Jump to content

Custom kylare GT40 replika, var med och tyck till!


swedishGT40

Recommended Posts

Jag är i kontakt med CSF racecoolers i USA om att kanske utforma en customkylare för oss GT40 byggare (lär finnas en ok marknad för dem där)
Kollar man deras priser på serieproduktionskylare så finns det ju en sannolikhet att dessa kan hamna i ett bra prisspann och då har vi bättre alternativ än o köpa från kina.
Dom kommer finnas till försäljning via DDesign i Sverige, men inget är satt i sten än.

Det jag vill komma fram till är om det finns några specifika önskemål som kan implementeras för att nå fler potentiella kunder.
Designen är tänkt enligt bild, och sen skall det adderas infästningar av något slag, avluftningsskruv i toppen, dual pass design, och anslutningar i botten i 38mm rör.

Troligen så kommer man fimpa ner till rörstumpar för att förenkla montaget (svårt o få rören genom en aluplåt t.ex. pga. krökningen)
Addering av aluplåtar på väl utvalda ställen för att tillgodose montage av AC paket, samt fästöron för montage ska in.

image.png.95f0ad81a687f77cbe0a1a6cc9a69fc3.png

image.png.424991298d5d2c942c6eb33888a52c24.png

image.png.18d6d080a7ed719c21a6654056d2e943.png

Link to comment
Share on other sites

Spontan tanke, som kommer göra produktionen dyrare, vore att ha en anslutning till kylaren som förenklar strömningen åt sidorna. Tänk 2st 90 graders böjar som går ihop till ett rör. Som det är ritat nu är det två T-kopplingar vilka brukar vara flödes bromsande, grundprincipen är också att vattnet först ska tryckas uppåt innan det med hjälp av gravitationen kan flöda nedåt igen på vägen tillbaka.

Kan eventuellt kräva en kraftigare vattenpump än om ingången hade varit i toppen matad från sidan t ex och utloppet i sidan nedtill. 🙂

Nu har jag inte koll på måtten, men spontant känns den här typen av design: https://www.decl-concept.com/en/aluminum-water-radiator/532-radiator-all-aluminium-large-volume-to-the-ford-gt40-1964-to-1969-3701113405719.html bättre. Eftersom kylaren redan lutar får man ganska lågt flödesmotstånd på vägen in och ut, och spontant tycker jag att en större procentuell area av själva kyl elementet borde vara aktiv med den designen.

Nästa fråga är väl hur stor area man faktiskt behöver som aktiv också.. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Bra tanke där med breddat rör för in/utflöde ur kylaren.
Och ja, en dual pass kylaren kräver lite mer tryck för flödet pga. designen, men det är för att underlätta rördragning då man har scoopet ivägen för ett övre rör.
För o nackdelar med allt såklart.

 

Den designen du länkar är den s.k. Kinakylaren, går o köpa lite överallt för summor mellan 2500-4000kr.
Finns en del folk som rapporterat problem med kylningen vid användande av dem.
Anledningen oklar, då det funkar för vissa (val av pump och hur tätt det är runt kylaren kanske är med o spökar?)

Link to comment
Share on other sites

I alla fall för några år sen var det lite si å så med själva utförandet av de kinesiska kylarna och intercoolers. Där rören mellan "tankarna" ansluter var det borr rester/skägg (?) som bromsade flödet in i röret. Kanske är något sådant som lever kvar?

Grund designen borde däremot vara rätt okej, även om nedre halvan av den är den som kommer få mest flöde. Jag har inget att mäta och jämföra på, men det fungerar inte att ha en bredare tank på ena sidan med en skiljevägg som gör att anslutningen fortfarande är i botten likt kina kylaren, men flödet in i radiatorn börjar högre upp?

Annars bör som sagt en breddande anslutning på din design förbättra funktionen på den också 🙂

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Cassius sade:

I alla fall för några år sen var det lite si å så med själva utförandet av de kinesiska kylarna och intercoolers. Där rören mellan "tankarna" ansluter var det borr rester/skägg (?) som bromsade flödet in i röret. Kanske är något sådant som lever kvar?

Grund designen borde däremot vara rätt okej, även om nedre halvan av den är den som kommer få mest flöde. Jag har inget att mäta och jämföra på, men det fungerar inte att ha en bredare tank på ena sidan med en skiljevägg som gör att anslutningen fortfarande är i botten likt kina kylaren, men flödet in i radiatorn börjar högre upp?

Annars bör som sagt en breddande anslutning på din design förbättra funktionen på den också 🙂

Jag skrotade en kinakylare jag fick för den var bananig och skev.
Noterade då att hålet för dom mindre 35mm rören, dessutom var ÄNNU mindre än rören.
Så i själva fallet så var det ca 30mm intag i gavlarna, och duktig kant kvar på insidan (man lär slipa ur för flödet)
Att kliva upp från 35x2 rör till 38x2 rör gör ju sitt för flödet bara det.
Sen har jag personligen gått på 38x1,5rör i tunneln, vilket ger 1mm större diameter invändigt. (ca 5% ökning av arean)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...