Jump to content

Billiga Racingstolar


Tommy

Recommended Posts

Är det någon som köpt och provat Julas Racingstol?

Det låter vettigt och har ett bra pris (995:-) men hur är den när man tittar närmare på den ? om man bortser från bältet ;)

328006_e.jpg

Racingstol SP32 Komfortabel racingstol, godkänd för långsamtgående fordon . Klädsel av slitstark PVC . Justerbart ryggstöd . Justerbar i djupled . cc-mått monteringshål: bredd 405 mm, djupled 310 mm . Mått HBD: 920x540x560 mm .

Kategori

Bygg & järnvaror Verkstad och transport Traktorsitsar

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt och modifierat dessa stolar, minskat sittdelen med ca:10 cm i bredd.

Plockade av klädseln och är faktiskt imponerad av kvaliteten på matrialet dom

använt(Kina).

Och så tunga är dom inte, och i priset så ingår justerbar rygg och glidskenor,

på mina stolar så stelopererade jag dom i rätt vinkel. man sparar en del cm på detta.ca:4 cm :thumbup:

Caper :D

post-3-1107286191.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dom va grymt snygga dom stolarna må jag säga... Det kommer nog att bli sådana... Dom var ju väldigt billiga...

Jörgen: hur gjorde du för att modifiera dom?? såga å svetsade ihop igen??

Link to comment
Share on other sites

Tror att långsamtgående fordon är typ Epa-traktor eller nått.

Lite fortare än så skall väl din gå Tommy?  :D

Hoppas det ! ;)

Långsamt gående fordon är nog ett annat ord eller förklaring

till att de inte är klassade eller godkända för typ racing etc.

Tror de säljer bättre med "långsamt gående" i stället för ej godk, :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Inga större problem, så här gjorde jag:

*Tog bort dom kopparfärgade ringarna med en tång som håller klädseln på plats

Vid påklädning senare så ersatte jag dom med buntband i plast, fungerar kanon.

*På sittdelen togs klädseln bort helt och på röret som sitter på stommen som håller upp

sidostöden(benen) sitter stoppningen och den lyfter man bara bort (formgjuten skumgummi )och sen snittades röret och restes rakt upp och svetsades sedan på plats :thumbup:

Men nu efter lite testande så kommer jag ta bort dessa rör helt då man i vissa

lägen kan känna dom igenom klädseln, då det är trångt i sittbrunnen.

Tittade på kompisens Cobra seven stolar och dom har inget rör där så det

funkar nog bra.

*På ryggdelen så var det ännu enklare, där krängdes klädseln bort upp till hålen för bältena,

ta inte bort dom hålen(plast) för det blir svårt att få dit dom igen snyggt.

Det räcker att kränga dit upp.

Sen tar man bort stoppningen ( skummgummi) som sitter på sidorna (sidostöd, ryggen) och under där så sitter stommen som bildar stödet för sidorna.

Stommen är ca:8-10 mm solid stålstång som ser ut som ett sicksack fackverk och där böjde jag bara in den nedersta delen , som sitter i sittbrunnen på bilen.

Använde en plastklubba och drog till med några välriktade slag :D och det gick lätt att få till det som jag ville.

* När jag ändå hade av klädseln så tog jag bort mekaninsmen som justerar ryggvinkeln ( sitter med 4 bult i stommen under klädseln, enkelt) och ersatte den med en 3mm plåt med den ryggvinkel jag vill ha,la bara upp mekanismen på en plåt och ritade av formen och hålen ;)

Att den togs bort beror på att man vinner ca:3-4 cm till på bredden, men det är ju valfritt.

*Sen var det bara att kränga tillbaks klädseln och häfta ihop med buntband, lätt och billigt om man vill ändra nånting senare.

Om man vill ändra på dom övre sidostöden så ska det funka att göra detta utan att ta bort klädseln, med liiite våld och försiktighet ;) nu när man sett hur det ser ut under.

Måste även säga att kvaliteten på matrialet som använts i stommen är av en ganska bra kvaltet

vilket var lite av en överraskning, är ju byggda i Kina , men det finns ju duktiga yrkesmän där med :thumbup:

Hoppas att detta var till lite hjälp.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

För att ta upp den här urdöda tråden igen...

Nu när jag har börjat måla ut ramen på en spånskiva, så har jag kommit fram till att sittbrunnen blir ungefär 40 cm, lite mer, å förarplatsen... min fråga är då hur bred denna stolen från jula är eller om det finns någon annan stol som passar i detta lilla utrymme?!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Väcker liv i denna gamla tråd då jag är på jakt efter en stol som köpt på jula som har utgått ur deras sortiment.

Tror att det eventuellt kan vara stolen som ni pratar om men då inga bilder finns kvar är jag inte helt hundra. Stolen är svart och grå, justerbar i ryggen och i längd-led.

Skulle gärna få tag i en sådan stol! Om det är någon som tror att ni har en sådan till salu får ni hemskt gärna skicka ett pm så kan vi försöka lista ut om det är rätt stol.

Link to comment
Share on other sites

Norrland: Har haft en Jula stol. Det hjälper inte dig att veta att jag städade och gav bort den för någon månad sedan. Å andra sidan gav jag bort den till en bekant som normalt är ekorre och stolen är troligen endast lagrad där. (Han har en ladugård och två skapligt rymliga logar)

Det var heller inte det lättaste att bli av med stolen men till sist fick min bekant att ta hand om den. Finns nog någon bild på den i en av mina trådar. Finns det inte en direkt bil så lär det finnas en indirekt bild. För stolen stod ivägen rätt många gånger till jag tröttnade. Kolla mina trådar.

Så är läget, vem vet han kanske är stolsförsäljare numera. Nypriset när köpte den var 995 kr och köpt på Jula i Västerås.

Edit tillägg: Kom ihåg bara att stolen väger ton, det är inget för små slanka sportbilar om man tänkt ha kvar skenor mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Edit tillägg: Kom ihåg bara att stolen väger ton, det är inget för små slanka sportbilar om man tänkt ha kvar skenor mm.

Blir lite förvånad Calle?!?! Gav du bort en stol av gediget tung kvalitet? Har du börjat i viktväktarna?? :D

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Tänkte chocka lite men jag tänkte mest ge Norrland den infon om vikten. Jojomen nog tillhör jag viktväktarnaallt men inte på det sättet du tänker på......

Link to comment
Share on other sites

Finns nog någon bild på den i en av mina trådar. Finns det inte en direkt bil så lär det finnas en indirekt bild. För stolen stod ivägen rätt många gånger till jag tröttnade. Kolla mina trådar.

Att kolla igenom alla dina trådar är ett heltidsjobb :lol: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...