Jump to content

GT40 MAK1 Bygge


emil merkel

Recommended Posts

Hej 

Ny pĂ„ forumet. 🙂 

Har börjat planera ett GT40 MAK 1 Bygge.
Har ett brinnande intresse men inga direkta kunskaper sÄ siktar pÄ sÄ mycket fÀrdigt som möjligt. 
Jag har sonderat terrÀngen gÀllande byggsatser och det finns ju en del.

Är det nĂ„gon som har erfarenhet, kunskap om vilken tillverkare som Ă€r bĂ€st med fokus pĂ„ kvalitĂ©. 

Tipps, rÄd och lÀnkar tas tacksamt emot. 

 

Mvh Emil 

Link to comment
Share on other sites

Hej och vÀlkommen hit.

Jag pÄbörjade ett GT40 bygge (lÀnk nedan) baserat pÄ Tornado i UK. Grejerna Àr vÀl ok men inte super. Vissa delar kÀnns som lite bonna-smed. Skulle jag köpt igen och dom hade funnits kvar sÄ hade jag köpt frÄn SouthenGT men nu har Mick som drev företagen gÄtt i pension och verksamheten har tagits över av AK Sportscars https://www.aksportscars.co.uk/
GT Forté (Darren George) ska du inte ens bemöda dig ett mail till och Ànnu mindre skicka en enda krona. Han Àr en bluff rakt igenom.
Sen finns det tillverkare i bl.a. USA och Sydafrika men ingen erfarenhet av dessa, Har dock besökt CAV (Cape Advanced Vehicles) i Cape Town Sydafrika, kÀndes helt ok. Vet dock inte om de sÀljer delar eller bara fÀrdiga bilar.

SÄ jag hade nog satsat mina stÄlar pÄ AK Sportscars.

Notera Àven att Andy pÄ Tornado Àr tÀmligen ovillig att sÀlja delar till de som inte har köpt chassit. Helt jÀkla obegripligt och han tror han Àr i GT40-universums mitt.
Det Àr nog av detta skÀl att jag ogillar Tornado, Andy Àr inte lÀtt att göra affÀrer med. SouthernGT har jag köpt delar av utan problem och Àven om Mick kÀndes lite "rörig i mössan" sÄ löstes allt. Tror AK SC ska vara bra.

PS. Det finns ocksĂ„ flera byggen i din direkta nĂ€rhet...minst ett i Kungsbacka och ett i Lindome 😉 och nĂ„t eller flera fĂ€rdiga i Gbg. DS. 

EDIT: Jag har ocksÄ köpt delar av https://gtracingonline.co.uk/ (Mark Sibley) men det var ett tag sedan

Link to comment
Share on other sites

Hej Jocke. 

Tack för svar. Ja det Ă€r en verkligen en djungel av tillverkare och man vill ju gĂ€rna ha bĂ„de kvalitĂ© och god service. Som du nĂ€mner sĂ„ erbjuder mĂ„nga nĂ€stan klara eller klara bilar. Men dĂ„ jag vill bygga sjĂ€lv och förhoppningsvis fĂ„ ner kostnaden lite sĂ„ siktar jag pĂ„ ett Kitt. Jag tittade pĂ„ aksportcars som du nĂ€mnde som jag tror kan vara nĂ„got. Var i kontakt med CAV med och de verkade bra men Ă€ven dĂ€r Ă€r det som du sĂ€ger typ med eller utan motor som gĂ„r att vĂ€lja mellan. Men troligen kommer man hamna runt millen oavsett skulle jag tro. 😅
SĂ„g att ni har haft trĂ€ffar tidigare. Är dessa trĂ€ffar Ă€ven för blivande GT40 Ă€gare 😃 Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ deltar jag gĂ€rna. 

Som jag skrev sĂ„ sonderar jag just nu bara terrĂ€ngen och vill samla pĂ„ mig sĂ„ mycket fakta som möjligt innan start. Dessutom sĂ„ mĂ„ste jag fixa en lokal. Men lĂ€ngtar verkligen. Är din bil klar Jocke? 

 

mvh Emil 

Link to comment
Share on other sites

Hej Emil och vÀlkommen till forumet!

Som Jocke skriver sÄ hade Àven jag satsat pÄ AK Sportscars (tidigare Southern GT) om jag var ute efter ett kit. Jag tog min instrumentbrÀda dÀrifrÄn och de Àr mycket trevliga och tillmötesgÄende. 

Jag bygger mer eller mindre frĂ„n scratch vilket Ă€r vĂ€ldigt mycket jobb och planerade men en rolig utmaning i sig. Vill man ha lite mer "fĂ€rdigt" Ă€r nog ett kit att föredra men man bör beakta att det förmodligen inte Ă€r att "smĂ€lla ihop" och att allt passar rakt av. Möjligen om man tar allt frĂ„n samma leverantör men det betvivlar jag det med... 🙂 Hur som helst sĂ„ kommer man en bra bit lĂ€ngre pĂ„ vĂ€gen i fallet med ett kit.

