Jump to content

Bälte


stefan76

Recommended Posts

Hej!

Jag är på jakt efter bälte till Rushen, funderar på OMP 3" 4-Punktsbälte .

Har en fråga om bälte. går det bra med ett vanlig 4 punktsbälte eller måste man köpa dom som har korta axelremmar?

Vad har ni för bälte i era bilar?

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering angående trepunktsbälten som säkert gripenland kan svara på.

Jag har hört påstås (altså helt utan källhänvisningar eller annat som gör det särskilt trovärdigt, men det har väckt en tanke) Att har man trepunktsbälten så dras överkroppen delvis i sidled av bältet, vilket skulle innebära att har man trepunktsbälte med axelremmarna i mitten så skulle man skalla varandra om man är två i bilen, och har man bälte med axelremmarna utåt skulle hvudet hamna utanför bilen vid en eventuell kollision.

Sen håller jag med om att ett fem eller sexpuktsbälte är att föredra framför fyrpunkts.

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering angående trepunktsbälten som säkert gripenland kan svara på.

Jag har hört påstås (altså helt utan källhänvisningar eller annat som gör det särskilt trovärdigt, men det har väckt en tanke) Att har man trepunktsbälten så dras överkroppen delvis i sidled av bältet, vilket skulle innebära att har man trepunktsbälte med axelremmarna i mitten så skulle man skalla varandra om man är två i bilen, och har man bälte med axelremmarna utåt skulle hvudet hamna utanför bilen vid en eventuell kollision.

Sen håller jag med om att ett fem eller sexpuktsbälte är att föredra framför fyrpunkts.

Det är en teoretisk möjlighet men då måste man ha väldigt felplacerade bältesinfästningar.

Håller man sig till de rekomenationer som finns när det gäller infästningspunkter så är man utom fara :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ett sexpunkt är självklart bättre och jag kommer nog att köpa till de extra remmarna till mitt fyrpunkts system, könns bra att sitta fast om något skulle hända. :(

men jag har svårt att förstå hur det kan komma sig att ett ett trepunktsbälte kan vara bättre än ett fyrpunkts :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Bältesdisskusionen har varit uppe tidigare, ska se om jag hittar tråden.

Men det hela gick väl ut på att 4-punkts bälte gav mer omfattande bukskador vid krock.

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...&t=414&hl=bälte

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...T&f=8&t=278&hl=

http://error.netilium.org/~mikael/locost/l...TID=7&SID=43536

Edited by Jonte
Link to comment
Share on other sites

Gick in och läste de kommentarer och skrivelser som gjorts gällande bälte, bedämningen är nog lite äpplen och päron, det som stod om belastningar på nacke osv för oss onekligen in på vikten av hjälmar.

Hur som helst känns det fortfarande som om att jag hellre skulle chansa på ett 4-punkts än ett 3-punkts :hypocrite: speciellt efter inrådan av min far som jobbat i räddningstjänsten i 35år och plockat upp en hel del trafik offer på stockholms vägar.

Link to comment
Share on other sites

Gick in och läste de kommentarer och skrivelser som gjorts gällande bälte,  bedämningen är nog lite äpplen och päron, det som stod om belastningar på nacke osv för oss onekligen in på vikten av hjälmar.

Hur som helst känns det fortfarande som om att jag hellre skulle chansa på ett 4-punkts än ett 3-punkts :hypocrite:  speciellt efter inrådan av min far som jobbat i räddningstjänsten i 35år och plockat upp en hel del trafik offer på stockholms vägar.

VTI har i en rapport visat att 4-p bältet är underlägset 3-p bältet. Sedan finns ett flertal internationella rapporter som också påpekar faran med 4p bälten, dvs underglidning.

Så den ledande expertisen i världen är rörande överens om farorna med 4p bältet.

Sen är det fullt möjligt att konstruera ett bra skydd med 4p bälten men det är svårt och kostar mycket pengar.

Din Far har nog fått se sin beskärda del av trafikolyckor i sina dar men hur många olyckor har han sett där de åkande har använt 4p bälten?

