Jump to content

Dränering


Alverby

Recommended Posts

Hur gör ni med "dränering" av rören?

När man svetsar samma alla rör så får man stängda profiler med ren metall i. Och vad jag förstår så bildas det kondens i rören och det börjar rosta av kondensen. Skall man "dränera" dom stängda rören. Jag menar skall man borra ca 4 mm hål på undersidan av rören, vid sidan av svetsfogen. Två hål/ stängd profil brukar bli bra. Då kan man även komma in i rören och spruta rostskydd i. Hur har ni andra gjort ????? Eller planerar att göra.

Om jag skall bygga en super 7 så vill jag inte att den skall rosta sönder innifrån. B) B) B) B) B)

Vad har SFRO för ideer om detta?

Det bildas även kondens i rören under sommaren, pga temperatur ändringen i luften.

Lyfte frågan från ett av mina andra inlägg !

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett 25 år gamla ramar från England o de har inte rostat i de rör som är täta, däremot i de som det varit hål i = slutsats att i täta rör kommer det inte in någon fukt som kan bilda kondens ung. som i 3 glasfönster?

jag funderar på om man ska borra små hål 1 i varje rör pumpa in några droppar olja o sedan svetsa igen dem då borde man få sk. oljekondens som lägger sig som en film.

Link to comment
Share on other sites

gör det det när man svetsar igen gaveln? alltså binds i järnoxid

Jag menar att den harmetiskt inneslutna syremängden förbrukas. Och när det syret är slut så är det även slut på rostandet.

Om 100% av allt luftsyre som innesluts i 1m 25x25mm rör övergår till att bilda järnoxid så räcker det till att rosta bort 0,4g av röret. (Med stor reservation för mina rostiga kunskaper i kemi)

Link to comment
Share on other sites

gör det det när man svetsar igen gaveln? alltså binds i järnoxid

Jag menar att den harmetiskt inneslutna syremängden förbrukas. Och när det syret är slut så är det även slut på rostandet.

Om 100% av allt luftsyre som innesluts i 1m 25x25mm rör övergår till att bilda järnoxid så räcker det till att rosta bort 0,4g av röret. (Med stor reservation för mina rostiga kunskaper i kemi)

Ja så är det säkert. Men det förutsätter att man fäster plåtar och andra komponenter utan att man popnitar eller skruvar fast dem. ;)

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...