Jump to content

Framvagns design Mcsorley 442E


Rassea

Recommended Posts

Hej håller på att kika på hur man skall bygga framvagnen på min Mcsorley 442E ram. Har 140 spindlar fram, 140 undre kulled och transit led som övre kulled. Har kollat lite på hur man kan bygga i Casim men vet inte riktigt om jag är helt hemma ännu. Vad tror ni?

 

Design 1,1.JPG

Design 1,2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på det men jag har tittat mycket på rollcenter och hur det beter sig vid bump, drop och roll i animeringen. Man vill ha så lite förflyttning som möjligt av det inom rimlig gränser har jag förstått. Sen har andra pratat om att ha så liten spårviddsförändring som möjligt och till slut så har jag försökt minimera jacking forces som visas när du animerar. sen har jag gjort hela den övre infästningen justerbar +- 30 mm i längs-led och +-15 i höjdled. Roll center har jag läst mig till att det bör ligga mellan 0-100 mm över marken, mitt ligger på 85-86 (vill ha en bil som inte rollar för mycket) Tyngdpunkten ner till rollcenter är ju momentarmen som rollar bilen. med högt rollcenter så borde jag kunna åka med mjuka fjädrar och lite roll. vi får se hur det går.

En del av parametrarna slår mot varandra så allt som allt så blir det alltid en kompromiss, det man gör är att lägga kompromissen åt det håll man själv tror på blir bäst. sen är det nog rätt vanligt att man ändrar och bygger om lite efter att ha provat hur det blev i verkligheten. Själv har jag byggt en bil med lite högre markfrigång ( 15 och 16 cm) och längre fjädringsväg +-60 mm för att kunna köra den på vägar som är lite sämre än slät asfalt och klara farthindren utan att sicksacka. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...