dalle Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Om nu ska bygga med sierra bakaxel.(som några rekomenderar) Är det någon som har ritningar på hur man fäster upp den, bärarmar. Och hur gör man med hjulspindel bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Ritningar finns det lite olika varianter på, men jag tror de flästa ritar sina egna. Med spindlar bak finns två lösningar, tillverka uprights själv och montera naven från sierran. Eller ta hjulspindlar från lämplig framhjulsdrivenb bil med dubbla A-armar fram. tar man från bil med handbroms fram så har mna ju även löst bromsfrågan :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Kolla på Georgecushing.net som exempel Själv kommer jag nog att rita egen ritning på bakvagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalle Posted February 7, 2005 Author Share Posted February 7, 2005 Hur bygger man en de-dionj upphängning? Fördelar med denna konstruktion? Några tips på ritningar till detta? eller bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 (edited) En DeDion är i princip två hjulnav, sammanbundna med ett stålrör. precis som bak på många framhjulsdrivna bilar, men med det tillägget att det sitter en Differential fäst i karossen som driver runt hjulen med hjälp av drivaxlar. Altså en axel med fördelarna hos en stel axel, utan den höga ofjädrade vikten. Kolla under närmsta Volvo 3XX när du ser en sån nästa gång ;) En DeDIon hängs upp som en stel axel, med samma prylar att hålla reda på, men med lägre ofjädrad vikt. Edited March 17, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theladon Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Så det går så vitt jag förstår inte att använda originalbitarna från sierran i en konstruktion med dubbla A armar bak... Bygga egna upprights....hur svårt snackar vi?...bonnsmide eller partikelfysik? :icon_blink: Kan man förresten använda spindlarna fram från sierran på nåt vettigt sätt...? skulle helst vilja kunna utnyttja större delen av en donator utan att behöva skaffa mängder från andra fordon... //Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Hej!Det du behöver bygga är två hållare för Sierrans baknav.Det finns flera på forumet som gjort egna.Själv bygger jag med Scorpions diff,men med de Dion.Enklare hållare för naven,samt lättare med hjulvinklar samt upphängning av axeln,5-punktsupphängning.Diffen sitter stumt monterad i chassiet. mvh Pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Alternatift plocka två styrspindlar från framhjulsdriven bil och göra en kopia på framvagnen. fast bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theladon Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Pixbo...låter så lätt när du skriver så..:) Skulle det kunna tänkas finnas nån skiss eller bild på sådana hållare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 Hej! På bilden ser du en deDionaxel(inte min egen,men den som inspirerade mig). Om man bygger en vinkelrät jigg,kan man ganska lätt svetsa ihop en dylik sak. Mina egna bilder av axeln går av någon anledning inte att presentera här. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 Vad tog bilden vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 Här är dom! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 Igen.:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Gripenland har ju DeDion på sin Dax också. Lägg märke till att det knappt behövs några rör alls bakom sittbrunnen, jämfört med om man skulle bygga IRS... hmm... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Hej!Tänk på att Daxen har 4-punkts axelupphängning.Just den övre upphängningen ställer stora krav på tillverkaren, då det inte går att justera axeln i sid- och djupled.Och även om den undre går att justera,så ändras pinjongvinkeln också,vilket inte är bra alla gånger. En 5-punkts med panhardstag är enklare att tillverka,samt är lätt att justera i längs-och sidled om man sätter uniball i ena änden av länkarmarna.Det behövs dock mer rör bakom sittbrunnen,för att fästa in panhardstaget(eller Wattlänken,om man så önskar.) Detta är dock min strängt personliga uppfattning. Alla skall göra som de vill.Det här skall vara roligt. mvh Pixbo :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 (edited) Gripenland har ju DeDion på sin Dax också.Lägg märke till att det knappt behövs några rör alls bakom sittbrunnen, jämfört med om man skulle bygga IRS... hmm... :) Utifrån den bilden undrar jag om det inte vore lämpligare att placera triangelänken under diffen och de 2 längsgående länkarna högt. Det är ju triangellänken som ger sidolokalisering, och med den där lösningen hamnar RC väldigt högt. Edited March 28, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Detta är precis vad jag tycker är problemet med DeDion och stela axlar, det finns alldeles för många sätt att hänga upp dem! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Detta är precis vad jag tycker är problemet med DeDion och stela axlar, det finns alldeles för många sätt att hänga upp dem! ;) :D problemet med hjul, det finns ännu fler sätt att hänga upp delade axlar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 :D problemet med hjul, det finns ännu fler sätt att hänga upp delade axlar :D :lol: Iofs, men något annat än dubbla a-armar är väl inte att tänka på i en sjua? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 (edited) :D problemet med hjul, det finns ännu fler sätt att hänga upp delade axlar :D :lol: Iofs, men något annat än dubbla a-armar är väl inte att tänka på i en sjua? Det byggdes ett par lotus serie två tror jag det var med upphång från nån formel-lotus, kallas 7&1/2 Intresant upphäng med två rakt frammåtriktade långa länkarmar (ser ut som på superswifts bil) kombinerat med två tvärstälda länkarmar. Förmodligen de första sjuorna med individuell bakvagn :D Sen så kan man ju variera de dubbla A-armarnas geometri till oendlighet. Edited March 29, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.