Jump to content

Stel eller delad bakaxel?


JohanB

Recommended Posts

Det här har väll tagits upp flera gånger är jag säker på och tills alldeles nyss var det helt säkert att jag skulle bygga med stel volvobakaxel, jag har t.o.m. två stycken ligger i garaget.

Men så alldeles nyss tittade jag på "auto motor und sport" (?) på tv och dom var så nedlåtande när dom pratade om stel bakaxel på äldre rallybilar "even with a live rear axel..." jag har hört det från annat håll med men inte brytt mig mycket i det. Sen kom jag på nu att jag har inte börjat bygga ramen än så jag kan ju ändra mig :)

Så varför skulle jag vilja bygga med delad bakaxel istället för stel?

Mindre ofjädrad vikt och man kan ställa både det ena och det fjärde, men vad gör det för skillnad för mig? en glad amatör? Är det värt dom extra pengarna och jobbet som det kommer(?) kosta?

Jag tänkte utgå från det bredare McSorley chassiet och använda min 940 bakaxel men om jag ska bygga delat vad ska jag ta för klump, spindlar osv från? Bromsad diff måste finnas. BMW? lite dyra kanske? Ford? Opel?

Det kanske vore trevligt med låda, kardan och klump från samma bil? Det ska tåla lite(mycket) stryk med. Sen är jag ju sedan rätt nyligen såld på dogbox-lådor :) Det finns väll mycket drevsatser till fordlådorna? Det är inget jag planerar att ha i innan bilen är "klar" men man vill ju ha möjligheten att uppgradera sig utan att behöva bygga om hela ramen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Diffklump med diffbroms går hyfsat enkelt att hitta till Sierra/Scorpio om man vet vad man letar efter. Men det är "bara" en viskodiff, lamelldiff från exempelvis BMW är lite rejsigare. Å andra sidan är en seven/locost med delad axel inte så beroende av en diffbroms om bakvagnen är bra.

Debatten om delad vs stel bakvagn är hopplös eftersom alla har sina egna preferenser. På slät väg/bana går det ofta utmärkt att få till mycket bra egenskaper med stel axel, den ofjädrade vikten märks mest när det är ojämnt. Att folk är nedlåtande mot stela axlar beror sällan på egna erfarenheter eller kunskaper ;-)

Att ha låda, kardan och diffklump/bakvagn från samma bil kan vara smidigt men samtidigt måste man ju ändå bygga om kardanen...

Av de bilar jag besiktat - de börjar bli några nu - har jag inte direkt kunna hänföra egenskaper till delad/stel axel. Nu är det mycket annat som skiljer bilarna åt men de med stel Volvoaxel har funkat bra i lika stor utsträckning som de med delad bakvagn. Bättre och sämre varianter finns på båda sidor.

En sak man kan tänka på är att det ofta är enklare att bygga och få ordning på en stel axel. Mindre risk att man skruvar bort sig kanske...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mig också en volvoaxel innan jag bestämde mig för att bygga med delad i stället. Egentligen spelar det ingen större roll, men nu ville jag ha en delad. Jag köpte en diffklump från bmw M5 med 25% lamelldiff. Den var i fint skick, och hade gott drygt 10k mil. Fick den för drygt 3600kr, jag är säker på att du inte ens får en bakaxel från volvo 240 med diffspärr i det skicket för dom pengarna. Sedan går det att hitta andra diffbromsade axlar från bmw, som är både mindre, lättare och billigare. Rent generellt är det betydligt enklare att hitta begagnade diffklumpar med diffspärr från bmw än från tex. volvo eller ford eftersom det var vanligare att dom såldes med det när dom var nya. Sedan kan man ju ta resten av bakvagnen från någon annan bil, jag använder till exempel hjulspindlar från saab.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en 240 bakaxel i vår Estfield och visst den kan kännas stor men tror som tidigare sagt att den levende vikten inte spelar så stor roll på bana och det är ju där man skall åka fort ;)

Sen om jag förstår det rätt får man an viss säkerhet med en stel axel ( det man nu kan få i bil som denna ) för sido-smällar.