Han har säkert sett en del olyckor där underglidning inträffat fast då med 3p bälten och dom skadorna är inte roliga (om man överlever). Att då sen öka risken för underglidning genom att använda 4p bälten tror jag inte han vill att du gör.

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Varför kör inte tävlingsbilar med 3-punktsbälten.

För att 6p bälten är enklare att få att fungera bra.

Vad jag vet finns det inga proffisionella stall som kör med 4p bälten utan alla kör med 6p

Link to comment
Share on other sites

Skaffa med korta axelremmar !!!

Det är inte alla bälte som finns med korta axelremmar, går inte dom långa att korta ??

apapap :busted_cop inte kapa av bältet... köp rätt längd för din egen skull... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Intressant att denna diskussion kom upp med bälten osv, det är en ganska vital säkerhetsdetalj.

pratade lite med farsan igår om detta och han talade också om "underglidning"

Precis som du mistänkte fanns en del snaskiga historier om och när bälten suttit fel.

Hela slutade med att jag idag på lunchen kommer att kopletera med benremmarna,

Han har sett en del racers också eftersom han till hör det gamla gänget med Lasse Nigel, kalle Hansen och grabbarna. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag också ge mig in i denna diskussion.

Jag frågade min SFRO besiktningsman om vad han tyckte om 4 resp 3 punktsbälte. Han tyckte att 4 punkt är bra, men

(det finns alltid ett men) I våra bilar blir axelremmarna för korta. Helst skall ett 4/6 punkts bälte fästas så långt bak som möjligt för att

tilllåta lite stretch i själva bältet.

Det blir med andra ord för stumt att fästa dom direkt bakom ryggen, det i sin tur kan ge otäcka nackskador.

Han tyckte om man skall satsa på 4/6 punkt i en seven skall man använda ett nackskydd typ HANS.

Han har tydligen suttit med vid diskussioner med beslutande myndighet ang 4/6 punkts bältes varande och inte varande.

Och skälet till att vi i dag har 3 punkt är att inte brudarna skall skada "tissarna". Tydligen håller volvo på att ta fram ett 4/6 punktbältes sytem som inte skall skada våra damer, men det

ligger tydligen på utvecklingsstadiet.

Om ovan stämmer vet jag inte men det är vad han sa iallafall

Själv har jag inte beslutat mig, men det lutar ändå åt 4 punktare. Underglidning är inget som oroar mig då jag är STOR och blien är liten så det finns inga plats att glida på :D

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag också ge mig in i denna diskussion.

Jag frågade min SFRO besiktningsman om vad han tyckte om 4 resp 3 punktsbälte. Han tyckte att 4 punkt är bra, men

(det finns alltid ett men) I våra bilar blir axelremmarna för korta. Helst skall ett 4/6 punkts bälte fästas så långt bak som möjligt för att

tilllåta lite stretch i själva bältet.

Det blir med andra ord för stumt att fästa dom direkt bakom ryggen, det i sin tur kan ge otäcka nackskador.

Han tyckte om man skall satsa på 4/6 punkt i en seven skall man använda ett nackskydd typ HANS.

Han har tydligen suttit med vid diskussioner med beslutande myndighet ang 4/6 punkts bältes varande och inte varande.

Och skälet till att vi i dag har 3 punkt är att inte brudarna skall skada "tissarna". Tydligen håller volvo på att ta fram ett 4/6 punktbältes sytem som inte skall skada våra damer, men det

ligger tydligen på utvecklingsstadiet.

Om ovan stämmer vet jag inte men det är vad han sa iallafall

Själv har jag inte beslutat mig, men det lutar ändå åt 4 punktare. Underglidning är inget som oroar mig då jag är STOR och blien är liten så det finns inga plats att glida på  :D

Nej, nej, nej! :icon_blink:

Att du är stor och bilen liten hindrar inte underglidning. Kroppen gör sig plats tex genom att knäcka dina ben. Så fort bältet hamnar över höftbenets kammar är det kört. Flytande föda och stomipåse....om man överlever.

