Jump to content

Volvo 16V


Sören

Recommended Posts

Ett par undringar om Volvo B234, 16-ventilers motorn som sitter i 740 GLT 16V:

1. Har den några kända svagheter?

2. Hur är det med trimgrejor?

Jag har fått för mig att den motorn skulle passa bra i en Locost. Och donatorer finns det att få tag på, om än inte gratis. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ett par undringar om Volvo B234, 16-ventilers motorn som sitter i 740 GLT 16V:

1. Har den några kända svagheter?

2. Hur är det med trimgrejor?

Jag har fått för mig att den motorn skulle passa bra i en Locost. Och donatorer finns det att få tag på, om än inte gratis. :whistling:

1. Det är inte helt ovanligt att man får kamremshaveri på dom här motorerna...

Byter man inte rem och spännare/löphjul får man självklart skylla sig själv :)

Men det förekommer även att balansaxelremmen går av utan anledning (ta bort den, behövs ändå inte)

Ibland händer det även att bulten till oljepumpsdrevet går av utan anledning, och oljepumpsdrevet drivs av kamremmen så då blir det inte roligt :\ men men, det är nog inte så vanligt ändå...

2. Sånt finns det gott om! det är ju volvo :)

Trimmar man så kastar man oftast bort orginalbottendelen och sätter toppen på en gammal 230 så man slipper balansaxlarna. toppar och kamaxlar finns det väldigt gott om, runt 300 hästar är inte allt för ovanligt i tävlingsmotorer.

Om du ska använda en b234 så bör du enligt min åsikt trimma den.

I orginal så är det en skittråkig motor helt utan karaktär (kör själv en 945 med 16v)

Om du ska ha motorn orginal så är det nog enklast att köpa en hel motor...

Men ska du trimma så räcker det med att få tag på en topp och sätta på en annan botten (och eftermarknadssprut såklart)

Link to comment
Share on other sites

det finns många som behåller blocken och bara skruvar av balansaxeln (ligger utanpå blocket se bild).

Det finns mej veteligen ingen bekräftad nackdel med 234 blocken som skulle

göra dom så avsevärt mycket sämre.

De har däremot en bättre oljepump än övriga rödblockare vilket inte är fel.

Man ska även vid högre effektuttag se till att fixa riktig kil till kamremsdrevet på

vevaxeln. Drivningen rasar gärna där annars, speciellt om du byter till vassare kamaxlar

med branta ramper så att det krävs mer kraft för att dra runt dom.

Det krävs ju att du viktar upp bilen en del med för att få det igenom SBP.

Det är ju en del mer "mos" i den motorn jämfört med andra rödblockare.

post-3-1108855840.jpg

Link to comment
Share on other sites

det finns många som behåller blocken och bara skruvar av balansaxeln (ligger utanpå blocket se bild).

Det finns mej veteligen ingen bekräftad nackdel med 234 blocken som skulle

göra dom så avsevärt mycket sämre.

De har däremot en bättre oljepump än övriga rödblockare vilket inte är fel.

Man ska även vid högre effektuttag se till att fixa riktig kil till kamremsdrevet på

vevaxeln. Drivningen rasar gärna där annars, speciellt om du byter till vassare kamaxlar

med branta ramper så att det krävs mer kraft för att dra runt dom.bv

Balansaxlarna går inte att bara skruva av, då rinner det ut olja..

Man måste isåfall täta hålen i blocket på nått sätt.

Jag har ingen aning om vad 234 har för block annars, volvo har ju rätt tunna foder i många block men det här vet jag inget om.

Alla "seriösare" 16v-byggen jag har sett har baserats på ett 230-block, varför det är så vet jag inte så det tål ju att forskas i om man ska trimma!

Link to comment
Share on other sites

Gustav Sundberg

naturligtvis pluggar man oljekanalerna.....

Visst finns det "seriösa" byggen på B234 block..... mer än ett...

laangen

Det där gamla boj-sänket hämtade jag i Älmhult...

Det var visst någon dalmas som hade blivit pålurad den högen...

Känner du till något om det?? :whistling: :whistling: :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på balansaxeln. Den kom väl dit av någon anledning, och tar man bort den kanske det blir obehagliga vibrationer. :o

Många bilar begåvades med balansaxlar ett tag...

När jag köpte min 945 så var det med rasad motor.

Jag monterade aldrig tillbaka balansremmen och har inte märkt några konstiga bieffekter..

Tittar man runt lite i forumet på tpc så verkar det bara vara fördelar med att ta bort remmen..

Link to comment
Share on other sites

Ja, den är tung.

