drzero Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 jag funderar om en helkaross bidrar till mindre luftmotstånd än det vanliga 7 utseendet? karossmodell typ xtr på roadster Quote
Borken Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Jepp, en täckt kaross om den är rätt gjord har mycket mindre luftmotstånd. Man kan ju som kuriosa kolla in Auto-union bilarna, jämför GP bilarna mot rekorddioto så ser man tydligt hur det funkar :) En 450 km/h gick väl höghastighetsbilarna i... http://www.ddavid.com/formula1/auto_union1.htm H Borken Quote
pacman Posted February 11, 2005 Posted February 11, 2005 Seven-bilarna är väl bland de sämsta vad gäller aerodynamik: Platt ruta, friliggande framhjul, stora utstickande hjulhus. Jag har sett någon artikel där de vindtunneltestade en caterham, och med olika spoilers, splitters och liknande försökte förbättra luftflödet runt bilen. Inte helt lätt, skulle det visa sig. Det är nog bara att konstatera att våra bilar aldrig kommer att trivas i farter över 200..... Quote
svante Posted February 11, 2005 Posted February 11, 2005 Har funderat på en kaross liknande Fischer fury tidigare, men det sprack på att jag inte hade lust att slipa frigolit i flera år... Quote
Jonsolo89 Posted December 24, 2007 Posted December 24, 2007 den under bilen var ju ganska grym ... även så den första .. men sfro kasnke påpekar vassa kanter .. eller vass kant kanske. men vet någon om den under modellen gör att luft motståndet minskar ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.