Jump to content

Sonett 7 - byggtråd *SÅLD*


Sonett7

Recommended Posts

Nu har äntligen arbetet med min Sonett 7 börjats. Jag påbörjade min 2 månader långa kompledighet förra måndagen och då hade farsan svetsat ihop konturerna på min ram och nu har jag svetsat vidare på ramen och anpassat den för att min motor och växellåda skall få plats.

IMG_1873.JPG

Här har jag modifierat ramen för att min bjässe till växellåda skall få plats och även kunna monteras så långt tillbaka som jag vill ha den. Hade jag haft kvar det tvärgående röret hade slangen till kopplingens slavcylinder hamnat minst 50 mm längre fram.

IMG_1880.JPG

Har som mål att alla öppna kvadrater i ramen antingen skall trianguleras eller ha svetsad plåt som förstärkning. Tejpen på kardantunneln var bara lite test för att se om jag kunde triangulera denna biten också, men det är för tidigt att göra detta nu eftersom jag inte vet exakt var handbromsen och växelspaken hamnar. Sen fattas det rören som förbinder delen av ramen med transmissionstunneln. Högersidan har detta röret svetsat nu, men vänstersidan har jag väntat med eftersom jag först skall prova med motorn igen så att detta röret inte kommer för nära turbon. När motorn är provmonterad skall jag också avgöra var jag skall lägga motorfästena och därefter triangulera mellan de övre och undre ramrören i motorutrymmet.

IMG_1886.JPG

Sen har jag skaffat mig en hemsida också där jag skall försöka lägga upp ordentligt med bilder och info framöver... Jag är helt grön på detta med att snickra hemsidor så döm mig inte för hårt på den punkten! :icon_oops:/> Sidan hittar ni här: <a href="http://sonett7.net" target="_blank"><a href="http://sonett7.net" target="_blank"><a href="http://sonett7.net" target="_blank"><a href="http://sonett7.net" target="_blank"><a href="http://sonett7.net" target="_blank">http://sonett7.net</a></a></a></a></a>

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Guest Janne L2

Snyggt gjort! :)

En lite undrig bara? Det ser ut att bli trångt för benen med det tredje tvärgående profilröret, eller ser det bara trångt ut?

Bygger själv med Saabmotor och seirrabakaxel!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: :thumbup:

2 månader långa kompledighet :blink: Oj oj då kommer du gå förbi mig med en gång.

Även trevligt att se att man tagit sig in på listan över personer vars fel det är att man starta ;)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt Friberg :thumbup: , bygger också med saabmotor och opellåda men jag har min motor/låda minst 10cm längre bak än vad din bild visar :lol: klart ,jag har McSorleys breda ram

1160mm.

Ett problem som jag har nu är med turbon, insuget på den hamnar väldigt nära fotplåten men det löser sig ;)

Bygg vidare , Caper :D

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Hur långt ner sitter din motor/växellåda då? Bildbevis? ;) Våra ramar är också bredare än original, men om jag inte skall vara tvungen att kapa i mina fötter för att få plats med 3 pedaler så har jag stannat vid 305 mm yttermått mellan de vertikala rören vid forutrymmet på förarplatsen. Vad har du för mått där?

>>thosan

Behövs ingen adapterplatta - Saab har GM's bultmönster mot växellådan från och med årsmodell -94.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... måste tyvärr erkänna att jag tillfälligt sitter på jobbet igen! :( Ett panikjobb med mitt namn kom in så det har tyvärr inte hänt något med ramen sedan i söndags...

Dock har jag använt tiden på jobbet till något konstruktivt - har beställt länkhuvud till bakvagnen! :D Efter mycket velande fram och tillbaka blev det M12*1,25 från Rodobals MTE-serie (framtagen för motorsport) med tätningar och distanshylsor från Mecmove. Visst blev det dyrt, men samtidigt är jag allergisk mot sniklösningar - framför allt på en sådan viktig del som hjulupphängningen! Med riktiga tätningar till länkhuvudena hoppas jag att de skall kunna hålla lika länge som vanliga kulleder. :thumbup:

Ramlade också över ett passande rattnav på Micros rea-hylla och en billig ratt på Mekonomen. (Svante - tror att det blev en likadan som den du har). Dessutom hoppas jag att mina stolar skall dyka upp nästa vecka - eller i alla fall i mellandagarna...

Link to comment
Share on other sites

Det är helt okej om du har en likadan ratt... svart med svart centrum, gul text som kanske blir blå..

Ska försöka hålla mig till tre färger på hela bilen... svart blå och aluminium, får se om det går (dock inte på dämparna.. hmm).

Det navet jag köpte var tyvärr inte på rea men 249kr var inte så farligt, dom reade det som var till escorten men inte till sierra/taunus för escorten var utgående (är inte taunus/sierra det då?)..

