Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag har lite Saabdelar som jag håller på att sälja. Kan en SAAB-kopplingscylinder(ej slav) vara lämplig komponent i en bromsvåg med Sierra bakkretsens bromsok???

Kan man använda en Sierrans orginal till framkretsen, genom att plugga de 2 hålen till de bakre?

Det är ju bromsservo på många Sierror fungerar detta bra på en så lätt bil?

Mvh

Kent :)

Lidköping

Posted

Bromsservo är absolut inte nödvändigt, det tar bara plats.

Jag har ingen servo och har inte trögtrampade bromsar alls, dessutom får du bättre känsla utan servo.

Posted

Jag använder inte heller något bromsservo till min ford baserade bil

Posted

plugga inte hålen det är 2 cylindrar i en o samma kropp. använd enkrets cylindrar finns hos Dalhems och t.ex. KG trimning

Posted
Bromsservo är absolut inte nödvändigt, det tar bara plats.

Jag har ingen servo och har inte trögtrampade bromsar alls, dessutom får du bättre känsla utan servo.

Vad använder du för bromscylindrar?

Mvh

Kent :)

Posted
plugga inte hålen det är 2 cylindrar i en o samma kropp. använd enkrets cylindrar finns hos Dalhems och t.ex. KG trimning

OK, tack för tipsen.

Posted
Jag använder inte heller något bromsservo till min ford baserade bil

Vad använder du? Kan det bli för lätt o okänsligt med servo? :)

Posted

Jag använder mig av bromscylindern från en Sierra.

Visserligen har jag bara 10 mil än så länge på gatan, men det kändes bra iaf utan bromsservo

Posted
Jag använder inte heller något bromsservo till min ford baserade bil

Vad använder du? Kan det bli för lätt o okänsligt med servo? :)

Jag använde ingen servo när jag åkte rally med en mk2 escort heller och den vägde ju dubbelt så mycket som en se7enbil, så jag tycker inte att du behöver oroa dig. :thumbup:

Posted

Jag har Kadett GSI huvudcylinder utan servot

En krets fram o en bak + bromsredusering bak.

Posted (edited)
Jag har Kadett GSI huvudcylinder utan servot

En krets fram o en bak + bromsredusering bak.

Vad bra, det verkar funka fint utan bromsservot. Då får det bli utan det. :) En dum fråga kanske. Var är bromsreduceringen placerad? :whistling:

/hälsn Kent

Edited by kentg
Posted

Idag ska en donatorbil hämtas. En defekt Sierra. Nästa helg ska en till bil hämtas och förhoppningsvis går det att få ihop många bra delar. En mig-svets inhandlades igår också. Så nu är projektet igång. :thumbup: Bilarna ska demonteras o skickas till skrot. Jag har planerat att köpa in Zetecmotor från 90-talet med kat, så att jag slipper 7500 kr i miljöavgift. Nu börjar kalaset och nästa sommar ska den vara besiktigad o klar. Det blir en Locost med budget på cirka 20-25 tkr, som förädlas vidare med tiden.

Hur många meter bromsrör har det gått åt för dig i din bil?

Mvh

Kent :)

Posted
Idag ska en donatorbil hämtas. En defekt Sierra. Nästa helg ska en till bil hämtas och förhoppningsvis går det att få ihop många bra delar. En mig-svets inhandlades igår också. Så nu är projektet igång.  :thumbup: Bilarna ska demonteras o skickas till skrot. Jag har planerat att köpa in Zetecmotor från 90-talet med kat, så att jag slipper 7500 kr i miljöavgift. Nu börjar kalaset och nästa sommar ska den vara besiktigad o klar. Det blir en Locost med budget på cirka 20-25 tkr, som förädlas vidare med tiden.

Hur många meter bromsrör har det gått åt för dig i din bil?

Mvh

Kent :)

Ska vi skriva upp dig till träffen på Gelleråsen 2006 då :whip: ;)

Kassör´n

Posted

Min bromsreducering har jag i (på) huvudcylinderns utgång sedan bromsröret bak. eftersom det är hydraulik så kvittar det var på ledningen den sitter

Posted

Jag kör med Volvo 240 bromscylinder utan servo, taunusbromsar fram och 240 bak, ställbar bromsreducering bakom ryggstödet. Jag tycker bromskraften som krävs är väl stor, men jag är lite bortskämd med vättiga bromsar då jag inte direkt är van att behöva trampa med hela foten för att bromsa i vanliga fall, då jag kör med bromsventil istället för huvudcylinder, funderar lite på att köra så på nästa bil.

Posted
Idag ska en donatorbil hämtas. En defekt Sierra. Nästa helg ska en till bil hämtas och förhoppningsvis går det att få ihop många bra delar. En mig-svets inhandlades igår också. Så nu är projektet igång.  :thumbup: Bilarna ska demonteras o skickas till skrot. Jag har planerat att köpa in Zetecmotor från 90-talet med kat, så att jag slipper 7500 kr i miljöavgift. Nu börjar kalaset och nästa sommar ska den vara besiktigad o klar. Det blir en Locost med budget på cirka 20-25 tkr, som förädlas vidare med tiden.

Hur många meter bromsrör har det gått åt för dig i din bil?

Mvh

Kent :)

Ska vi skriva upp dig till träffen på Gelleråsen 2006 då :whip: ;)

Kassör´n

Jajamän.. var är boken nu igen. :whistling:

mvh

Kent

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...