Jump to content

Material till extraktorrör


Bengt Norell

Recommended Posts

Jo precis och inte är krökarna speciellt runda heller, vad jag letar efter är alternativ till Dalhems, det är mycket möjligt att de är det bästa alternativet men det brukar vara bra med alternativ.

Bengt

Dalhems böjar är kanonfina!

Var det nått speciellt du hade emot dom iom att du letar nått annat ?

Tänk oxå på att det inte behövs så grova rör.

Nån mm större än avgasventilen brukar bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Dom har J böjar i dim YD 1 3/8, 1 1/2, 1 5/8, 1 3/4, 1 7/8, 2"

Radie 2.5"

"mild steel"

Priser från 160-230:-

Kollektorer 445-995:-

De ser ju väldigt bra ut och skall hålla samma diameter runt kröken, frågan är bara om det går att handla billigare.

Ni vet väl att smålänningen frågar vad det kostar ,och sen - O va ska ja betala.

Medans Boråsaren alltid frågar -Kostar det nåt?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hansen Racing är annars ett alternativ till Dalhems, men är nog ungefär lika dyra fast kanske något billigare. Ofta behöver man ju färre krökar än man tror. :)

Gustav - du kan ju använda originalrör och bara kapa i och räta ut det som du vill. Man måste inte dra det neråt som jag gjorde. Det är ju dessutom i rostfritt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Var köper jag billigast och bäst material till grenröret, dvs rör och krökar jag tänker bygga i vanligt bonnjärn eftersom avgasbandaget ändå hindrar insyn.

Allt Gott

Dalhems har jag också satsat på. Tyvärr har de JÄTTEproblem att få fram krökar från sin leverantör. Min beställning ligger sedan mer än två månader. Men den som väntar... :mad:

De flesta andra böjar man ser har inte konstant area genom böjarna vilket naturligtvis är en fördel. Om det verkligen har en så stor inverkan att det märks kan man iofs undra!?!

Att det skulle gå åt färre krökar än man tror håller jag inte med om. Enligt ritningarna på mitt extraktorrör (heder och tack till Leto) behöver jag ca 900 grader krökar. För att få alla piporna exakt lika långa blir det lite krokigt...

Finns alternativa leverantörer är jag också mycket intresserad!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Gustav - du kan ju använda originalrör och bara kapa i och räta ut det som du vill. Man måste inte dra det neråt som jag gjorde. Det är ju dessutom i rostfritt  :thumbup:

Jo jag anväder mig av orginalröret jag oxå :)

Men det är ju inte direkt så att det passar utan justering...

Här har jag punktat ihop första biten av systemet, tänkte vänta tills jag har fått hem ljuddämparen innan jag sågar hål i karossen och svetsar dit dom sista böjarna.

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...ield/grenrr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gå in på http://www.rinkabyror.se/ och klicka på "rör och rördelar" därefter på "blåa rör och svarta delar" vidare "svetsböjar" där ligger lite matnyttigt... med priser som är 10% av vad Dalhems skulle ha..

Det där är ju svetsböjar för vattenrör, lämpar sig iof rätt bra till turbogrenrör men till ett vanligt extractorrör skulle jag ha valt nått tunnväggigare..

Skulle tro att ett färdigt system gjort av sånt där blir ganska tungt.

Link to comment
Share on other sites

Gustav - du kan ju använda originalrör och bara kapa i och räta ut det som du vill. Man måste inte dra det neråt som jag gjorde. Det är ju dessutom i rostfritt  :thumbup:

Jo jag anväder mig av orginalröret jag oxå :)

Men det är ju inte direkt så att det passar utan justering...

Här har jag punktat ihop första biten av systemet, tänkte vänta tills jag har fått hem ljuddämparen innan jag sågar hål i karossen och svetsar dit dom sista böjarna.

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...ield/grenrr.jpg

Jag känner igen det där. :)

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Var köper jag billigast och bäst material till grenröret, dvs rör och krökar jag tänker bygga i vanligt bonnjärn eftersom avgasbandaget ändå hindrar insyn.

Allt Gott

Dalhems har jag också satsat på. Tyvärr har de JÄTTEproblem att få fram krökar från sin leverantör. Min beställning ligger sedan mer än två månader. Men den som väntar... :mad:

De flesta andra böjar man ser har inte konstant area genom böjarna vilket naturligtvis är en fördel. Om det verkligen har en så stor inverkan att det märks kan man iofs undra!?!

Att det skulle gå åt färre krökar än man tror håller jag inte med om. Enligt ritningarna på mitt extraktorrör (heder och tack till Leto) behöver jag ca 900 grader krökar. För att få alla piporna exakt lika långa blir det lite krokigt...

Finns alternativa leverantörer är jag också mycket intresserad!

Hälsningar,

Bengt

Ok, jag bara säger min ringa erfarenhet (dock har jag varit betydligt mindre välplanerad än du verkar, dvs jag har aldrig räknat bara gjort).

Ring Hansen Racing!! Jag köpte mina där när jag pillade med min Miata.

Telefon Direkt 08-474 50 08

Telefon Växel 08-474 50 00

Fax 08-474 50 76

E-mail ror@hansenracing.se

Web: www.hansenracing.se

Martin Rowe, avd. ansvarig 08-474 50 19

Hansen Racing AB

Box 8004

Kälvestavägen 104-110/Avestagatan 37

163 08 SPÅNGA

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett grenrör med turbo som jag hade tänkt att använda ibland:) ska göra ett extraktor rör också.

Har iaf köpt helt vanliga tubrör från "min lokala vvs leverantör"... Har väldigt bra rabbat också genom killar på jobbet så fick 12st 90gradersbörjar och en rör på 4meter för 500kr. funkar kannon tror jag iaf:)... blir iof tungt men har en pinto som väger massor så det gör varken till eller ifrån.

Har även kollat på "mejerirör" röstfria tunnväggiga rör, spegelpolerade på insidan och utsidan, Bra för flödet men dyrt:)

Har köpt en fräs nu också så om någon som är intresserad av avgasflänsar så kan jag tillverka för en billig penning. Skicka isf ett pm.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej någon som vet hur tunt rör man törs ha,jag kommer att göra om mitt gammla 4-1 och göra om det till 4-2-1.Det är gjort i någon sorts vvs rör som är ca 3,5mm i godset.Jag hade tänkt andvända något tunnare rör till byxrören annars är det nog risk att röret väger mer än bilen.

Link to comment
Share on other sites

Vilken diameter använder ni på sekunderröret (byxröret).Killen som räknade ut mitt rör tykte att jag skulle ha 54 i inner diameter,men jag fick inte tag i det undra om det blir stor skillnad om jag andvänder 2tums rör som är ca 48mm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...