postmanpat Posted April 21, 2021 Posted April 21, 2021 Har Megasquirt 2/extra med utgång för bla. varvräknare. Vilken typ av signal skall jag få där? Volt? Jag får inte varvräknaren att fungera, en Acewell 7659. /bengt Quote
Rikard Larsson Posted April 21, 2021 Posted April 21, 2021 Har ett svagt minne av att när jag körde MS2 så var jag tvungen att bygga en liten krets med en transistor och två motstånd för att få rätt signal ut. Att det var 5 V ut från MS men varvräknaren ville ha 12 V. Dock inte Acewell utan något generiskt. 1 Quote
postmanpat Posted April 21, 2021 Author Posted April 21, 2021 Kan jag be om en skiss och förklaring av ingående komponenter? /heltbortapåelektronik bengt Quote
tpau Posted April 21, 2021 Posted April 21, 2021 Vad har du för huvudkort? V2.2 v3 v3.57, har du något extra reläkort eller är det en PNP från någon typ DIY Autotune? Det du letar efter kallas för en pull up krets, eventuellt räcker det med ett välriktat motstånd, alternativt behöver du som Rikard skriver en liten transistor. Om du har v3.0 kolla kapitel 3.5.5 här: http://www.msextra.com/doc/pdf/html/MS2V30_Hardware-3.4.pdf/MS2V30_Hardware-3.4.html Samt vad den gör i Wikipedia här: https://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_resistor Det också finns bra pedagogiska youtube klipp om pull up resistorer och hur transistorer funkar om du vill utmana dina grå lite. /T 1 Quote
postmanpat Posted April 21, 2021 Author Posted April 21, 2021 v3.57 från ExtraEfi UK. Skall läsa och försöka förstå. Har ju fått bilen att gå. Men lyckas inte få igång den j..a mätaren. 1 Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2021 Posted April 22, 2021 Vilken utgång använder du? Jag hade inte 3.57-kortet, men läste att det har 0-12 V utgångar som är tänkta till stegmotorstyrning. Om du inte har en stegmotor till tomgångskontroll kan du använda en av de utgångarna till varvräknare utan extra komponenter. Outputs IAC1A, IAC1B, IAC2A, IAC2B provide a 0-12V signal. If these are not used for a stepper idle valve, they could be used directly for a tacho output. Quote
postmanpat Posted April 23, 2021 Author Posted April 23, 2021 JS11 är för varvräknaren, har utgång för tomgångsmotor men använder den inte så den är ledig. Gäller bara att klura ut inställningarna i TunerStudio. Vill inte bränna sönder boxen, kanske det som har skett med varvräknarutgången. Quote
Rikard Larsson Posted April 23, 2021 Posted April 23, 2021 Borde väl bara vara att aktivera PT7 - IAC1. Man ska kunna testköra varvräknaren med motorn avstängd. "In Tuner Studio, go to the "CAN-bus/Testmodes" tab, pick "Output Test Mode - I/O"; "PK0-Tacho" is on the upper-right of the page" Quote
Recommended Posts