drzero Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 jag funderar om en helkaross bidrar till mindre luftmotstånd än det vanliga 7 utseendet? karossmodell typ xtr på roadster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Jepp, en täckt kaross om den är rätt gjord har mycket mindre luftmotstånd. Man kan ju som kuriosa kolla in Auto-union bilarna, jämför GP bilarna mot rekorddioto så ser man tydligt hur det funkar :) En 450 km/h gick väl höghastighetsbilarna i... http://www.ddavid.com/formula1/auto_union1.htm H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Seven-bilarna är väl bland de sämsta vad gäller aerodynamik: Platt ruta, friliggande framhjul, stora utstickande hjulhus. Jag har sett någon artikel där de vindtunneltestade en caterham, och med olika spoilers, splitters och liknande försökte förbättra luftflödet runt bilen. Inte helt lätt, skulle det visa sig. Det är nog bara att konstatera att våra bilar aldrig kommer att trivas i farter över 200..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Har funderat på en kaross liknande Fischer fury tidigare, men det sprack på att jag inte hade lust att slipa frigolit i flera år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Aerodynamik? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Coolt! En V2:a på hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted December 24, 2007 Share Posted December 24, 2007 den under bilen var ju ganska grym ... även så den första .. men sfro kasnke påpekar vassa kanter .. eller vass kant kanske. men vet någon om den under modellen gör att luft motståndet minskar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts