jonas2307 Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Har en fundering angående Fords fyrhjulsdrift: Är det samma system på alla fyrhjulsdrivna fordar, alltså mellan Sierran, Scorpion och Cosworth varianterna av dessa? Klarar alla modellerna samma effekter? Det verkar ju för osannolikt bra om man kunde ta transmissionen från en "vanlig" fyrhjulsdriven sierra, som nästan är gratis, istället för att behöva plocka ner en Cosworth.... Om det finns skillnader, vari består de och hur mycket effekt klarar den vanliga av, på ett ungefär? Tacksam för svar.... --- Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Hej Skillnaderna är minimala. Sierra/Escort Cossie har en växellåda som tål lite mer, exakt varför är höljt i dunkel men det är inga stora skillnader. Sierra DOHC 4x4 har diffar med annan utväxling (3.92 jämfört med 3.62/3.63 i v6 4x4 och Cossie). Det är också annan växellåda i Sierra/Scorpio 2.8 4x4 (Typ 9 med fördelningslåda), jämfört med Cossie/2.9 4x4/DOHC 4x4 (MT-75 med fördelningslåda). Typ 9 har lös sprängkåpa, klarar lite mindre effekt, är mer lättmekad och har mer mekanisk känsla. Scorpio har fembultade nav men annars är de motsvarande Sierra V6 4x4. Ska man bygga Locost kan man gott ta drivlina från en "vanlig" Sierra/Scorpio 4x4, bilen blir så lätt att man knappast kör sönder transmissionen med sansade effekter (under 450-500 hk i alla fall). Fördelen med den tidiga lådan (typ 9) är att man kan använda andra motorer än Fords, till exempel finns det ju sprängkåpa för Opel 16v som passar... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Fördelen med den tidiga lådan (typ 9) är att man kan använda andra motorer än Fords, till exempel finns det ju sprängkåpa för Opel 16v som passar... Eller SAAB turbo :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas2307 Posted December 7, 2004 Author Share Posted December 7, 2004 Verkar ju lovande minst sagt.... :D En fråga till, är det någon som har en bild eller beskrivning på hur systemet ser ut? Ser typ9 lådan likadan ut på fyrhjulingarna som på de tvåhjulingarna? Eller går det en axel till framdiffen utifrån lådan, eller var tar den sin drivning? Tackar för raska svar, jobbar ni inte? :whistling: -- Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Hej Jag tror att det är länkat till skisser förut, men http://www.asknik.co.uk/supp.html är rätt vettig. Typ 9-lådan är i grunden samma som i rwd-Sierra men bakre struten och mellanhuset är annorlunda. Det sitter en planetväxel som via en grov kedja och viskodiffbroms driver främre kardanen, som alltså går framåt på bilens högersida från växellådans bakre/mittre del. /Gustaf (jag jobbar som sjutton...) :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Fördelen med den tidiga lådan (typ 9) är att man kan använda andra motorer än Fords, till exempel finns det ju sprängkåpa för Opel 16v som passar... Eller SAAB turbo :twisted: Yeah! Tänkte bygga en rallybil sedan, liknande den Per Eklund har (4WD, 2.oT), men det blir ju inte locost inte ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 finns väll en norrman som bygger en sjua med 4x4 ?? har för mig att jag sett en länk i någon annan topic här på forumet... så sök lite så kanske du hittar det.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Fördelen med den tidiga lådan (typ 9) är att man kan använda andra motorer än Fords, till exempel finns det ju sprängkåpa för Opel 16v som passar... Eller SAAB turbo :twisted: Yeah! Tänkte bygga en rallybil sedan, liknande den Per Eklund har (4WD, 2.oT), men det blir ju inte locost inte ;) Jag kräver att ni omedelbart slutar diskutera 4 wd med möjlighet till att använda ford till opel sprängkåpa -> Saab !!! Risken fins att jag tar fram vinkel slipen ... :icon_blink: Och då blir jg aldrig färdig :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas2307 Posted December 8, 2004 Author Share Posted December 8, 2004 Just det, sluta surra om detta, som om det inte alls vore så svårt! Det är jättekrångligt, dyrt, onödigt, fånigt, ger ingen som helst körglädje och tar helt udden av begreppet Locost! Svårt att få tag i grejer är det också. :whistling: Så, överens, det finns ingen som meckar med sånt här då? :lol: :lol: Inte i Älvsjö i alla fall.... :whistling: --- Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 man kan ju diskutera om den är snygg eller inte, men rå är den garanterat.. :) ( jag vet inte varför, men mattsvarta bilar gör mig knäsvag.. :D http://www.race-cars.com/carsales/other/10...085535913ss.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 man kan ju diskutera om den är snygg eller inte, men rå är den garanterat.. :)( jag vet inte varför, men mattsvarta bilar gör mig knäsvag.. :D http://www.race-cars.com/carsales/other/10...085535913ss.htm Rå - JA. Fyrhjulsdriven - NEJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 %¤"/%"%# Google som lurade mig... :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.