Link to comment
Share on other sites

Okej, då har vi inte likadana rattar. Min är svart med aluminium... Vet inte om naven egentligen är utgående, verkar mer som om de byter leverantör. Hittade liknande nav på deras ordinarie hylla :blink:

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Hur långt ner sitter din motor/växellåda då? Bildbevis? ;) Våra ramar är också bredare än original, men om jag inte skall vara tvungen att kapa i mina fötter för att få plats med 3 pedaler så har jag stannat vid 305 mm yttermått mellan de vertikala rören vid forutrymmet på förarplatsen. Vad har du för mått där?

>>thosan

Behövs ingen adapterplatta - Saab har GM's bultmönster mot växellådan från och med årsmodell -94.

motor höjd hos mig är 31 cm från marken till motor axel (samma som ett 225-45-17 däcks centrum) , sedan ligger ramens understa punkt ca12 cm från asfalten. Detta är bygg höjder .

men då är bilen ganska låg , antagligen blir den kanske 13 cm i fram och 15 bak .....men vem vet när man börjar köra

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Hur långt ner sitter din motor/växellåda då? Bildbevis? ;) Våra ramar är också bredare än original, men om jag inte skall vara tvungen att kapa i mina fötter för att få plats med 3 pedaler så har jag stannat vid 305 mm yttermått mellan de vertikala rören vid forutrymmet på förarplatsen. Vad har du för mått där?

>>thosan

Behövs ingen adapterplatta - Saab har GM's bultmönster mot växellådan från och med årsmodell -94.

Lägsta punkten på lådan(svänghjul) ligger 35mm under ramen.

Mellan rören vid fötterna har jag yttermått på 280 mm vilket kommer att funka ;)

Mellan marken och ramen kommer det att vara :

Hjul 15" ... fram 168mm och bak 179mm

Hjul 13" ... fram 143mm och bak 154mm

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva att höjden på lådan beror på att jag vill ha ner höjden på motorn då saaben dumt nog är högst vid kamkedjan,som sitter framåt, vilket kan ge lite svårigheter med linjen motorhuv/noskon som kanske inte skulle bli så snyggt :(

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jo, Saab-motorn är en hög rackare! Jag mätte höjden på topplock inkl ventilkåpa i motorns framkant och fick det till ungefär 23 cm!!!  :o

Ett måste är ju att kapa till tråget en del , men jag skjuter det framför mig :whistling: den dagen den sorgen , det gäller att hittat en tig svetsare och sedan höjatråget + bredda lika mycket volym till det ser lagom ut.

och det är nu som Jörgen komer fylla på tråden och försöka få mig att bygga torr sump ;) hehe

Link to comment
Share on other sites

Ett tips kan vara att försöka skaffa ett oljetråg och oljepickup från en 9-3... Den motorn verkar inte alls luta lika mycket i originalinstallationen så med 7 graders lutning på motorn ligger oljetråget horisontellt på min motor - dessutom sticker det inte ner så fasligt mycket mer än växellådan. Jag ser inte nån stor vinst med att bygga torrsump på motorn när ändå växellådan sticker ner en bra bit under motorn.

Det finns en skvalpplåt original i sumpen och det borde inte vara omöjligt att komplettera denna med extra väggar och luckor för att hålla kvar oljan vid kraftig kurvtagning.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Saab-motorn är en hög rackare! Jag mätte höjden på topplock inkl ventilkåpa i motorns framkant och fick det till ungefär 23 cm!!!  :o

Ett måste är ju att kapa till tråget en del , men jag skjuter det framför mig :whistling: den dagen den sorgen , det gäller att hittat en tig svetsare och sedan höjatråget + bredda lika mycket volym till det ser lagom ut.

och det är nu som Jörgen komer fylla på tråden och försöka få mig att bygga torr sump ;) hehe

He he.. klart du ska ha torrsump Lupus, det fixar jag när jag gjutit upp ett torrsumpstråg till Saaben :thumbup: .

Ska fixa till en evakueringspump till tråget också som kommer att bygga på 99:ans oljepump,

kommer att bli kanon ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

He he.. klart du ska ha torrsump Lupus, det fixar jag när jag gjutit upp ett torrsumpstråg till Saaben :thumbup: .

Ska fixa till en evakueringspump till tråget också som kommer att bygga på 99:ans oljepump,

kommer att bli kanon ;)

Caper  :D

Hrmm... vad tror du ett kit kommer att kosta? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

He he.. klart du ska ha torrsump Lupus, det fixar jag när jag gjutit upp ett torrsumpstråg till Saaben :thumbup: .

