Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej 

Ny på forumet. 🙂 

Har börjat planera ett GT40 MAK 1 Bygge.
Har ett brinnande intresse men inga direkta kunskaper så siktar på så mycket färdigt som möjligt. 
Jag har sonderat terrängen gällande byggsatser och det finns ju en del.

Är det någon som har erfarenhet, kunskap om vilken tillverkare som är bäst med fokus på kvalité. 

Tipps, råd och länkar tas tacksamt emot. 

Mvh Emil 

Posted

Hej och välkommen hit.

Jag påbörjade ett GT40 bygge (länk nedan) baserat på Tornado i UK. Grejerna är väl ok men inte super. Vissa delar känns som lite bonna-smed. Skulle jag köpt igen och dom hade funnits kvar så hade jag köpt från SouthenGT men nu har Mick som drev företagen gått i pension och verksamheten har tagits över av AK Sportscars https://www.aksportscars.co.uk/
GT Forté (Darren George) ska du inte ens bemöda dig ett mail till och ännu mindre skicka en enda krona. Han är en bluff rakt igenom.
Sen finns det tillverkare i bl.a. USA och Sydafrika men ingen erfarenhet av dessa, Har dock besökt CAV (Cape Advanced Vehicles) i Cape Town Sydafrika, kändes helt ok. Vet dock inte om de säljer delar eller bara färdiga bilar.

Så jag hade nog satsat mina stålar på AK Sportscars.

Notera även att Andy på Tornado är tämligen ovillig att sälja delar till de som inte har köpt chassit. Helt jäkla obegripligt och han tror han är i GT40-universums mitt.
Det är nog av detta skäl att jag ogillar Tornado, Andy är inte lätt att göra affärer med. SouthernGT har jag köpt delar av utan problem och även om Mick kändes lite "rörig i mössan" så löstes allt. Tror AK SC ska vara bra.

PS. Det finns också flera byggen i din direkta närhet...minst ett i Kungsbacka och ett i Lindome 😉 och nåt eller flera färdiga i Gbg. DS. 

EDIT: Jag har också köpt delar av https://gtracingonline.co.uk/ (Mark Sibley) men det var ett tag sedan

Posted

Hej Jocke. 

Tack för svar. Ja det är en verkligen en djungel av tillverkare och man vill ju gärna ha både kvalité och god service. Som du nämner så erbjuder många nästan klara eller klara bilar. Men då jag vill bygga själv och förhoppningsvis få ner kostnaden lite så siktar jag på ett Kitt. Jag tittade på aksportcars som du nämnde som jag tror kan vara något. Var i kontakt med CAV med och de verkade bra men även där är det som du säger typ med eller utan motor som går att välja mellan. Men troligen kommer man hamna runt millen oavsett skulle jag tro. 😅
Såg att ni har haft träffar tidigare. Är dessa träffar även för blivande GT40 ägare 😃 Om så är fallet så deltar jag gärna. 

Som jag skrev så sonderar jag just nu bara terrängen och vill samla på mig så mycket fakta som möjligt innan start. Dessutom så måste jag fixa en lokal. Men längtar verkligen. Är din bil klar Jocke? 

mvh Emil 

Posted (edited)

Hej Emil och välkommen till forumet!

Som Jocke skriver så hade även jag satsat på AK Sportscars (tidigare Southern GT) om jag var ute efter ett kit. Jag tog min instrumentbräda därifrån och de är mycket trevliga och tillmötesgående. 

Jag bygger mer eller mindre från scratch vilket är väldigt mycket jobb och planerade men en rolig utmaning i sig. Vill man ha lite mer "färdigt" är nog ett kit att föredra men man bör beakta att det förmodligen inte är att "smälla ihop" och att allt passar rakt av. Möjligen om man tar allt från samma leverantör men det betvivlar jag det med... 🙂 Hur som helst så kommer man en bra bit längre på vägen i fallet med ett kit.

Vad gäller träffar och evenemang är alla alltid välkomna! Det är bara att hänga på! Det brukar inte heller vara några problem att få kika in i garage heller om man hittar något roligt bygge i närheten.

