Jump to content

Öh.. hastighetsmätare???


ezroller

Recommended Posts

Inte så akut, men tanken slog mig; finns det några käcka hastighetsmätar-kit som är avsedda att kalibreras in mot tex. tid/sträcka-mätning för verklig hastighet? Allts så man kan åstakomma en korrekt visning med hjälp av en givare på kardan och vad man mätt upp... jag tror de flesta funderat i dessa banor..

Alla olika kombinationer av växellådor och slutväxlar samt hjul/däck kommer ju ge olika varvtal på kardan vid en given hastighet så man behöver alltså anpassa hastighetsmätaren efter detta.

Link to comment
Share on other sites

Så här tidigt på morgonen så vet jag inte om jag fattat rätt :icon_sleep:

Jag köpte Telemetrix instrumentering där man sätter magneter på kardan och en givare i närheten som sedan kopplas till mätaren. Sen får man räkna ut hastigheten med diametern på kardan och antal varv den snurrar när bilen rullar 1000 meter

Link to comment
Share on other sites

man vet ju oftast vad man har för utväxling på slutväxeln så det borde inte vara svårt att räkna ut... ( nu är ja inget mattegeni, men de måste ju gå.. )

eller ännu bättre göra som Jonte tippsar om.. :)

Link to comment
Share on other sites

Så här tidigt på morgonen så vet jag inte om jag fattat rätt  :icon_sleep:

Jag köpte Telemetrix instrumentering där man sätter magneter på kardan och en givare i närheten som sedan kopplas till mätaren. Sen får man räkna ut hastigheten med diametern på kardan och antal varv den snurrar när bilen rullar 1000 meter

Sedär!

Har letat en del men det har funnits allt UTOM hastighetsmätare.

Går denna att ställa in för vilken utväxling som helst?

Och finns den med km/h som huvudsakliga gradering och inte mph?

Link to comment
Share on other sites

Hej

VDO har också "universal" hastighetsmätare, för magnetgivare. Man matar in en siffra som motsvarar hur långt bilen rullar för ett visst antal pulser, ungefär. Inte svårt alls men ganska dyra mätare. Fast de är snygga...

Budgettipset är ju annars "som vanligt" en cykeldator där man bygger till belysning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

VDO har också "universal" hastighetsmätare, för magnetgivare. Man matar in en siffra som motsvarar hur långt bilen rullar för ett visst antal pulser, ungefär. Inte svårt alls men ganska dyra mätare. Fast de är snygga...

Budgettipset är ju annars "som vanligt" en cykeldator där man bygger till belysning.

/Gustaf

Det e klart, VDO finns ju.

Jag har bara inte hittat ngn leverantör än som har dem i sitt sortiment.

Lurade faktiskt på om det inte finns nån Welleman byggsats för sånt där där man använder en standard LCD eller LED display. Kan nog tålas att kolla upp. Brukar inte vara så dyra sådana kit. Några hundralappar.

Link to comment
Share on other sites

Så här tidigt på morgonen så vet jag inte om jag fattat rätt  :icon_sleep:

Jag köpte Telemetrix instrumentering där man sätter magneter på kardan och en givare i närheten som sedan kopplas till mätaren. Sen får man räkna ut hastigheten med diametern på kardan och antal varv den snurrar när bilen rullar 1000 meter

Sedär!

Har letat en del men det har funnits allt UTOM hastighetsmätare.

Går denna att ställa in för vilken utväxling som helst?

Och finns den med km/h som huvudsakliga gradering och inte mph?

Den finns med km/h för det har jag.

Utväxlingen har ingen betydelse eftersom du använder kardan eller ev. innersta drivknuten på diffen där du sätter magneterna.

Link to comment
Share on other sites

utväxlingen sitter oftast i diffen, så byter du slutväxel så ändras inställning om du kör mot kardan, kör du däremot mot ena drivaxeln så ändras det bara när du byter rullomkrets på hjulen.

Öhum.. mitt första bygge kommer vara på 740-delar och därmed får man nog hålla sig till kardanen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...