Det här med val av donator är jättesvårt. Jag prioriterar ett enkelt bygge, tillförlitliga delar och möjligheten att kunna plocka alla delar från donatorn. Jag tänker inte rejsa. Motorn är lite tyngre än en Pinto men ger bra effekt utan trimning. I en (någorsålunda i detta fall) lätt Locost blir det nog en rolig bil ändå. :) Har tänkt bygga en Dala7.

Det ultimata valet av donator har jag ännu inte sett.

Link to comment
Share on other sites

klipp :) Har tänkt bygga en Dala7. klipp

Det är ett bra val. Vår dala7a är inne på lack för tillfället. Om du kommer ner på Elmia så kan du väl titta fram och ta dig en titt på våra löstningar, vi står i Dala7s monter. :D

Kassör´n

Link to comment
Share on other sites

Ja, den är tung.

Det här med val av donator är jättesvårt. Jag prioriterar ett enkelt bygge, tillförlitliga delar och möjligheten att kunna plocka alla delar från donatorn. Jag tänker inte rejsa. Motorn är lite tyngre än en Pinto men ger bra effekt utan trimning. I en (någorsålunda i detta fall) lätt Locost blir det nog en rolig bil ändå. :) Har tänkt bygga en Dala7.

Det ultimata valet av donator har jag ännu inte sett.

I det fallet skulle jag nog utgå från en Omega 2.0, det är en motor med fin gång, lite tråkig men ganska lätt, och bränslesnål, fin bakdiff och bromsar, och sedan är det riktigt enkelt att uppgradera till en C20XE om man vill ha lite mer att köra med senare, eller varför inte en C20LET?

då blir allt bolt on, och du får en lättare bil, viktskilnaden om man bara räknar motor bakaxel och växellåda torde vara cirkus 100 kg.

Skulle jag sätta fokus på att bygga billigt och robust, så skulle jag utgå från en Opel Ascona/Manta (ej ascona c den är frammkrafsad) eller en KadettC Men den har lite effekt men en liten motor som inte går att döda. då kan man använda riktigt mycket från samma bil, använder man orgina infästningspunkter (tre) för bakaxeln ser jag inga problem med att använda original bakfjädrar och dämpare, och då dämpare/fjädrar för de flesta står för en stor del av materialkostnaden så kan det kanske vara en bra lösning. Frammvagnen är riktigt fin, i princip ideala spindlar, bromsar som fungerar ganska bra i originalbilen med lite press på så i en så lätt bil blir de riktigt bra anpassade till en såpass lätt bil.

Växellådorna håller inte för hur mycket effekt som helst, men upp till 150 hkr i bigblockarna är inga problem. Getragen som sitter i femväxlade Mantor har jag själv tryckt uppemot 280 hkr igenom med turbo, då dör bakaxlarna före lådan, Manta GS/E tror jag har diffbroms original.

Original styrväxel är hyfsat rapp, men det finns snabbare i ganska stor utstreckning då det körts en hel del rallye med bilarna.

Ascona A, Manta A, Och kadett C har ungeför samma geometri, hjulbas, spårvidd mm, men kadetten har mindre motor, 1.2 liter, tror den är på 60 hkr.

Ascona B och Manta B är lite bredare och har lite mer hjulbas, och är vanligare med 1.9 och 2.0 liters motorer, finns även insprutade 2.0, Medans A-varianterna har 1.6 eller 1.9 liters, 1.6 var vanligt när de var nya men är ofta uppgraderade till 1.9 eller 2.0.

Samma motorblock som Rekord 2.2 och Omega 2.4 så de alternativen har slunkit ner i en hel del bilar de med.

Tror inte det finns så många andra bilar som du kan ta lika många delar ifrån som dessa generationer av Ascona/Manta/Kadett.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Ja, den är tung.

Det här med val av donator är jättesvårt. Jag prioriterar ett enkelt bygge, tillförlitliga delar och möjligheten att kunna plocka alla delar från donatorn. Jag tänker inte rejsa. Motorn är lite tyngre än en Pinto men ger bra effekt utan trimning. I en (någorsålunda i detta fall) lätt Locost blir det nog en rolig bil ändå.   :) Har tänkt bygga en Dala7.

Det ultimata valet av donator har jag ännu inte sett.

I det fallet skulle jag nog utgå från en Omega 2.0, det är en motor med fin gång, lite tråkig men ganska lätt, och bränslesnål, fin bakdiff och bromsar, och sedan är det riktigt enkelt att uppgradera till en C20XE om man vill ha lite mer att köra med senare, eller varför inte en C20LET?

då blir allt bolt on, och du får en lättare bil, viktskilnaden om man bara räknar motor bakaxel och växellåda torde vara cirkus 100 kg.