Som sagt så finns det ett SGT (AK) bygge i Kungsbacka någonstans och jag håller till "nästgårds" om du vill kika.

Edited by fege
Posted (edited)

Hej fege! 

Ja känns tryggt att ha en "byggsats" att utgå ifrån. Var ett tag sedan jag höll i svetsen. 

Tack för inbjudan, kommer jätte gärna med på nästa träff! 😃. Tackar även gärna ja till att titta på ditt bygge när du har tid och möjlighet.

Jag har hört av mig till AK nu för mer info så får vi se. Har ju inte riktigt plats ännu för att starta bygget. 

Mvh // e

Edited by emil merkel
Posted
5 timmar sedan, emil merkel sade:

Hej Jocke. 

Tack för svar. Ja det är en verkligen en djungel av tillverkare och man vill ju gärna ha både kvalité och god service. Som du nämner så erbjuder många nästan klara eller klara bilar. Men då jag vill bygga själv och förhoppningsvis få ner kostnaden lite så siktar jag på ett Kitt. Jag tittade på aksportcars som du nämnde som jag tror kan vara något. Var i kontakt med CAV med och de verkade bra men även där är det som du säger typ med eller utan motor som går att välja mellan. Men troligen kommer man hamna runt millen oavsett skulle jag tro. 😅
Såg att ni har haft träffar tidigare. Är dessa träffar även för blivande GT40 ägare 😃 Om så är fallet så deltar jag gärna. 

Som jag skrev så sonderar jag just nu bara terrängen och vill samla på mig så mycket fakta som möjligt innan start. Dessutom så måste jag fixa en lokal. Men längtar verkligen. Är din bil klar Jocke? 

mvh Emil 

Som @fegeskriver så brukar det endast kräva ett gemensamt intresse (=bilbygge)....sen o  det är GT40, Locost eller nåt annat amatörbyggt fordon så är man i regel välkommen. Sen styr ju alltid den som arrangerar.

Glömde ju även "Kinnekulle-taxin" a.k.a @Magnus. Viktorsson som håller till i Borås. Nu missade du antagligen 2022 upplaga av Manges GT40 träff men inträffar sannolikt 2023 också. Likaså bokar du lämpligen in Kinnekulle Ring 2023-08-05 (samt dagen innan för grillning och bilmys). Då kan du både få titta, klämma och troligen få en åktur i en GT40 🙂

Slutligen rekommenderas ett betalt medlemskap bl.a. för bra rabatter men inte minst att hjälpa till att klubben, forumet och bankörningar finns kvar

https://locostsweden.se/new_member.html

Mitt bygge sålde jag långt innan det var klart och köpte en färdig bil som jag kan skruva med mellan körningarna

Posted
31 minuter sedan, Jocke4U sade:

Som @fegeskriver så brukar det endast kräva ett gemensamt intresse (=bilbygge)....sen o  det är GT40, Locost eller nåt annat amatörbyggt fordon så är man i regel välkommen. Sen styr ju alltid den som arrangerar.

Glömde ju även "Kinnekulle-taxin" a.k.a @Magnus. Viktorsson som håller till i Borås. Nu missade du antagligen 2022 upplaga av Manges GT40 träff men inträffar sannolikt 2023 också. Likaså bokar du lämpligen in Kinnekulle Ring 2023-08-05 (samt dagen innan för grillning och bilmys). Då kan du både få titta, klämma och troligen få en åktur i en GT40 🙂

Slutligen rekommenderas ett betalt medlemskap bl.a. för bra rabatter men inte minst att hjälpa till att klubben, forumet och bankörningar finns kvar

https://locostsweden.se/new_member.html

Mitt bygge sålde jag långt innan det var klart och köpte en färdig bil som jag kan skruva med mellan körningarna

Hej 
Ser fram mot träffen i augusti och eventuella andra träffar. Tack för tippset om medlemskapet. 
Inväntar nu svar från AK för att se hur och när jag ska gå vidare. 
Men hoppas komma igång med bygget senast feb nästa år. 

//e