Jump to content

Transitens styrleder...


Baalzamon

Recommended Posts

Nästan alla använder ju styrleder från Ford Transit som övre spindelled. Den har gängan M20x1,5. Var får man tag på gängtapp för att gänga röret i länkarmen där spindelleden skall sitta? Och var får man tag på passande mutter att ha som låsning? För inte är väll 1,5 standardstigningen på M20, alltså den stigning man får om man inte ber om något annat?

Och sedan hade ju Transiten högergängad styrled på ena sidan, och vänstergängad på andra sidan. Jag förmodar att man använder den "rättgängade" på båda sidor på en sjua?

QR1408RHT.gif

Link to comment
Share on other sites

Nästan alla använder ju styrleder från Ford Transit som övre spindelled. Den har gängan M20x1,5. Var får man tag på gängtapp för att gänga röret i länkarmen där spindelleden skall sitta? Och var får man tag på passande mutter att ha som låsning? För inte är väll 1,5 standardstigningen på M20, alltså den stigning man får om man inte ber om något annat?

Och sedan hade ju Transiten högergängad styrled på ena sidan, och vänstergängad på andra sidan. Jag förmodar att man använder den "rättgängade" på båda sidor på en sjua?

Är det inte M18 1,5 ?

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Vissa verkar köra med M20 och vissa M18 så konan borde vara samma.

En välsorterad järnaffär borde väl ha gängtapp? Mutter borde finnas på samma ställe som leden. På Battsam här i stan hade de iaf muttrar i M10*1,5 (när jag var ute efter bultar) just på grund av att framvagnsdetaljer kommer utan muttrar, så det går åt lite sånt.

Link to comment
Share on other sites

jag tror jag har ett gäng M18x1,5 muttrar

liggande om det inte löser sej.....

Det är o ekonomiskt att köpa dom direkt från Würth

eftersom de kommer i storpack och kostar en halv

spargris per styck... men kolla om du hittar någon

bekant som handlar från würth och har på hyllan ...

Link to comment
Share on other sites

jag tror jag har ett gäng M18x1,5 muttrar

liggande om det inte löser sej.....

Det är o ekonomiskt att köpa dom direkt från Würth

eftersom de kommer i storpack och kostar en halv

spargris per styck... men kolla om du hittar någon

bekant som handlar från würth och har på hyllan ...

Skall göra det. Sedan går det ju alltid att gänga upp egna muttrar också, om man ändå måste skaffa gängtapp. :) Hur som helst så har jag redan köpt två styrleder med M20. Och smart som jag var så köpte jag en för höger sida och en för vänster sida. Altså gängade åt olika håll. Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag köpte dom... Men jag får väll investera 170kr i en till rättvänd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 st M20 leder med högergänga liggandes. Köpte fel från början i mitt bygga. Bytte till M18x1,5 för att jag fick för mig att rörelsen i M20 leden var mindre (=mindre fjädringsväg) samt högre vikt !! :D men om du vill ha den ena (eller båda) så är det ok.

Jag har för övrigt muttrar till M18 liggandes (tror jag)

/micke

Link to comment
Share on other sites

Har du vägarna förbi Pixbo utanför Göteborg kan du få låna min M20 tapp.Mejla mig bara innan så tar jag fram det.Har det på jobbet.

mvh Pixbo.

Se där ja, här finns ju resurser! Göteborg har jag ju lite ärenden till då och då. Då gäller det bara att bestämma om jag skall bygga länkarmarna själv, eller köpa färdiga. Men om jag gör dom själv så hör jag säkert av mig så småningom :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

EDIT

OBS Varning för M20 varianten av leden den har mindre rörelseomfång än M18 leden! /Peter

----------------

Lite info om Transitens styrleder som jag grävt fram.

Rätta gärna om någon ser något fel.

Både M18 och M20 har samma kona 15.5 mm 1:8 enligt Sidems katalog.

M18 x 1.5 Verkar svårare att få fatt i än M20. Tror M20 versionen användes även på nyare trransiter fram till 86.

M20 Högergänga Ford Nr 1.481.651 artikelnummer 16-16050 på Autoexperten.

Gängtappar:

<a href="http://www.smaskin.se/" target="_blank"><a href="http://www.smaskin.se/" target="_blank"><a href="http://www.smaskin.se/" target="_blank"><a href="http://www.smaskin.se/" target="_blank">http://www.smaskin.se/</a></a></a></a>

M20x1.5 Artikelnummer 133458, 166 spänn + (den när eländiga) momsen

M18x1.5 Artikelnummer 133452, 132 spänn + moms

Glöm inte borr.

M18x1.5 -> 16.5mm borr och M20x1.5 -> 18.5 mm borr enligt Dormers katalog.

Vet ej kvalitet på gängtapparna har inte beställt någon ännu.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...