Ska fixa till en evakueringspump till tråget också som kommer att bygga på 99:ans oljepump,

kommer att bli kanon ;)

Caper  :D

Hrmm... vad tror du ett kit kommer att kosta? :whistling:

Vet inte än, men troligtvis mellan 1500 till 4000:- för både sump och pump ;) LoCost :thumbup:

Svårt att säga så här på rak arm,får väl se när det är dags.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Janne L2

Hej!

Även jag är intresserad! Har funderat på detta med torrsump men inte kommit längre än till funderingar. Ser med spänning fram emot vad resultatet blir! Bygger själv med en LTT från en 9000.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Bygger också med LTT 9000 så det är kul att det blir lite fler som kör SAAB :D .

Kommer nog att titta på detta med sumpen efter nyår förhoppningsvis för just nu har jag inspiration och bygger för fullt, så att en kan göra den första bes, nån gång :lol:

Jag är ju utbildad Modellsnickare så det ska nog kunna ordna sig och när det gäller gjutningen så har jag en kompis som är gammal gjutare ifrån NOHAB som hjälper till när det behövs råd :thumbup: .

Det som tar tid med sump och pump är att försöka komma på ett sätt att tillverka dessa så att jag kan hålla priset nere ;) , för när jag kollade på vad kompisens Zetecmotor med torrsump kostade (bara sumpen) så var det ganska saftigt 11500:- :( och pumpen ca:5000-6000:- :(

Jag smider vidare :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte igår att min ram slagit sig under svetsningen trots att jag bara punktat den innan trianguleringarna sattes på plats. Som tur är är den bara sned i en riktning och är förhoppningsvis ganska enkel att rätta till så nästa gång i garaget blir det till att sätta bågfilen i ramen och svetsa om... Efter det är det dags att prova ut motorplaceringen mer exakt! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter vidare kontrollmätning av chassit då jag inte kunde mäta mer än 1-2 mm skevhet bestämde jag mig för att inte försöka rätta till ramen - risken fanns att det bara skulle bli sämre om jag började kapa och svetsa om.

Alltså: nästa steg. Bygga motorfästen...

Började med att göra mallar i gamla pizzakartonger för att få ett uppfattning om hur de skulle se ut. Därefter kapade jag till plåten som skall sitta i motorn av 5 mm plåt och resten av fästena av 3 mm plåt. Sen följde ett jäkla filande och kontrollerande innan jag fick bitarna så att jag var nöjd och kunde punkta ihop dem. Så här såg de ut på högersidan:

IMG_1915.JPGIMG_1916.JPG

När jag kontrollmätt allting femtielva gånger var det dags för helsvetsning. Tyvärr började svetsen strula så jag fick kapa upp flera svetsar och göra om det innan jag blev nöjd. Jag skall komplettera fästet på högersidan med en förstärkning som går fram till skruven längst till höger, men annars är de så gott som klara. :D

IMG_1917.JPGIMG_1918.JPG

IMG_1924.JPGIMG_1925.JPG

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Här ser man (?) att jag har motorfästena lutande inåt för att hålla mot motorns vridmoment bättre. Har även själva motorkuddarna ca 60 mm över själva ramen för att komma närmare motorns vridpunkt. På vänstersidan syns även valvet jag gjorde för att ha röret mellan turbo och intercooler.

IMG_1926.JPGIMG_1927.JPG

Sedan ramlade jag över en kylfläkt från en Volvo S80 - 430 mm i diameter och ca 50 mm tjock. Blir lite jobb att få plats med den, men det skall nog gå...

IMG_1936.JPG

Får visa mina stolar som kom i slutet av december - Intatrim Voyager från http://www.europaspares.co.uk och min ratt från Mekonomen. Stolarna är väldigt smala och inte speciellt höga heller. Vill inte ha stolar med inbyggda nackstöd eftersom de kommer att bråka med ett eventuellt sittbrunnskapell - istället har jag sparat nackstöden från donatorn inkl justerprylarna så dessa kommer jag att bygga in bakom stolarna istället och kunna ta bort när jag inte vill ha dem där. ;)

IMG_1933.JPG

Link to comment
Share on other sites

1935a.jpg

Helsvarta som jag köpte kostar £127.50, alltså runt 1600 kr styck.

Snygga stolar.... men funkar det med de övre bältesremmarna?

Vad blev det inkl VAT & frakt ?

Är det någom som köpt dessa:

78 £ resp, 88 £

1020a.jpg1022a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Myckte trevlig bygge fribreg.

Tycker det är dags för lite uppdattering på hemsidan snart.

Roligt att se att det värkar vara ett gäng som bygger med saab motor..