Sen har jag förstått att man kan fixa lite camber på en stel axel genom att 'knäcka' den - men det är nog överkurs :twisted:

/Joachim

Edited by Joachim
Link to comment
Share on other sites

hörde någonstanns att det är bra med en tung axel då våra bilar är så lätta att det är risk för att det spinner för lätt annars..

har dock ingen aning om det stämmer eller inte... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren iaf, nu vart det ännu svårare :P

Men baalzamon har ju en poäng, jag har en 940 axel utan bromsad diff som jag måste ha i en diff i. Bara diffen kostar några tusenlappar och sen ett par till för att nån ska sätta i den och renovera axeln åt mig, jag har hört (där har vi det där igen :P) att det är lite bök att byta diff utan rätt verktyg. Så det kommer ju dra iväg och kommer jag undan med 5000kr på diff och renovering så har jag väll tur?

Jag funderar på opel omega, omega 3000 har lamelldiff som standard eller har jag fel? Dom kan ju inte kosta någon förmögenhet? Hur ser bakspindlarna ut på dom kan det vara nått att använda?

og900-spindlar låter ju smart, men hur gör ni med drivaxlar och bromsar, kör ni saabs frambromsar bak?

Ash, jag som hade en og900 som gick på skrot...

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag börjat tänka mycket mer på numera i just denna debatt är placering av rollcentrum. En stel bakaxel med t.e.x. panhard-stag får ju rollcentrum i mitten av axeln. Bygger man med dubbla länkar fram med "normal" geometri hamnar oftast rollcentrum fram en del lägre än bak. Resultat är i kurvtagning att bilen kommer transferera mer vikt bak än fram från innerhjul till ytterhjul och man får en överstyrd bil (om allt annat är lika). Vad man gör då är ju att styva upp fram, med antingen hårdare fjädrar eller k-hämmare. Totalt resultat är ju minskat grepp. Detta är ju dock helt teoretiskt och för vanliga människor "oväsentligt" i det stora hela.

I slutändan anser jag att det är en självkänsla, om man tycker det är värt lite extra komplikationer att ha en "modern" delad axel eller inte och huruvida man gillar att skryta. Det är alltid roligt för oss med delade axlar att racka ner på de som har stela, så förvänta dig gliringar och lite hårda ord ;) ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mig också en volvoaxel innan jag bestämde mig för att bygga med delad i stället. Egentligen spelar det ingen större roll, men nu ville jag ha en delad. Jag köpte en diffklump från bmw M5 med 25% lamelldiff. Den var i fint skick, och hade gott drygt 10k mil. Fick den för drygt 3600kr, jag är säker på att du inte ens får en bakaxel från volvo 240 med diffspärr i det skicket för dom pengarna. Sedan går det att hitta andra diffbromsade axlar från bmw, som är både mindre, lättare och billigare. Rent generellt är det betydligt enklare att hitta begagnade diffklumpar med diffspärr från bmw än från tex. volvo eller ford eftersom det var vanligare att dom såldes med det när dom var nya. Sedan kan man ju ta resten av bakvagnen från någon annan bil, jag använder till exempel hjulspindlar från saab.

Vilken årsmodell på saabspindlarna kör du med?

vilka drivaxlar använder du?

på 900og före -88 var det 4x144,3 och handbroms fram, på årsmodeller -88 och senare var det 4x108 med handbroms bak.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mig också en volvoaxel innan jag bestämde mig för att bygga med delad i stället. Egentligen spelar det ingen större roll, men nu ville jag ha en delad. Jag köpte en diffklump från bmw M5 med 25% lamelldiff. Den var i fint skick, och hade gott drygt 10k mil. Fick den för drygt 3600kr, jag är säker på att du inte ens får en bakaxel från volvo 240 med diffspärr i det skicket för dom pengarna. Sedan går det att hitta andra diffbromsade axlar från bmw, som är både mindre, lättare och billigare. Rent generellt är det betydligt enklare att hitta begagnade diffklumpar med diffspärr från bmw än från tex. volvo eller ford eftersom det var vanligare att dom såldes med det när dom var nya. Sedan kan man ju ta resten av bakvagnen från någon annan bil, jag använder till exempel hjulspindlar från saab.

Vilken årsmodell på saabspindlarna kör du med?

vilka drivaxlar använder du?

på 900og före -88 var det 4x144,3 och handbroms fram, på årsmodeller -88 och senare var det 4x108 med handbroms bak.