Skulle jag sätta fokus på att bygga billigt och robust, så skulle jag utgå från en Opel Ascona/Manta (ej ascona c den är frammkrafsad) eller en KadettC Men den har lite effekt men en liten motor som inte går att döda. då kan man använda riktigt mycket från samma bil, använder man orgina infästningspunkter (tre) för bakaxeln ser jag inga problem med att använda original bakfjädrar och dämpare, och då dämpare/fjädrar för de flesta står för en stor del av materialkostnaden så kan det kanske vara en bra lösning. Frammvagnen är riktigt fin, i princip ideala spindlar, bromsar som fungerar ganska bra i originalbilen med lite press på så i en så lätt bil blir de riktigt bra anpassade till en såpass lätt bil.

Växellådorna håller inte för hur mycket effekt som helst, men upp till 150 hkr i bigblockarna är inga problem. Getragen som sitter i femväxlade Mantor har jag själv tryckt uppemot 280 hkr igenom med turbo, då dör bakaxlarna före lådan, Manta GS/E tror jag har diffbroms original.

Original styrväxel är hyfsat rapp, men det finns snabbare i ganska stor utstreckning då det körts en hel del rallye med bilarna.

Ascona A, Manta A, Och kadett C har ungeför samma geometri, hjulbas, spårvidd mm, men kadetten har mindre motor, 1.2 liter, tror den är på 60 hkr.

Ascona B och Manta B är lite bredare och har lite mer hjulbas, och är vanligare med 1.9 och 2.0 liters motorer, finns även insprutade 2.0, Medans A-varianterna har 1.6 eller 1.9 liters, 1.6 var vanligt när de var nya men är ofta uppgraderade till 1.9 eller 2.0.

Samma motorblock som Rekord 2.2 och Omega 2.4 så de alternativen har slunkit ner i en hel del bilar de med.

Tror inte det finns så många andra bilar som du kan ta lika många delar ifrån som dessa generationer av Ascona/Manta/Kadett.

Omegan du nämner är det det vanliga 2,0 (8V) med 115 hk ??

Link to comment
Share on other sites

Till Eddy:

Kan tyvärr inte komma till mässan :( , men Dala 7:or finns ett par i Stockholm att kontakta. Jag besökte också "fabriken" i Stora Skedvi förra sommaren, där jag blev mycket väl mottagen :) .

Till Diravi:

Tack för ett långt intressant inlägg. Tyvärr satte det ännu fler myror i mitt huvud. Inget lätt beslut att ta, det finns alltför mycket att välja mellan! :blink:

Volvo och Ford har jag erfarenhet av, har skruvat på egna bilar. Opel vet jag inget om, men borde förstås inte vara mer komplicerat. Japaner har jag försökt skruva på men gett upp då mina händer och armar inte är "bläckfiskflexibla" och japansmala.

Link to comment
Share on other sites

Till Eddy:

Kan tyvärr inte komma till mässan  :( , men Dala 7:or finns ett par i Stockholm att kontakta. Jag besökte också "fabriken" i Stora Skedvi förra sommaren, där jag blev mycket väl mottagen  :) .

Till Diravi:

Tack för ett långt intressant inlägg. Tyvärr satte det ännu fler myror i mitt huvud. Inget lätt beslut att ta, det finns alltför mycket att välja mellan! :blink:

Volvo och Ford har jag erfarenhet av, har skruvat på egna bilar. Opel vet jag inget om, men borde förstås inte vara mer komplicerat. Japaner har jag försökt skruva på men gett upp då mina händer och armar inte är "bläckfiskflexibla" och japansmala.

Mina erfarenheter från rwd-oplar säger att tekniken är enkel, man brukar säga att Opel aldrig varit först med något, men de har heller aldrig gjort dåliga mekaniska lösningar.

Opel ändrar inte på saker om det inte finns ett skäl till det, så oftast är delarna kompatibla under väldigt lång tid.

Sammanfattar man Klassiska RWD-Oplar så har man enkel robust teknik, med mycket kompatibla delar mellan olika modeller, och under många år, vilket gör tillgången på reservdelar och slitagedelar riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I mitt bygge som har legat på is över vintern har jag en volvo 16v 234f motor i..

Har rallat omkring me den på vägarna lite förra sommarn.. Inte mycket o klaga över.. Men den skulle gärna få varva upp lite snabbare..

Vist spinner den glatt men lite mer ös skadar inte :whistling:

har inte kollat så mycket på trim än men det får bli när man har fått den reggad o besiktiad..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...