kentg Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Hej! Jag har lite Saabdelar som jag håller på att sälja. Kan en SAAB-kopplingscylinder(ej slav) vara lämplig komponent i en bromsvåg med Sierra bakkretsens bromsok??? Kan man använda en Sierrans orginal till framkretsen, genom att plugga de 2 hålen till de bakre? Det är ju bromsservo på många Sierror fungerar detta bra på en så lätt bil? Mvh Kent :) Lidköping Quote
Megablade Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Bromsservo är absolut inte nödvändigt, det tar bara plats. Jag har ingen servo och har inte trögtrampade bromsar alls, dessutom får du bättre känsla utan servo. Quote
Jonte Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Jag använder inte heller något bromsservo till min ford baserade bil Quote
Thomas Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 plugga inte hålen det är 2 cylindrar i en o samma kropp. använd enkrets cylindrar finns hos Dalhems och t.ex. KG trimning Quote
kentg Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 Bromsservo är absolut inte nödvändigt, det tar bara plats.Jag har ingen servo och har inte trögtrampade bromsar alls, dessutom får du bättre känsla utan servo. Vad använder du för bromscylindrar? Mvh Kent :) Quote
kentg Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 plugga inte hålen det är 2 cylindrar i en o samma kropp. använd enkrets cylindrar finns hos Dalhems och t.ex. KG trimning OK, tack för tipsen. Quote
kentg Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 Jag använder inte heller något bromsservo till min ford baserade bil Vad använder du? Kan det bli för lätt o okänsligt med servo? :) Quote
Jonte Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Jag använder mig av bromscylindern från en Sierra. Visserligen har jag bara 10 mil än så länge på gatan, men det kändes bra iaf utan bromsservo Quote
Megablade Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Jag använder inte heller något bromsservo till min ford baserade bil Vad använder du? Kan det bli för lätt o okänsligt med servo? :) Jag använde ingen servo när jag åkte rally med en mk2 escort heller och den vägde ju dubbelt så mycket som en se7enbil, så jag tycker inte att du behöver oroa dig. :thumbup: Quote
Thomas Posted February 11, 2005 Posted February 11, 2005 Jag har Kadett GSI huvudcylinder utan servot En krets fram o en bak + bromsredusering bak. Quote
kentg Posted February 12, 2005 Author Posted February 12, 2005 (edited) Jag har Kadett GSI huvudcylinder utan servot En krets fram o en bak + bromsredusering bak. Vad bra, det verkar funka fint utan bromsservot. Då får det bli utan det. :) En dum fråga kanske. Var är bromsreduceringen placerad? :whistling: /hälsn Kent Edited February 12, 2005 by kentg Quote
kentg Posted February 12, 2005 Author Posted February 12, 2005 Idag ska en donatorbil hämtas. En defekt Sierra. Nästa helg ska en till bil hämtas och förhoppningsvis går det att få ihop många bra delar. En mig-svets inhandlades igår också. Så nu är projektet igång. :thumbup: Bilarna ska demonteras o skickas till skrot. Jag har planerat att köpa in Zetecmotor från 90-talet med kat, så att jag slipper 7500 kr i miljöavgift. Nu börjar kalaset och nästa sommar ska den vara besiktigad o klar. Det blir en Locost med budget på cirka 20-25 tkr, som förädlas vidare med tiden. Hur många meter bromsrör har det gått åt för dig i din bil? Mvh Kent :) Quote
Eddy Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Idag ska en donatorbil hämtas. En defekt Sierra. Nästa helg ska en till bil hämtas och förhoppningsvis går det att få ihop många bra delar. En mig-svets inhandlades igår också. Så nu är projektet igång. :thumbup: Bilarna ska demonteras o skickas till skrot. Jag har planerat att köpa in Zetecmotor från 90-talet med kat, så att jag slipper 7500 kr i miljöavgift. Nu börjar kalaset och nästa sommar ska den vara besiktigad o klar. Det blir en Locost med budget på cirka 20-25 tkr, som förädlas vidare med tiden. Hur många meter bromsrör har det gått åt för dig i din bil? Mvh Kent :) Ska vi skriva upp dig till träffen på Gelleråsen 2006 då :whip: ;) Kassör´n Quote
Thomas Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Min bromsreducering har jag i (på) huvudcylinderns utgång sedan bromsröret bak. eftersom det är hydraulik så kvittar det var på ledningen den sitter Quote
DIRAVI Posted February 14, 2005 Posted February 14, 2005 Jag kör med Volvo 240 bromscylinder utan servo, taunusbromsar fram och 240 bak, ställbar bromsreducering bakom ryggstödet. Jag tycker bromskraften som krävs är väl stor, men jag är lite bortskämd med vättiga bromsar då jag inte direkt är van att behöva trampa med hela foten för att bromsa i vanliga fall, då jag kör med bromsventil istället för huvudcylinder, funderar lite på att köra så på nästa bil. Quote
kentg Posted February 16, 2005 Author Posted February 16, 2005 Idag ska en donatorbil hämtas. En defekt Sierra. Nästa helg ska en till bil hämtas och förhoppningsvis går det att få ihop många bra delar. En mig-svets inhandlades igår också. Så nu är projektet igång. :thumbup: Bilarna ska demonteras o skickas till skrot. Jag har planerat att köpa in Zetecmotor från 90-talet med kat, så att jag slipper 7500 kr i miljöavgift. Nu börjar kalaset och nästa sommar ska den vara besiktigad o klar. Det blir en Locost med budget på cirka 20-25 tkr, som förädlas vidare med tiden. Hur många meter bromsrör har det gått åt för dig i din bil? Mvh Kent :) Ska vi skriva upp dig till träffen på Gelleråsen 2006 då :whip: ;) Kassör´n Jajamän.. var är boken nu igen. :whistling: mvh Kent Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.