Tror den är från en -86, alltså med handbromsen fram. Det är ju rätt praktiskt med när man skall ha spindlarna bak! :thumbup: Tyvärr är bromsoken fruktansvärt stora ock klumpiga med en kraftig ring i stål runt. Får se hur jag löser det.

Drivaxlarna kapar jag och låter svetsa ihop med drivaxlar som passar på diffen. Bli kul och se om svetsaren kan få det helt rakt och vibrationsfritt :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

hörde någonstanns att det är bra med en tung axel då våra bilar är så lätta att det är risk för att det spinner för lätt annars..

har dock ingen aning om det stämmer eller inte... :unsure:

Det kan kanske vara en fördel med vikt, men isåfall vill man inte ha den ofjädrad. ;-)

Link to comment
Share on other sites

hörde någonstanns att det är bra med en tung axel då våra bilar är så lätta att det är risk för att det spinner för lätt annars..

har dock ingen aning om det stämmer eller inte...   :unsure:

Det kan kanske vara en fördel med vikt, men isåfall vill man inte ha den ofjädrad. ;-)

Hejsan!

Kom bara ihåg att det är inte bara att svetsa ihop axlarna hur som helst! Det har diskuterats tidigare här på forumet! Tipps kan fås i SFRO:s Bygghandbok! Lycka till!

Nu blev det galet (Quote) avsåg förgående inlägg!

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mig också en volvoaxel innan jag bestämde mig för att bygga med delad i stället. Egentligen spelar det ingen större roll, men nu ville jag ha en delad. Jag köpte en diffklump från bmw M5 med 25% lamelldiff. Den var i fint skick, och hade gott drygt 10k mil. Fick den för drygt 3600kr, jag är säker på att du inte ens får en bakaxel från volvo 240 med diffspärr i det skicket för dom pengarna. Sedan går det att hitta andra diffbromsade axlar från bmw, som är både mindre, lättare och billigare. Rent generellt är det betydligt enklare att hitta begagnade diffklumpar med diffspärr från bmw än från tex. volvo eller ford eftersom det var vanligare att dom såldes med det när dom var nya. Sedan kan man ju ta resten av bakvagnen från någon annan bil, jag använder till exempel hjulspindlar från saab.

Vilken årsmodell på saabspindlarna kör du med?

vilka drivaxlar använder du?

på 900og före -88 var det 4x144,3 och handbroms fram, på årsmodeller -88 och senare var det 4x108 med handbroms bak.

Tror den är från en -86, alltså med handbromsen fram. Det är ju rätt praktiskt med när man skall ha spindlarna bak! :thumbup: Tyvärr är bromsoken fruktansvärt stora ock klumpiga med en kraftig ring i stål runt. Får se hur jag löser det.

Drivaxlarna kapar jag och låter svetsa ihop med drivaxlar som passar på diffen. Bli kul och se om svetsaren kan få det helt rakt och vibrationsfritt :icon_blink:

Ett alternativ till SAAB-spindlar kan vara Citroen CX-spindlar, de är i aluminium istället för stål, och har integrerad handbroms i oket, som även det är i aluminium.

Blir lite smäckrare och mycket lättare.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men vad finns det för bakaxlar som har skivorna inne vid diffen? :icon_blink: Hade passat bra ju, mindre sprut på skivorna eftersom jag hade tänkt sätta heltätt golv i min utom under motorn :prop: .... (På idéstadiet än så länge..)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men vad finns det för bakaxlar som har skivorna inne vid diffen?  :icon_blink: Hade passat bra ju, mindre sprut på skivorna eftersom jag hade tänkt sätta heltätt golv i min utom under motorn  :prop: .... (På idéstadiet än så länge..)

alfa romeo

jaguar

det är väl de två första som poppar upp....

fyll i ni andra som kommer på.......

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men vad finns det för bakaxlar som har skivorna inne vid diffen?  :icon_blink: Hade passat bra ju, mindre sprut på skivorna eftersom jag hade tänkt sätta heltätt golv i min utom under motorn  :prop: .... (På idéstadiet än så länge..)

Tänk bara på att du behöver kylning till bromsarna.

Det finns flera som monterat skivor inne vid diffen på Ford-axel med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...