Vad gÀller trÀffar och evenemang Àr alla alltid vÀlkomna! Det Àr bara att hÀnga pÄ! Det brukar inte heller vara nÄgra problem att fÄ kika in i garage heller om man hittar nÄgot roligt bygge i nÀrheten.

Som sagt sÄ finns det ett SGT (AK) bygge i Kungsbacka nÄgonstans och jag hÄller till "nÀstgÄrds" om du vill kika.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Hej fege! 

Ja kÀnns tryggt att ha en "byggsats" att utgÄ ifrÄn. Var ett tag sedan jag höll i svetsen. 

Tack för inbjudan, kommer jĂ€tte gĂ€rna med pĂ„ nĂ€sta trĂ€ff! 😃. Tackar Ă€ven gĂ€rna ja till att titta pĂ„ ditt bygge nĂ€r du har tid och möjlighet.

Jag har hört av mig till AK nu för mer info sÄ fÄr vi se. Har ju inte riktigt plats Ànnu för att starta bygget. 

 

Mvh // e

Edited by emil merkel
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, emil merkel sade:

Hej Jocke. 

Tack för svar. Ja det Ă€r en verkligen en djungel av tillverkare och man vill ju gĂ€rna ha bĂ„de kvalitĂ© och god service. Som du nĂ€mner sĂ„ erbjuder mĂ„nga nĂ€stan klara eller klara bilar. Men dĂ„ jag vill bygga sjĂ€lv och förhoppningsvis fĂ„ ner kostnaden lite sĂ„ siktar jag pĂ„ ett Kitt. Jag tittade pĂ„ aksportcars som du nĂ€mnde som jag tror kan vara nĂ„got. Var i kontakt med CAV med och de verkade bra men Ă€ven dĂ€r Ă€r det som du sĂ€ger typ med eller utan motor som gĂ„r att vĂ€lja mellan. Men troligen kommer man hamna runt millen oavsett skulle jag tro. 😅
SĂ„g att ni har haft trĂ€ffar tidigare. Är dessa trĂ€ffar Ă€ven för blivande GT40 Ă€gare 😃 Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ deltar jag gĂ€rna. 

Som jag skrev sĂ„ sonderar jag just nu bara terrĂ€ngen och vill samla pĂ„ mig sĂ„ mycket fakta som möjligt innan start. Dessutom sĂ„ mĂ„ste jag fixa en lokal. Men lĂ€ngtar verkligen. Är din bil klar Jocke? 

 

mvh Emil 

Som @fegeskriver sÄ brukar det endast krÀva ett gemensamt intresse (=bilbygge)....sen o  det Àr GT40, Locost eller nÄt annat amatörbyggt fordon sÄ Àr man i regel vÀlkommen. Sen styr ju alltid den som arrangerar.

Glömde ju Ă€ven "Kinnekulle-taxin" a.k.a @Magnus. Viktorsson som hĂ„ller till i BorĂ„s. Nu missade du antagligen 2022 upplaga av Manges GT40 trĂ€ff men intrĂ€ffar sannolikt 2023 ocksĂ„. LikasĂ„ bokar du lĂ€mpligen in Kinnekulle Ring 2023-08-05 (samt dagen innan för grillning och bilmys). DĂ„ kan du bĂ„de fĂ„ titta, klĂ€mma och troligen fĂ„ en Ă„ktur i en GT40 🙂

Slutligen rekommenderas ett betalt medlemskap bl.a. för bra rabatter men inte minst att hjÀlpa till att klubben, forumet och bankörningar finns kvar

https://locostsweden.se/new_member.html

Mitt bygge sÄlde jag lÄngt innan det var klart och köpte en fÀrdig bil som jag kan skruva med mellan körningarna

 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, Jocke4U sade:

Som @fegeskriver sÄ brukar det endast krÀva ett gemensamt intresse (=bilbygge)....sen o  det Àr GT40, Locost eller nÄt annat amatörbyggt fordon sÄ Àr man i regel vÀlkommen. Sen styr ju alltid den som arrangerar.

Glömde ju Ă€ven "Kinnekulle-taxin" a.k.a @Magnus. Viktorsson som hĂ„ller till i BorĂ„s. Nu missade du antagligen 2022 upplaga av Manges GT40 trĂ€ff men intrĂ€ffar sannolikt 2023 ocksĂ„. LikasĂ„ bokar du lĂ€mpligen in Kinnekulle Ring 2023-08-05 (samt dagen innan för grillning och bilmys). DĂ„ kan du bĂ„de fĂ„ titta, klĂ€mma och troligen fĂ„ en Ă„ktur i en GT40 🙂

Slutligen rekommenderas ett betalt medlemskap bl.a. för bra rabatter men inte minst att hjÀlpa till att klubben, forumet och bankörningar finns kvar

https://locostsweden.se/new_member.html

Mitt bygge sÄlde jag lÄngt innan det var klart och köpte en fÀrdig bil som jag kan skruva med mellan körningarna

 

Hej 
Ser fram mot trÀffen i augusti och eventuella andra trÀffar. Tack för tippset om medlemskapet. 
InvÀntar nu svar frÄn AK för att se hur och nÀr jag ska gÄ vidare. 
Men hoppas komma igÄng med bygget senast feb nÀsta Är. 

//e

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...