Megablade Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 Hej på er... Jag kanske blir utsparkad för jag bygger inte locost med väl en Westfield...det kanske går bra ändå? Är det bara jag som bygger med motorcyckelmotor? Det har sina fördelar, låg vikt, sekventiell vx-låda på köpet, lågt pris m.m. Jag köpte min Fireblademotor-97a komplett för 15000. Det kan ju vara värt att tänka på innan man lägger tjugo papp på en gjutjärnsklump eller....? Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 Nädå du är inte ensam om MC-motorplanerna. Jag tänker också bygga med MC-motor men är fortfarande bara i planerings-materialanskaffningsstadiet. Hur tänker du lösa problemet med backväxel? Det är ett av mina största problem just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 ...men du är nog ensam om att ha lagt 15000 på en motor... eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 ...men du är nog ensam om att ha lagt 15000 på en motor... eller? Ööhh... hrmm... nej... :blink: :unsure: Jag betalade faktiskt mer för en 2-liters turbospis från en Saab 9-3 -99 komplett med turbo, kabelhärva, styrbox, startmotor och generator :D >>Megablade Du är supervälkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 Jag ska bygga med Hayabusa motor. Fast på dem ligger priset oftast närmare 25000kr. Inte så himla faligt ändå tycker jag iom att man får motor, växellåda instrument, mm. Köper man i England kostar dom mellan 30-50000kr... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 Jag kanske blir utsparkad för jag bygger inte locost med väl en Westfield...det kanske går bra ändå? Jag bygger ingen Locost jag heller !! Jag bygger en Super sonett ;) Tror alla som har skadats av 7 orna är välkommna här :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 Jag bygger en Super sonett ;) He he... då får väl jag passa på att ändra i min signatur då :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted November 12, 2003 Author Share Posted November 12, 2003 Jo, vad gäller backväxel så finns det en kille(privatperson) som själv kör racing och han använder en startmotor som back. Man sätter ett drev/kugghjul mellan medbringaren för bakaxeln och kardanstången som startmotorn driver. Det är ju inget man backar upp för hallandsåsen med men det räcker till dom flesta situationerna enligt honom. Om man tycker att 15000 är dyrt för en motor så kanske jag kan få ställa en motfråga....? Vad kostar inte en 6-växlad, tätstegad sekventiell vx-låda att köpa löst? Den får man ju på köpet med MC-motor. Jag kan ju också nämna att motorn inklusive vx-låda väger ca 60 kilo....så jag är nöjd med mitt val....det kanske märks? *ler* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 13, 2003 Share Posted November 13, 2003 Jo, vad gäller backväxel så finns det en kille(privatperson) som själv kör racing och han använder en startmotor som back. Man sätter ett drev/kugghjul mellan medbringaren för bakaxeln och kardanstången som startmotorn driver. Det är ju inget man backar upp för hallandsåsen med men det räcker till dom flesta situationerna enligt honom. Då finns det äntligen någon som prövat startmotorvarianten i verkligheten, bra. Vet du vad han har för delning på drevet? Är det en startkuggkrans till en bil eller...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted November 13, 2003 Share Posted November 13, 2003 Hur är det med koppling och växellåda när man använder mc-motor? Jag tror att det kan bli problem med att få kopplingen att hålla. MC-motorer är ju så väl uträknade och anpassade för en Mc på ~200kg. Så frågan är om dom håller för en bil med 400kg+? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 13, 2003 Share Posted November 13, 2003 Hur är det med koppling och växellåda när man använder mc-motor?Jag tror att det kan bli problem med att få kopplingen att hålla. MC-motorer är ju så väl uträknade och anpassade för en Mc på ~200kg. Så frågan är om dom håller för en bil med 400kg+? Det är inga problem med att få växellåda och koppling att hålla. Mc motorer har använts flitigt under de senaste åren i Sevens utan problem. Fast det klart, inte håller det lika bra som på en Volvo 240 :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 13, 2003 Share Posted November 13, 2003 Bygger inte heller Locost.. Jag bygger faktiskt oxå en Westfield! Dock med opel 16v-motor istället för mc-motor.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.