Jump to content

Recommended Posts

Hur ser SFRO på limmade aluminiumprofiler ( likt Lotus Elise) och framför allt vilka papper behöver jag för att visa att det är lika starkt som svetsad fog ?

Har SFRO kompetensen att bedömma detta ?

Henrik Akesson

:)

Är det inte otroligt komplicerat att limma som biltillverkarna gör? Ultrarena miljöer, skyddsgaser och dittan dattan. Är det verkligen något man kan göra hemma i källaren?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om jag skulle "råka ut för" ett sådant bygge, så skulle jag vilja se papper på limmet (vilken styrka har det i drag/skjuvning osv, vilka miljökrav som luftfuktighet, temperatur osv gäller för limning, vilka material är det avsett för), och någon form av bevis för att du som byggare kan hantera de kraven, och att du har möjlighet att genomföra limningsprocessen på ett bra sätt.

Aluminiumkonstruktioner i allmänhet är ju lite bökiga, bland annat med avseende på utmattning. Jag skulle nog också vilja se hållfasthetsberäkningar på den saken.

När det gäller ett bygge av typen Locost så står ramen för en ganska liten del av den totala vikten, egentligen, och därför rekommenderar jag en vanlig svetsad stålkonstruktion.

Du bör i vilket fall som helst tidigt prata med just din SFRO-besiktningsman om du vill gå vidare med ett liknande bygge.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...