Jump to content

bakaxel ritning


dalle

Recommended Posts

Ritningar finns det lite olika varianter på, men jag tror de flästa ritar sina egna.

Med spindlar bak finns två lösningar, tillverka uprights själv och montera naven från sierran. Eller ta hjulspindlar från lämplig framhjulsdrivenb bil med dubbla A-armar fram. tar man från bil med handbroms fram så har mna ju även löst bromsfrågan :)

Link to comment
Share on other sites

En DeDion är i princip två hjulnav, sammanbundna med ett stålrör. precis som bak på många framhjulsdrivna bilar, men med det tillägget att det sitter en Differential fäst i karossen som driver runt hjulen med hjälp av drivaxlar.

Altså en axel med fördelarna hos en stel axel, utan den höga ofjädrade vikten.

Kolla under närmsta Volvo 3XX när du ser en sån nästa gång ;)

En DeDIon hängs upp som en stel axel, med samma prylar att hålla reda på, men med lägre ofjädrad vikt.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så det går så vitt jag förstår inte att använda originalbitarna från sierran i en konstruktion med dubbla A armar bak...

Bygga egna upprights....hur svårt snackar vi?...bonnsmide eller partikelfysik? :icon_blink:

Kan man förresten använda spindlarna fram från sierran på nåt vettigt sätt...?

skulle helst vilja kunna utnyttja större delen av en donator utan att behöva skaffa mängder från andra fordon...

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej!Det du behöver bygga är två hållare för Sierrans baknav.Det finns flera på forumet som gjort egna.Själv bygger jag med Scorpions diff,men med de Dion.Enklare hållare för naven,samt lättare med hjulvinklar samt upphängning av axeln,5-punktsupphängning.Diffen sitter stumt monterad i chassiet.

mvh Pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! På bilden ser du en deDionaxel(inte min egen,men den som inspirerade mig).

Om man bygger en vinkelrät jigg,kan man ganska lätt svetsa ihop en dylik sak.

Mina egna bilder av axeln går av någon anledning inte att presentera här.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hej!Tänk på att Daxen har 4-punkts axelupphängning.Just den övre upphängningen ställer stora krav på tillverkaren, då det inte går att justera axeln i sid- och djupled.Och även om den undre går att justera,så ändras pinjongvinkeln också,vilket inte är bra alla gånger.

En 5-punkts med panhardstag är enklare att tillverka,samt är lätt att justera i längs-och sidled om man sätter uniball i ena änden av länkarmarna.Det behövs dock mer rör bakom sittbrunnen,för att fästa in panhardstaget(eller Wattlänken,om man så önskar.)

Detta är dock min strängt personliga uppfattning.

Alla skall göra som de vill.Det här skall vara roligt.

mvh Pixbo :) :)

Link to comment
Share on other sites

Gripenland har ju DeDion på sin Dax också.

Lägg märke till att det knappt behövs några rör alls bakom sittbrunnen, jämfört med om man skulle bygga IRS...  hmm... :)

Utifrån den bilden undrar jag om det inte vore lämpligare att placera triangelänken under diffen och de 2 längsgående länkarna högt.

Det är ju triangellänken som ger sidolokalisering, och med den där lösningen hamnar RC väldigt högt.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Detta är precis vad jag tycker är problemet med DeDion och stela axlar, det finns alldeles för många sätt att hänga upp dem! ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta är precis vad jag tycker är problemet med DeDion och stela axlar, det finns alldeles för många sätt att hänga upp dem! ;)

:D problemet med hjul, det finns ännu fler sätt att hänga upp delade axlar :D

Link to comment
Share on other sites

:D  problemet med hjul, det finns ännu fler sätt att hänga upp delade axlar :D

:lol: Iofs, men något annat än dubbla a-armar är väl inte att tänka på i en sjua?

Link to comment
Share on other sites

:D  problemet med hjul, det finns ännu fler sätt att hänga upp delade axlar :D

:lol: Iofs, men något annat än dubbla a-armar är väl inte att tänka på i en sjua?

Det byggdes ett par lotus serie två tror jag det var med upphång från nån formel-lotus, kallas 7&1/2

Intresant upphäng med två rakt frammåtriktade långa länkarmar (ser ut som på superswifts bil) kombinerat med två tvärstälda länkarmar.

Förmodligen de första sjuorna med individuell bakvagn :D

Sen så kan man ju variera de dubbla A-armarnas geometri till oendlighet.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...