Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Ny på detta forum.

Har fått en Granada -84 med en 2 liters motor.

Är det någon som kan ge mig svar på vad som kan vara användbart på denna bil.

Lådan, spindlar, axel osv. Det jag är mest osäker på är vilka lådor som passar till vilka motorer. Spindlarna verkar man använda sig utav äldre bilars. För mig som ny tycker jag en liten tabell med vad som passar till vad hade varit kanon. Det verkar finnas mycket erfarenhet här som man gärna sprider till likasinnade.

Har ej bestämt vad det skall bli för motor men tycker det är synd att denna bil skall skrotas utan att ha tagit tillvara på allt användbart.

Är just nu i starten utav mitt Locost-projekt och tänkte samla delar i sommar och kapa rör.

Har läst lite på detta forum regelbundet.

Vill bara säga det att det är mycket roligt det finns så många snälla och trevliga människor här. Det gör att man inspireras extra mycket att bygga.

Björne

Posted

Jag börjar med att hälsa dig välkommen till denna suveräna del av nätet :welcome:

Vad du ska återanvända från bilen är nog som Marcus säger lite beroende vad vill göra med det.

Men jag plockade från min Sierra

  • motor
  • växellåda
  • elen
  • databox
  • kardan
  • diff
  • styrväxel
  • rattstång
  • tankmätare

+ säkert nått mer som jag glömt

Posted

Det jag funderar mest på är om lådan passar till någon nyare roligare motor..

Det skrivs mycket om Fordlådor. Tänkte bara detta var något.

Är spindlarna vettiga på denna eller skall jag leta vidare? 140?

Resten åker nog till skroten.

Kanske bättre att leta upp en sierra.

Björne

Posted

Granadaspindlarna skall enligt uppgift vara samma som på Taunus, och enligt andra uppgifter ha något mer statisk spindellutnig, vilket vore en fördel gentemot Taunusspindlarna.

Motorn torde vara Pinto, som många bygger på, en lite tung motor, men med en hel del trim till.

Växelådan är om du har fem växlar en Typ9, den mest populära lådan till vår typ av bilar, annars en ganska bra fyrväxlad.

Många fordmotorer passar mot växellådorna.

Bakaxeln och naven är jag inte säker på hur det ser ut men borde vara jämförbara med Sierans om du skall bygga delad axel.

Jag tror en granada är nog så bra som donator som en Sierra,

Posted

Det finns ju mycket mera ritiningar till sierra donator sjuor får jag iaf för mej.

Lätare på så sätt iaf :)

Posted
Hej

Det är inte samma diff i Granada som Sierra/Scorpio.

/Gustaf

Kan det vara så att måtten på fästen är detsamma för jag har uppgifter från Westfield att Granada-diff är samma som Scorpan och Granadan var väl föregångaren till Scorpan...

Conco

Posted
Det finns ju mycket mera ritiningar till sierra donator sjuor  får jag iaf för mej.

Lätare på så sätt iaf :)

Det är sant, men då man tittar närmare upptecker man att det inte spelar någon roll, då granadan har samma spindlar som taunus, så slipper man mickla med sierrans spindlar, sen så är ju bakvagnen likartad så det skall inte gära någon skilnad.

Motorn är pinto i begge fallen.

Växellådan är om det är fempetad typ9, vilket ofta är fallet även på sierra.

Jag förmodar att en hel del andra saker är väldigt lika de med.

Posted

Conco, Scorpio 1985-94 hette Granada i England så därför finns det massor av engelska referenser till Granadadelar - men man menar i 99% av fallen bilen vi kallar Scorpio.

Fästena på Granada 1971-85 är mycket olika Sierrans/Scorpions diff.

/Gustaf

Posted
Conco, Scorpio 1985-94 hette Granada i England så därför finns det massor av engelska referenser till Granadadelar - men man menar i 99% av fallen bilen vi kallar Scorpio.

Fästena på Granada 1971-85 är mycket olika Sierrans/Scorpions diff.

/Gustaf

Ingen idé att diskutera ford med gustaf :)

Kör du med granada delarna, Får ju göra mycket egna lösningar vilket fall som helst... Spelar nog ingen större roll vad man kör med för bil igentligen...

Posted
Conco, Scorpio 1985-94 hette Granada i England så därför finns det massor av engelska referenser till Granadadelar - men man menar i 99% av fallen bilen vi kallar Scorpio.

Fästena på Granada 1971-85 är mycket olika Sierrans/Scorpions diff.

/Gustaf

Ja då kan det ju ha sin förklaring till att använda Granada diff.

Conco

Posted

Om jag förstått alla rätt -

spara spindlarna

skaffa en nyare donator

lådan kanske

Resten åker till skroten.

Jag hade ändå inte tänkt använda denna motor. Miljöavgiften är inget som lockar.

Björne

Posted

HeJ!Jag skulle ta det mesta och skaffa ny motor.

-Spindlar

-Rattstång

-styrväxel(du får ändå korta av den)

-vxl-låda

-diff+drivaxlar/nav

-bromsar

-elsystem

-instrument(de kan man bygga om)

-kyl

mvh pixbo :)

Posted

låt bilen stå kvar så länge som möjligt.

Själv så kommer jag på massor med delar som man borde ha plockat, men nu är det försen :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...