Det här med underglidning är inget jag suttit och hittat på själv. Jag har jobbat aktivt med det på Volvo som krockanalytiker under flera år och gör det fortfarande. Eftersom jag är intresserad av ämnet har jag även studerat den forskning som finns i ämnet. För mig är säkerhet viktigt och det är ganska enkelt att göra rätt bara man vet hur. Därför försöker jag förklara vad som är viktigt.

Det 4p bälte vi tittat på volvo är inte av den vanliga typen. Inte för att man kan skada brösten utan för att ett vanligt 4p bälte bla inte är effektivt mot underglidning.

Link to comment
Share on other sites

om man ska köpa ett vettigt 6p-bälte... vart ska man kolla då och vad ligger dom i pris?? antar att dom blir rätt dyra?!

Kolla Rallyimport tex. Från 1800kr

Se bara till att det är FIA godkännt.

Där fanns ju riktigt många bra bälten... Där kommer jag garanterat att köpa mitt från...

Det låter som att ett 6p-bälte är det som är bäst... hur sitter det då... 2 vid axlarna, 2 över midjan och 2 vid benen??

Link to comment
Share on other sites

En liten funderare bara...

Jag kan ingenting om tävlingsbestämmelser på säkerhet för bälten osv men,

om nu 4-punktsbälte nu inte är särskilt lämpligt i varken vanliga eller tävlingsbilar,

hur kommer det sig då att tex då rallyimport saluför så många bälten.

Betyder det att det finns en massa idioter som snålar och struntar i säkerheten och köper 4-p :icon_blink:

eller är det så att det finns vissa applikationer där 4-p går bra att använda ur säkerhetssynpunkt.

:huh:

Förresten, var köper man NYA trepunktsbälten, känns som en dum ide att använda donatorbilens??

Vet ju aldrig om den varit krockad eller nåt...

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jag har funderat över vad det gör för skillnad mellan 5 och 6 punktsbälten ??

om det går ner 1 eller 2 remmar mellan benen gör väll ingen skillnad eller ?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag också ge mig in i denna diskussion.

Jag frågade min SFRO besiktningsman om vad han tyckte om 4 resp 3 punktsbälte. Han tyckte att 4 punkt är bra, men

(det finns alltid ett men) I våra bilar blir axelremmarna för korta. Helst skall ett 4/6 punkts bälte fästas så långt bak som möjligt för att

tilllåta lite stretch i själva bältet.

Det blir med andra ord för stumt att fästa dom direkt bakom ryggen, det i sin tur kan ge otäcka nackskador.

Han tyckte om man skall satsa på 4/6 punkt i en seven skall man använda ett nackskydd typ HANS.

Han har tydligen suttit med vid diskussioner med beslutande myndighet ang 4/6 punkts bältes varande och inte varande.

Och skälet till att vi i dag har 3 punkt är att inte brudarna skall skada "tissarna". Tydligen håller volvo på att ta fram ett 4/6 punktbältes sytem som inte skall skada våra damer, men det

ligger tydligen på utvecklingsstadiet.

Om ovan stämmer vet jag inte men det är vad han sa iallafall

Själv har jag inte beslutat mig, men det lutar ändå åt 4 punktare. Underglidning är inget som oroar mig då jag är STOR och blien är liten så det finns inga plats att glida på  :D

Nej, nej, nej! :icon_blink:

Att du är stor och bilen liten hindrar inte underglidning. Kroppen gör sig plats tex genom att knäcka dina ben. Så fort bältet hamnar över höftbenets kammar är det kört. Flytande föda och stomipåse....om man överlever.

Det här med underglidning är inget jag suttit och hittat på själv. Jag har jobbat aktivt med det på Volvo som krockanalytiker under flera år och gör det fortfarande. Eftersom jag är intresserad av ämnet har jag även studerat den forskning som finns i ämnet. För mig är säkerhet viktigt och det är ganska enkelt att göra rätt bara man vet hur. Därför försöker jag förklara vad som är viktigt.

Det 4p bälte vi tittat på volvo är inte av den vanliga typen. Inte för att man kan skada brösten utan för att ett vanligt 4p bälte bla inte är effektivt mot underglidning.

