Jump to content

Ursäkta mig...


Megablade

Recommended Posts

Hej på er...

Jag kanske blir utsparkad för jag bygger inte locost med väl en Westfield...det kanske går bra ändå?

Är det bara jag som bygger med motorcyckelmotor?

Det har sina fördelar, låg vikt, sekventiell vx-låda på köpet, lågt pris m.m.

Jag köpte min Fireblademotor-97a komplett för 15000. Det kan ju vara värt att tänka på innan man lägger tjugo papp på en gjutjärnsklump eller....?

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Nädå du är inte ensam om MC-motorplanerna.

Jag tänker också bygga med MC-motor men är fortfarande bara i planerings-materialanskaffningsstadiet.

Hur tänker du lösa problemet med backväxel?

Det är ett av mina största problem just nu.

Link to comment
Share on other sites

...men du är nog ensam om att ha lagt 15000 på en motor... eller?

Ööhh... hrmm... nej... :blink: :unsure:

Jag betalade faktiskt mer för en 2-liters turbospis från en Saab 9-3 -99 komplett med turbo, kabelhärva, styrbox, startmotor och generator :D

>>Megablade

Du är supervälkommen!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska bygga med Hayabusa motor. Fast på dem ligger priset oftast närmare 25000kr. Inte så himla faligt ändå tycker jag iom att man får motor, växellåda instrument, mm. Köper man i England kostar dom mellan 30-50000kr... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske blir utsparkad för jag bygger inte locost med väl en Westfield...det kanske går bra ändå?

Jag bygger ingen Locost jag heller !!

Jag bygger en Super sonett ;)

Tror alla som har skadats av 7 orna är välkommna här :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jo, vad gäller backväxel så finns det en kille(privatperson) som själv kör racing och han använder en startmotor som back. Man sätter ett drev/kugghjul mellan medbringaren för bakaxeln och kardanstången som startmotorn driver. Det är ju inget man backar upp för hallandsåsen med men det räcker till dom flesta situationerna enligt honom.

Om man tycker att 15000 är dyrt för en motor så kanske jag kan få ställa en motfråga....? Vad kostar inte en 6-växlad, tätstegad sekventiell vx-låda att köpa löst? Den får man ju på köpet med MC-motor. Jag kan ju också nämna att motorn inklusive vx-låda väger ca 60 kilo....så jag är nöjd med mitt val....det kanske märks? *ler*

Link to comment
Share on other sites

Jo, vad gäller backväxel så finns det en kille(privatperson) som själv kör racing och han använder en startmotor som back. Man sätter ett drev/kugghjul mellan medbringaren för bakaxeln och kardanstången som startmotorn driver. Det är ju inget man backar upp för hallandsåsen med men det räcker till dom flesta situationerna enligt honom.

Då finns det äntligen någon som prövat startmotorvarianten i verkligheten, bra.

Vet du vad han har för delning på drevet?

Är det en startkuggkrans till en bil eller...?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med koppling och växellåda när man använder mc-motor?

Jag tror att det kan bli problem med att få kopplingen att hålla. MC-motorer är ju så väl uträknade och anpassade för en Mc på ~200kg.

Så frågan är om dom håller för en bil med 400kg+?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med koppling och växellåda när man använder mc-motor?

Jag tror att det kan bli problem med att få kopplingen att hålla. MC-motorer är ju så väl uträknade och anpassade för en Mc på ~200kg.

Så frågan är om dom håller för en bil med 400kg+?

Det är inga problem med att få växellåda och koppling att hålla. Mc motorer har använts flitigt under de senaste åren i Sevens utan problem.

Fast det klart, inte håller det lika bra som på en Volvo 240 :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...