emil merkel Posted January 18, 2023 Posted January 18, 2023 Hej Ny pĂ„ forumet. đ Har börjat planera ett GT40 MAK 1 Bygge. Har ett brinnande intresse men inga direkta kunskaper sĂ„ siktar pĂ„ sĂ„ mycket fĂ€rdigt som möjligt. Jag har sonderat terrĂ€ngen gĂ€llande byggsatser och det finns ju en del. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet, kunskap om vilken tillverkare som Ă€r bĂ€st med fokus pĂ„ kvalitĂ©. Tipps, rĂ„d och lĂ€nkar tas tacksamt emot.  Mvh Emil Quote
Jocke4U Posted January 21, 2023 Posted January 21, 2023 Hej och vĂ€lkommen hit. Jag pĂ„började ett GT40 bygge (lĂ€nk nedan) baserat pĂ„ Tornado i UK. Grejerna Ă€r vĂ€l ok men inte super. Vissa delar kĂ€nns som lite bonna-smed. Skulle jag köpt igen och dom hade funnits kvar sĂ„ hade jag köpt frĂ„n SouthenGT men nu har Mick som drev företagen gĂ„tt i pension och verksamheten har tagits över av AK Sportscars https://www.aksportscars.co.uk/ GT FortĂ© (Darren George) ska du inte ens bemöda dig ett mail till och Ă€nnu mindre skicka en enda krona. Han Ă€r en bluff rakt igenom. Sen finns det tillverkare i bl.a. USA och Sydafrika men ingen erfarenhet av dessa, Har dock besökt CAV (Cape Advanced Vehicles) i Cape Town Sydafrika, kĂ€ndes helt ok. Vet dock inte om de sĂ€ljer delar eller bara fĂ€rdiga bilar. SĂ„ jag hade nog satsat mina stĂ„lar pĂ„ AK Sportscars. Notera Ă€ven att Andy pĂ„ Tornado Ă€r tĂ€mligen ovillig att sĂ€lja delar till de som inte har köpt chassit. Helt jĂ€kla obegripligt och han tror han Ă€r i GT40-universums mitt. Det Ă€r nog av detta skĂ€l att jag ogillar Tornado, Andy Ă€r inte lĂ€tt att göra affĂ€rer med. SouthernGT har jag köpt delar av utan problem och Ă€ven om Mick kĂ€ndes lite "rörig i mössan" sĂ„ löstes allt. Tror AK SC ska vara bra. PS. Det finns ocksĂ„ flera byggen i din direkta nĂ€rhet...minst ett i Kungsbacka och ett i Lindome đ och nĂ„t eller flera fĂ€rdiga i Gbg. DS. EDIT: Jag har ocksĂ„ köpt delar av https://gtracingonline.co.uk/ (Mark Sibley) men det var ett tag sedan Quote
emil merkel Posted January 23, 2023 Author Posted January 23, 2023 Hej Jocke. Tack för svar. Ja det Ă€r en verkligen en djungel av tillverkare och man vill ju gĂ€rna ha bĂ„de kvalitĂ© och god service. Som du nĂ€mner sĂ„ erbjuder mĂ„nga nĂ€stan klara eller klara bilar. Men dĂ„ jag vill bygga sjĂ€lv och förhoppningsvis fĂ„ ner kostnaden lite sĂ„ siktar jag pĂ„ ett Kitt. Jag tittade pĂ„ aksportcars som du nĂ€mnde som jag tror kan vara nĂ„got. Var i kontakt med CAV med och de verkade bra men Ă€ven dĂ€r Ă€r det som du sĂ€ger typ med eller utan motor som gĂ„r att vĂ€lja mellan. Men troligen kommer man hamna runt millen oavsett skulle jag tro. đ SĂ„g att ni har haft trĂ€ffar tidigare. Ăr dessa trĂ€ffar Ă€ven för blivande GT40 Ă€gare đ Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ deltar jag gĂ€rna. Som jag skrev sĂ„ sonderar jag just nu bara terrĂ€ngen och vill samla pĂ„ mig sĂ„ mycket fakta som möjligt innan start. Dessutom sĂ„ mĂ„ste jag fixa en lokal. Men lĂ€ngtar verkligen. Ăr din bil klar Jocke?  mvh Emil Quote
fege Posted January 23, 2023 Posted January 23, 2023 (edited) Hej Emil och vĂ€lkommen till forumet! Som Jocke skriver sĂ„ hade Ă€ven jag satsat pĂ„ AK Sportscars (tidigare Southern GT) om jag var ute efter ett kit. Jag tog min instrumentbrĂ€da dĂ€rifrĂ„n och de Ă€r mycket trevliga och tillmötesgĂ„ende. Jag bygger mer eller mindre frĂ„n scratch vilket Ă€r vĂ€ldigt mycket jobb och planerade men en rolig utmaning i sig. Vill man ha lite mer "fĂ€rdigt" Ă€r nog ett kit att föredra men man bör beakta att det förmodligen inte Ă€r att "smĂ€lla ihop" och att allt passar rakt av. Möjligen om man tar allt frĂ„n samma leverantör men det betvivlar jag det med... đ Hur som helst sĂ„ kommer man en bra bit lĂ€ngre pĂ„ vĂ€gen i fallet med ett kit. Vad gĂ€ller trĂ€ffar och evenemang Ă€r alla alltid vĂ€lkomna! Det Ă€r bara att hĂ€nga pĂ„! Det brukar inte heller vara nĂ„gra problem att fĂ„ kika in i garage heller om man hittar nĂ„got roligt bygge i nĂ€rheten. Som sagt sĂ„ finns det ett SGT (AK) bygge i Kungsbacka nĂ„gonstans och jag hĂ„ller till "nĂ€stgĂ„rds" om du vill kika. Edited January 23, 2023 by fege Quote
