Jump to content

Recommended Posts

Posted

En kort fråga!

Passar Volvo B20 på nyare M47 låda med B20 original kopplingskåpa?

Posted
En kort fråga!

Passar Volvo B20 på nyare M47 låda med B20 original kopplingskåpa?

Med sprängkåpa från en -75 240 som hade b20 och m45 så kan du montera m47an efter b20...

Härligt med Snabba Faktabaserade svar !

Jag bockar och bugar :thumbup:

( Detta forum är helt oslagbart )

Posted

Vilken kåpa som helst som suttit på en upprättstående motor passar (förutsatt att du vill ha den upprätt, annars kan du ta kåpan från en lutande)

Skilnaden är om de är skruvade från lådan och in i kåpan, som på eldre motorer, eller från inne i kåpan och in i lådan på nyare.

Har du en eldra kåpa så går det att borra upp hålen lite så skruven går att skruva in i lådan.

Det är altså skilnad om gängan sitter i lådan eller i kåpan.

Posted

på de nyare dvs M45-47 så är väl främre gaveln öppen och lagren går in i kåpan med schims o packning

Posted
Inte på min m47 iallafall.

jag har nog aldrig sett en M47 utan att de har öppet lager i främre gavel...

Finns det och vad satt de isåfall originalmonterade??

nu blev jag nyfiken...

har du en bild?

Posted

tar man bort kåpan så har jag för mig att det är öppet till lagren precis som på m400 lådan o då måste man få det tätt + axialspelet ska bli rätt.

Posted (edited)

Då jag rev isär motor och låda i somras så såg det då ut som om kåpan satt *löst* på lådan.

definitivt var de skruvad innifrån kåpan, och inte som på gamla M40 lådor.

Vet inte vad bil min låda kommer ifrån, men det är en M47 med kåpa från en M46.

Men jag kan sjäkvklart ha fel, det är ju inte helt ovanligt :icon_oops:

Att det skulle gå att använda äldre kåpa på nyare låda är hörsägen, från en som påstår att han gjort så.

Edited by DIRAVI
Posted

Är det någon som har en kåpa från -75, till B20.... och har lust att sälja den? :prop:

Posted

ska kolla i skrotbingen....

jag vet knappt själv vad jag har på lager med sådan har funnits iallafall i ett eller två ex. .....

Posted
ska kolla i skrotbingen....

jag vet knappt själv vad jag har på lager med sådan har funnits iallafall i ett eller två ex. .....

Jag fick tag på en kåpa till motorn!

Tack alla för er hjälp!

  • 3 months later...
Posted
En rättelse:Det är från en 76:as 240 B20 man ska ha kåpan! 75:an har M40 ännu.

Är du helt säker på att alla -75or har m40?

Jag har alltid läst och hört att det är just 75ans sprängkåpa man ska ha...

Jag visste inte att b20 hängde med ända till -76, men det låter ju rätt rimligt med tanke på volvos saliga blandande av delar i alla modeller...

Posted

Så här är det:

1974 heter bilen fortfarande Volvo 140... B20, M40/41 och inget annat existerar (automaterna tar vi nån annan gång)... :D

1975 kommer Volvo 240, i och med den även den nya B21-motorn, dock endast som "option". B20 finns ännu kvar. Och lådorna är ännu de gamla M40 och M41.

1976 kommer de nya växellådorna M45 och M46. B20 finns ännu kvar, i L-modellerna (dock inte i 245:an om jag minns rätt, och även de flesta 244 L har B21).

1977 finns inte B20 längre i 240...

Med andra ord, det är inte bara årsmodellen som har betydelse, utan även vilken motor som sitter i, då B21 funnits ända från starten.

Posted
Så här är det:

1974 heter bilen fortfarande Volvo 140... B20, M40/41 och inget annat existerar (automaterna tar vi nån annan gång)...  :D

1975 kommer Volvo 240, i och med den även den nya B21-motorn, dock endast som "option". B20 finns ännu kvar. Och lådorna är ännu de gamla M40 och M41.

1976 kommer de nya växellådorna M45 och M46. B20 finns ännu kvar, i L-modellerna (dock inte i 245:an om jag minns rätt, och även de flesta 244 L har B21).

1977 finns inte B20 längre i 240...

Med andra ord, det är inte bara årsmodellen som har betydelse, utan även vilken motor som sitter i, då B21 funnits ända från starten.

Ok!

Jo att både b20 och b21 fanns 75 hade jag koll på!

74 och äldre är ju bara 140 som sagt så det bryr vi oss inte om då den aldrig hade b21 (kör själv en -74 142)

Men jag var helt säker på att 75ans 240 kunde ha b20 med m45 låda, fast där har jag ju tydligen fel.

Posted

då ni verkar ha koll på läget så slänger ja oxså in en volvofråga här... ( iof till min 242a men ja hoppas de går bra iaf.. :) )

är det samma bultmönster på sprängkåpan till B23a som B20 ??