Då ska jag ha 6 punktsbälte :D :D

Link to comment
Share on other sites

En liten funderare bara...

Jag kan ingenting om tävlingsbestämmelser på säkerhet för bälten osv men,

om nu 4-punktsbälte nu inte är särskilt lämpligt i varken vanliga eller tävlingsbilar,

hur kommer det sig då att tex då rallyimport saluför så många bälten.

Betyder det att det finns en massa idioter som snålar och struntar i säkerheten och köper 4-p  :icon_blink:

eller är det så att det finns vissa applikationer där 4-p går bra att använda ur säkerhetssynpunkt.

:huh:

Bra fråga!

Min gissning till varför 4p bälten saluförs är för att det fortfarande finns kunder. Jag tror inte att folk struntat i säkerheten utan det är ju inte så lätt för allmänheten att veta vad som funkar och inte. Sen har ju 4p bältet onekligen ett bättre pris.

Däremot borde tillverkarna av bälten veta bättre. Fast de är väl bara ute efter att tjäna pengar :icon_angry:

Tänk om fallskärmstillverkare skulle sälja billiga reservfallskärmar som bara fugerade i två hopp av tre :blink:

Det går att få ett 4p bälte att fungera bra men det är inte helt lätt. Har man sen inte möjligheten att krocka en par bilar för att finslipa prestandan på bältet så blir det ju mer eller mindre en chansning om bältet fungerar eller inte. Med ett 6p bälte tar man helt enkelt bort momentet som behöver finslipas. Det går inte att dra upp höftbältet över magen pga remmarna i grenen. Mycket enklare :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  jag har funderat över vad det gör för skillnad mellan 5 och 6 punktsbälten ??

om det går ner 1 eller 2 remmar mellan benen gör väll ingen skillnad eller ?? :blink:

Risken är ju stor att man klämmer "juvelerna" :o med bara en rem i grenen. Har man två remmar får ju nötterna plats mittemellan ;)

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Se bara till så du får med justeringsmöjlighet på 3-p bältet. Om man inte har det måste man sätta det i exakt samma vinkel som på bilen det kom ifrån.. Det finns universal med två justerrattar där du ställer in lodlinjen. Allt bara för att det ska spärra när man snärtar till i det.. :thumbup: jag kan ta bild på mina om du vill se hur de ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  jag har funderat över vad det gör för skillnad mellan 5 och 6 punktsbälten ??

om det går ner 1 eller 2 remmar mellan benen gör väll ingen skillnad eller ?? :blink:

Risken är ju stor att man klämmer "juvelerna" :o med bara en rem i grenen. Har man två remmar får ju nätterna plats mittemellan ;)

Enligt en god vänn som har ganska mycket erfarenhet från rallyskogen så gör det ondare när man klämmer sig mellan två remmar än om man har bara en rem i grenen. Enligt empiriska studier :)

Sen så kan det beroende på stolens höjd över golvet vara enklare att korekt montera sexpunktsbälte.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Se bara till så du får med justeringsmöjlighet på 3-p bältet. Om man inte har det måste man sätta det i exakt samma vinkel som på bilen det kom ifrån.. Det finns universal med två justerrattar där du ställer in lodlinjen. Allt bara för att det ska spärra när man snärtar till i det.. :thumbup: jag kan ta bild på mina om du vill se hur de ser ut.

Ja det vore snällt! förvisso har jag inte bestämt mig alls i bältesfrågan men lite kött på benen om hur det skall monteras vore bra.

Jag ska ju bygga på en mk ram, dessa har bältesfästen för 4-p klara. så om man kör med 3-p måste man ju komplettera med övre infästning.

Bilder på alla tre infästningarna vore isf önskvärt! :) :)

Tackar på förhand!

Link to comment
Share on other sites

En sak till angående 5-6 punktsbälten, grenbanden är INTE till för att förhindra undrglidning annat än indirekt, du skall altså inte förhidra kroppen att glida frammåt genom att ta stöd med pungen ;)

Remarnas uppgift är att se till så höftbältet sitter på rätt plats så att det i sin tur förhindrar underglidning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...