta i helgen om det finns tillräckligt med plats för hylsa.

12 timmar sedan, Tomas m sade:

Då det verkar som an de flesta knutar har samma mått på knutkorsen. 
Så går det att dela knutar och paraihop dom från olika bilmodeller. 

Några bra idéer på bilar som har mer standard splines eller till och med dubbel-D i nån ände?

 

/C

Posted
3 timmar sedan, rug sade:

Du menar själva axeln som går från ratten? Ska titta i helgen om det finns tillräckligt med plats för hylsa.

Några bra idéer på bilar som har mer standard splines eller till och med dubbel-D i nån ände?

 

/C

Leta på bildelsbasen där finns bilder. Finns några att välja på.

Sök på Rattaxelknut. 

Posted
On 2023-03-24 at 06:20, Tomas m sade:

Då det verkar som att de flesta knutar har samma mått på knutkorsen. 
Så går det att dela knutar och paraihop dom från olika bilmodeller. 

Verkar som mina knutkors är nära i storlek den du skickade. Diametern är 16mm men längden verkar vara ett par millimeter kortare men det går säkert att hitta rätt. Dock ser dom ganska permanent monterade ut i mina styrleder. Slipa bort och sedan mejsla fast dom nya på samma sätt? 

styrled.thumb.jpg.b3488fe1338121366de41199770117b3.jpg

Posted
On 2023-03-23 at 15:10, vedde sade:

Jag skulle kapat i andra änden och pluggsvetsat på en Dubbel D där så blir det enkelt med original där det är svårt att hitta.

 

/Vedde

Lite väl kort axel för hylsa och pluggsvets tror jag.

ratt.thumb.jpg.aa117340d8fc28652b1c5d44cf5a6c42.jpg

Posted (edited)
4 timmar sedan, rug sade:

Lite väl kort axel för hylsa och pluggsvets tror jag.

ratt.thumb.jpg.aa117340d8fc28652b1c5d44cf5a6c42.jpg

Nä tänkte att du sätter på orignalet där och kapar mellan knutarna där den övre blir original: splines- knut - stång-(kapa) - nya bottendel stång- knut- splines(mot växeln)

Behåll övre delen från original och skarva stången med en Golf från skroten som passar på din växel - då behöver du inte in och grotta korsen med risk för glapp.

/Vedde

Edited by vedde
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...