Posted
då ni verkar ha koll på läget så slänger ja oxså in en volvofråga här...  ( iof till min 242a men ja hoppas de går bra iaf..  :) )

är det samma bultmönster på sprängkåpan till B23a som B20 ??

Japp, samma bultmönster!

Men jag har för mig att ett styrstift har bytt plats med ett skruvhål, eller tvärtom :blink:

Nåja, det är ju iaf bagateller som är lätta att fixa!

Posted

ctrl+c på tpc forumets faq ......

funkar bra det...

Här kommer hela drapan....

Skrivet: Mån Jul 26, 2004 15:46:01 Ämne: Kopplingskåpor på 70-talet Vad passar till vad

--------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av Cpt Tuttle

Volvos kopplingskåpor på 70-talet, dvs. till de tidigaste årgångarna av Volvo 240, är ett ständigt lika hett ämne. Vilken kåpa passar till vilken motor, vilken växellåda och framför allt kanske vilken placering (stående/lutande motor)?

Anledningen är ju att 240 fanns med både B20 och B21, och med både M40 och M45, men vilka år fanns egentligen vilka kombinationer?

Jo, så här är det:

1975:

Både B20 och B21:an finns att få, och 240 har då M40-låda (eller M41 i de mer påkostade varianterna).

Alltså är de kåpor som finns 1975

B20-M40

B21-M40.

1976:

Fortfarande finns det både B20 och B21 (men B20 kan endast fås i 242 L), men nu försvinner de gamla växellådorna M40 och M41, och ersätts av M45 och M46.

Alltså är de kåpor som finns 1976

B20-M45

B21-M45.

1977:

B20 försvinner, alltså kvarstår bara B21-kåpan för M45.

Och nu till det spännande, vad kan man använda de olika kåporna till?

Ja, först och främst ska det sägas att kopplingskåporna till B20 har samma bultmönster som till B21, förutom att en bult och en styrpinne bytt plats, vilket är ganska obetydligt.

Den stora skillnaden är att B20 är rakt monterad och att B21 lutar, alltså är bultmönstret på kåpan mot motorn litegrann förskjutet i förhållande till växellådan på B21-kåporna. Om en kåpa från B20 monteras på en B21, kommer motorn alltså att hamna rakt.

Däremot passar kåporna till M40-lådan inte mot M45-lådan, och vice versa!

Med andra ord går kåporna att använda så här:

B20-M40 (1975)

Självklart så kan den användas till att para ihop en stående B20 med en M40-låda. Det var ju liksom det den var gjord för. Den kan även monteras på en B21, och då hamnar motorn stående, samt. att man då får montera antingen en M40 eller M41.

Det som gäller för den här kåpan gäller självklart även kåpor från PV/Duett, Amazon och 140-serien. Skillnaden ligger främst i kopplingens manövrering. (PV-stag, Amazon-hydraul, 140/240-wire).

B21-M40 (1975)

Används till att para ihop en lutande B21-motor med M40-lådan. Inte något som man behöver göra så ofta. Teoretiskt sett skulle man kunna använda denna för lutande montering av en B20 också, men varför i hela fridens namn skulle någon vilja göra det?

Observera att man INTE kan använda denna kåpa till att montera en M45 på en stående motor! Något man hör allt för ofta!

B20-M45 (1976)

Det är den HÄR kåpan som är den legendariska och eftersökta modellen. Med denna kan man då antingen montera M45-lådan på en B20, ELLER montera en B21 upprättstående med M45-lådan.

Tyvärr är den rätt svår att hitta nu för tiden. Och nej, det är INTE den här man ska använda för att kunna luta motorn och ha M40-låda!

B21-M45 (1976 och nyare)

Den vanliga modellen till Volvo 240. Lutande motor, M45-låda. Som sagt var så går den till en lutande B21, och teoretiskt sett till en lutande B20 också, men som sagt var så är det aldrig något man sett...

Dock är det sällan det är något tvivel angående den här kåpan.

Det jag skrivit om B20 gäller givetvis även för B18.

Det jag skrivit om B21 gäller alla motorer i den generationen, t.ex. B19, B23, B230...

Det jag skrivit om M40 gäller även M41.

Det jag skrivit om M45 gäller även M46 och M47.

Nu hoppas jag att jag har rett ut något som verkar väldigt svårt för de allra flesta.

Sällan är det något jag hört lika mycket felaktiga teorier om som detta.

Är något oklart ännu, skicka PM till mig...

_________________

Volvo 740 Gle -88 Gott Mos

Posted

Ehm... någon har haft den goda smaken att citera mig ser jag... :wub:

Som sagt, bultmönstret är samma, men ändrat för lutande motor.

I min PV har jag satt en B21:a, men för att kunna behålla M40 (älskar långspaken!) och resa upp motorn så använder jag original PV kopplingskåpa, alltså för B18...

Posted

Om plats finnes så går det att köra med lutning på växellådan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...