emil merkel Posted January 23, 2023 Author Posted January 23, 2023 (edited) Hej fege! Ja kĂ€nns tryggt att ha en "byggsats" att utgĂ„ ifrĂ„n. Var ett tag sedan jag höll i svetsen. Tack för inbjudan, kommer jĂ€tte gĂ€rna med pĂ„ nĂ€sta trĂ€ff! đ. Tackar Ă€ven gĂ€rna ja till att titta pĂ„ ditt bygge nĂ€r du har tid och möjlighet. Jag har hört av mig till AK nu för mer info sĂ„ fĂ„r vi se. Har ju inte riktigt plats Ă€nnu för att starta bygget.  Mvh // e Edited January 23, 2023 by emil merkel Quote
Jocke4U Posted January 23, 2023 Posted January 23, 2023 5 timmar sedan, emil merkel sade: Hej Jocke. Tack för svar. Ja det Ă€r en verkligen en djungel av tillverkare och man vill ju gĂ€rna ha bĂ„de kvalitĂ© och god service. Som du nĂ€mner sĂ„ erbjuder mĂ„nga nĂ€stan klara eller klara bilar. Men dĂ„ jag vill bygga sjĂ€lv och förhoppningsvis fĂ„ ner kostnaden lite sĂ„ siktar jag pĂ„ ett Kitt. Jag tittade pĂ„ aksportcars som du nĂ€mnde som jag tror kan vara nĂ„got. Var i kontakt med CAV med och de verkade bra men Ă€ven dĂ€r Ă€r det som du sĂ€ger typ med eller utan motor som gĂ„r att vĂ€lja mellan. Men troligen kommer man hamna runt millen oavsett skulle jag tro. đ SĂ„g att ni har haft trĂ€ffar tidigare. Ăr dessa trĂ€ffar Ă€ven för blivande GT40 Ă€gare đ Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ deltar jag gĂ€rna. Som jag skrev sĂ„ sonderar jag just nu bara terrĂ€ngen och vill samla pĂ„ mig sĂ„ mycket fakta som möjligt innan start. Dessutom sĂ„ mĂ„ste jag fixa en lokal. Men lĂ€ngtar verkligen. Ăr din bil klar Jocke?  mvh Emil Som @fegeskriver sĂ„ brukar det endast krĂ€va ett gemensamt intresse (=bilbygge)....sen o det Ă€r GT40, Locost eller nĂ„t annat amatörbyggt fordon sĂ„ Ă€r man i regel vĂ€lkommen. Sen styr ju alltid den som arrangerar. Glömde ju Ă€ven "Kinnekulle-taxin" a.k.a @Magnus. Viktorsson som hĂ„ller till i BorĂ„s. Nu missade du antagligen 2022 upplaga av Manges GT40 trĂ€ff men intrĂ€ffar sannolikt 2023 ocksĂ„. LikasĂ„ bokar du lĂ€mpligen in Kinnekulle Ring 2023-08-05 (samt dagen innan för grillning och bilmys). DĂ„ kan du bĂ„de fĂ„ titta, klĂ€mma och troligen fĂ„ en Ă„ktur i en GT40 đ Slutligen rekommenderas ett betalt medlemskap bl.a. för bra rabatter men inte minst att hjĂ€lpa till att klubben, forumet och bankörningar finns kvar https://locostsweden.se/new_member.html Mitt bygge sĂ„lde jag lĂ„ngt innan det var klart och köpte en fĂ€rdig bil som jag kan skruva med mellan körningarna   Quote
emil merkel Posted January 23, 2023 Author Posted January 23, 2023 31 minuter sedan, Jocke4U sade: Som @fegeskriver sĂ„ brukar det endast krĂ€va ett gemensamt intresse (=bilbygge)....sen o det Ă€r GT40, Locost eller nĂ„t annat amatörbyggt fordon sĂ„ Ă€r man i regel vĂ€lkommen. Sen styr ju alltid den som arrangerar. Glömde ju Ă€ven "Kinnekulle-taxin" a.k.a @Magnus. Viktorsson som hĂ„ller till i BorĂ„s. Nu missade du antagligen 2022 upplaga av Manges GT40 trĂ€ff men intrĂ€ffar sannolikt 2023 ocksĂ„. LikasĂ„ bokar du lĂ€mpligen in Kinnekulle Ring 2023-08-05 (samt dagen innan för grillning och bilmys). DĂ„ kan du bĂ„de fĂ„ titta, klĂ€mma och troligen fĂ„ en Ă„ktur i en GT40 đ Slutligen rekommenderas ett betalt medlemskap bl.a. för bra rabatter men inte minst att hjĂ€lpa till att klubben, forumet och bankörningar finns kvar https://locostsweden.se/new_member.html Mitt bygge sĂ„lde jag lĂ„ngt innan det var klart och köpte en fĂ€rdig bil som jag kan skruva med mellan körningarna  Hej Ser fram mot trĂ€ffen i augusti och eventuella andra trĂ€ffar. Tack för tippset om medlemskapet. InvĂ€ntar nu svar frĂ„n AK för att se hur och nĂ€r jag ska gĂ„ vidare. Men hoppas komma igĂ„ng med bygget senast feb nĂ€sta Ă„r. //e  Quote
Recommended Posts