Har fundering själv på att bygga med saab's 9000 2,0 ltt motor. :D

Mvh Persby

Link to comment
Share on other sites

>>Tommy

Stolarna är så pass låga i ryggen att det inte skall vara något som helst problem med övre bältesfästet. De stolarna du visar är också ganska låga i ryggen men ser enligt mig inte ut att passa så bra med 4-punktsbälte.

>>Persby

Jag har uppdateringar till hemsidan på gång, men som läget är nu lägger jag hellre tiden i garaget än att vara hemma och pyssla med hemsidan... ;)

Efter vad jag sett medan jag hållt på med min motor så tror jag faktiskt att motorn från ng900/9-3 faktiskt passar bättre i våra byggen om man tänker på placering av generator, oljetrågets och avgasgrenrörets design. Insugsröret måste ändå byggas om oberoende av om du väljer 9000 eller ng900/9-3...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har tyvärr inte hänt så mycket i garaget den senaste tiden - har pysslat med min Saab 9000 istället för att få ut den efter vinterdvalan. Dock har jag sett till att våldta plånboken ordentligt den senaste tiden!

Har beställt en uppsättning coilovers från www.protechshocks.co.uk - borde dyka upp inom de närmaste veckorna.

Fick tidigare idag bekräftat att det är på väg ett extraktorrör för 9-3/9-5 till mig - kommer dock att byta fläns mot turbon från T25-fläns till en TD04-fläns med labyrinttätning för att passa mitt raka #7 avgashus jag kommer att köra med.

Sedan fick jag besked att delarna jag väntat på i en hel evighet till hjulupphängningen troligen blir klara under dagen så nu kan arbetet med bärarmarna dra igång på allvar.

Bilder kommer när jag har delarna i min hand! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

:icon_oops: Jasså du hittade denna tråden... hoppades nästan att den skulle ha försvunnit i någon av uppgraderingarna på forumet! :D

Jodå det blev byggt en del. Punktade dit motorfästena i ramen och även trianguleringen runt motorfästena. Nästa gång (torsdag kväll) fortsätter jag med att kolla på dragningen av rattstången för att komma förbi turbon.

Sakta sakta sakta, men det går i alla fall på rätt håll! :turtle:

Link to comment
Share on other sites

Nu när tråden är uppe ur avgrunden får jag visa nuvarande status - får ta lite bilder nästa gång jag är i garaget. Ni får ju inte tro att det stått helt still i 4 år... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nog insett att en sådan har man ändå inte tid att kolla på under färd, men man kan ju parkera och kolla loggar/testa nya inställningar... :burnout:

Fast då behövs ju en riktig Carputer och inte bara en skärm. Fast du kanske tänker att den skulle fungera även som huvudinstrument, men då får man hitta en lämplig oljetemp och oljetrycksgivare att koppla till de lediga ingångarna i T5 om man vill ha koll på det. Sen är väl frågan hur pass bra det syns i starkt solljus.

Link to comment
Share on other sites

Har nog insett att en sådan har man ändå inte tid att kolla på under färd, men man kan ju parkera och kolla loggar/testa nya inställningar... :burnout:

Fast då behövs ju en riktig Carputer och inte bara en skärm. Fast du kanske tänker att den skulle fungera även som huvudinstrument, men då får man hitta en lämplig oljetemp och oljetrycksgivare att koppla till de lediga ingångarna i T5 om man vill ha koll på det. Sen är väl frågan hur pass bra det syns i starkt solljus.

Tänker Carputer STARK skärm och lite pimp my skärm live ;)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte uppdatera med lite bilder från senaste garagebesöket för att bevisa att det hänt något med bygget sedan 2005...

>>LUPUS

Jag har också börjat fundera på att ha T5Suite som instrument på bilen och Dilemma på ECUProject har gjort en ny version för CarPC - så med oljetryck och oljetemp kopplat till någon av de lediga ingångarna så är instrumenten kompletta (och dessutom kan man numera välja olika laddtrycksmappar att ladda ner och dessutom logga allt också under körning! :revs: )

post-38-1231878242_thumb.jpg

post-38-1231878256_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur många "lediga" ingångar finns det, har köpt mig en LC-1 som skall in någon stans och där försvinner ju en olje tryck skall man väl ha en masssiv diod/lampa till ändå för att inte missa

Link to comment
Share on other sites

>>LUPUS

Vad jag vet så finns det tre lediga ingångar så man kan ha bredbandslambda + oljetryck/temp. :thumbsup: Var köpte du en LC-1 och pris? Känner att det vore på sin plats med en sådan om jag nu skall börja leka med E85 i bruksbilen till våren. Är det med en vanlig M18*1,5 gänga eller sniffer till avgasröret?

>>Michael

Jag tar lite bilder nästa gång jag är där - förhoppningsvis blir du nöjd! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...