ezroller Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Inte så akut, men tanken slog mig; finns det några käcka hastighetsmätar-kit som är avsedda att kalibreras in mot tex. tid/sträcka-mätning för verklig hastighet? Allts så man kan åstakomma en korrekt visning med hjälp av en givare på kardan och vad man mätt upp... jag tror de flesta funderat i dessa banor.. Alla olika kombinationer av växellådor och slutväxlar samt hjul/däck kommer ju ge olika varvtal på kardan vid en given hastighet så man behöver alltså anpassa hastighetsmätaren efter detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Så här tidigt på morgonen så vet jag inte om jag fattat rätt :icon_sleep: Jag köpte Telemetrix instrumentering där man sätter magneter på kardan och en givare i närheten som sedan kopplas till mätaren. Sen får man räkna ut hastigheten med diametern på kardan och antal varv den snurrar när bilen rullar 1000 meter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 man vet ju oftast vad man har för utväxling på slutväxeln så det borde inte vara svårt att räkna ut... ( nu är ja inget mattegeni, men de måste ju gå.. ) eller ännu bättre göra som Jonte tippsar om.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 5, 2005 Author Share Posted February 5, 2005 Så här tidigt på morgonen så vet jag inte om jag fattat rätt :icon_sleep: Jag köpte Telemetrix instrumentering där man sätter magneter på kardan och en givare i närheten som sedan kopplas till mätaren. Sen får man räkna ut hastigheten med diametern på kardan och antal varv den snurrar när bilen rullar 1000 meter Sedär! Har letat en del men det har funnits allt UTOM hastighetsmätare. Går denna att ställa in för vilken utväxling som helst? Och finns den med km/h som huvudsakliga gradering och inte mph? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Hej VDO har också "universal" hastighetsmätare, för magnetgivare. Man matar in en siffra som motsvarar hur långt bilen rullar för ett visst antal pulser, ungefär. Inte svårt alls men ganska dyra mätare. Fast de är snygga... Budgettipset är ju annars "som vanligt" en cykeldator där man bygger till belysning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 5, 2005 Author Share Posted February 5, 2005 HejVDO har också "universal" hastighetsmätare, för magnetgivare. Man matar in en siffra som motsvarar hur långt bilen rullar för ett visst antal pulser, ungefär. Inte svårt alls men ganska dyra mätare. Fast de är snygga... Budgettipset är ju annars "som vanligt" en cykeldator där man bygger till belysning. /Gustaf Det e klart, VDO finns ju. Jag har bara inte hittat ngn leverantör än som har dem i sitt sortiment. Lurade faktiskt på om det inte finns nån Welleman byggsats för sånt där där man använder en standard LCD eller LED display. Kan nog tålas att kolla upp. Brukar inte vara så dyra sådana kit. Några hundralappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Så här tidigt på morgonen så vet jag inte om jag fattat rätt :icon_sleep: Jag köpte Telemetrix instrumentering där man sätter magneter på kardan och en givare i närheten som sedan kopplas till mätaren. Sen får man räkna ut hastigheten med diametern på kardan och antal varv den snurrar när bilen rullar 1000 meter Sedär! Har letat en del men det har funnits allt UTOM hastighetsmätare. Går denna att ställa in för vilken utväxling som helst? Och finns den med km/h som huvudsakliga gradering och inte mph? Den finns med km/h för det har jag. Utväxlingen har ingen betydelse eftersom du använder kardan eller ev. innersta drivknuten på diffen där du sätter magneterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Jag har en såndär VDO universalpryl, jag testade den mot GPS'n, och ändrade inställning tills jag blev nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 utväxlingen sitter oftast i diffen, så byter du slutväxel så ändras inställning om du kör mot kardan, kör du däremot mot ena drivaxeln så ändras det bara när du byter rullomkrets på hjulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 6, 2005 Author Share Posted February 6, 2005 utväxlingen sitter oftast i diffen, så byter du slutväxel så ändras inställning om du kör mot kardan, kör du däremot mot ena drivaxeln så ändras det bara när du byter rullomkrets på hjulen. Öhum.. mitt första bygge kommer vara på 740-delar och därmed får man nog hålla sig till kardanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Har du en bakaxel med utag för hastighetsmätare så kan du använda det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.