jimmy.e Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 jag tycker det är en bra ide,och tar mej friheten och startar en officiell viktlista.. håll gärna tråden ren från div diskutioner,och presentera bara. * vikter och referencer * Så blir det lättare att söka igenom i framtiden.. Quote
jimmy.e Posted October 20, 2004 Author Posted October 20, 2004 Rover aluminium v8 - 106kg utan generator,startmotor och ingen olja sierra bakaxelklump 7" - 21kg med olja sierra drivaxlar - 7,5kgst volvo b21 -76kg kmpl bottendel utan olja. Quote
Gripenland Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Jag tycker att vi ska lägga upp viktlistan som en Wiki. Annars blir det så väldigt utspritt och oorganiserat. Jag har skickat PM till Nicklas för att se om han kan hjälpa till :whip: med det :thumbup: Quote
DIRAVI Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Jag skulle vilja ha lite mer info angående Rover åttan på 106 kg, typ, vad är den vägd på för våg? vad för vev och kolvar, toppar? övriga agregat vattenpump mm. Jag har för mig PRV's helalusexa väger som en B23 ungefär 170 kg, och tycker skilnaden verkar orimlig. Ford Z-tec väger 93-98 kg och den är lätt för att vara en tvåliters alufyra. Quote
Guest real7 Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Jag vill minnas att man brukar säga att en Rover8 väger ungefär lika mycket som en Ford XF eller en BMC B-series (satt bla i mgb). En sådan väger lite under 100 kg så det låter rimligt i mina öron. Quote
Gustav Sundberg Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Diravi, håller med dig där om att den verkar lite lätt. Jag hade en rover 8a en gång, och trots att den är i alu så är det inget man släpar runt hur som helst. Det är aldelens för många faktorer som spelar in när man pratar om vikten på motorerna. Svänghjul, sitter det där? kopplingen oxå kanske? Generator, startmotor, fördelare... servopumpen oxå kanske? Insug med förgasare eller insprutning? Exakt motormodell är ju oxå intressant, rover har många olika v8:or, även om den gamla 3,5an är vanligast. Som jag sa tidigare, olja.. väger ju oxå typ 5kg.. Grenrör sitter ofta på, tunga i gjutjärn.. Så.. Om det ska in siffror i nån wiki så tycker iallafall jag att man verkligen ska kunna lita på dom oxå! Jag hjälper gärna till med uppgifter till wikin oxå, halva bilen är ju inte ihopskruvad än så länge så... Får väl ta några timmar i garaget i helgen och väga lite :) Badrumsvåg duger väl hyffsat om man väger mellan kanske 10 och 100kg? Quote
DIRAVI Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Jag tycker det vore kul med en liten bild till de viktuppgifter man lämnar ifrån sig. så ser man ju själv vad för extra saker som sitter på. Quote
conco Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Kan berätta om min 3,5L Rover 8:a. Den är vägd på en kalibrerad våg för fraktgods. När jag hämtade den satt :svänghjul, koppling, servopump, generator, startmotor, grenrör, 2 strombergare, luftfilter, svänghjul, fläkt, slangar, olja, motorfästen. Den stod lite snett på vågen lutandes mot stativet så några kilon fel kan det vara. 167 kg med all den bråten på, så drygt hundra för motor utan bråten är nog inget konstigt. Conco Quote
Micael Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Jag skulle vilja ha lite mer info angående Rover åttan på 106 kg, typ, vad är den vägd på för våg? vad för vev och kolvar, toppar? övriga agregat vattenpump mm.Jag har för mig PRV's helalusexa väger som en B23 ungefär 170 kg, och tycker skilnaden verkar orimlig. Ford Z-tec väger 93-98 kg och den är lätt för att vara en tvåliters alufyra. En lite rättelse bara Ford Zetec har gjutjärnsblock och alutopp. Duratec är däremot i alu. Quote
jimmy.e Posted October 22, 2004 Author Posted October 22, 2004 en wiki = ?. jag tog en biltema badrumsvåg och vägde delarna för sej. en topp väger 8kg div delar grenrör,kam,skruvar kåpor,automat,svänghjul. 30kg vevaxel 17kg block kolvar,vevstakar,lager,fördelare,vattenpump.43kg kan även få vikterna på peugeot 1,9l mi16/citroen bx 1,9L 16v toppen,mazda 323 1,6L turbo toppen.Om det är ngn som vill veta.. -tyvärr så har jag bara topparna kvar,på dom motormodellerna. Quote
Gripenland Posted October 22, 2004 Posted October 22, 2004 en wiki = ?. Saxat från en annan plats på forumet: Wiki Vad är en wiki? En wiki är en webbplats vars sidor vem som helst kan ändra. Alla som vill kan också lägga till sidor i wikin. Varför är det bra med en wiki? En wiki låter flera personer hjälpas åt att fylla en webbplats med innehåll. Exempel på sådana wikis är http://susning.nu/ och http://wikipedia.org/. Det är uppslagsverk, fast på nätet. Skillnaden mot andra uppslagsverk, är att det är användarna som lägger till ord och håller dem uppdaterade. Quote
Acke Posted October 22, 2004 Posted October 22, 2004 "våran" Wiki hittar du här.. http://locost.monkeytoys.com/wiki :thumbup: Quote
Jonte Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 Frågan är bara hur wikin ska vara uppdelad. Ska den sorteras efter märke/modell eller på delar t.ex motor, bakaxel osv? Quote
Acke Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 borde bli bättre att lista på delar tycker jag ?? Ex Motor och sedan bokstavsordning... BMW 320 = 120 kilo Ford Ztec = 115 kilo Honda F20= 100 kilo sedan hur man gör med att räkna vilka delar som sitter på vet jag inte.. bästa vore kanske om man listar det separat, så ex: motor bara inebär motor och inte insug, generator m.m saker som generator kan man ju byta till lättare så det är inte man är intresserad av vikten på en sådan sak.. samma med insug... många bygger om eller byter vilket gör att räknas det med så får dom människorna felaktiga viktangivelser.. :( Quote
Sonett7 Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 (edited) "våran" Wiki hittar du här.. http://locost.monkeytoys.com/wiki :thumbup: Jag har nu lagt upp en Officiell viktlista på Wiki-sidan... Bara att börja knappa in de vikter ni känner till! ;) http://locost.monkeytoys.com/wiki/index.pl...iciellViktlista Har dock inte lyckats få underavdelningarna länkade till nya sidor - får se om jag kollar på det senare idag... EDIT - fixade så att det finns olika sidor för motorer, växellådor, bakaxlar, spindlar och fälgar ;) Edited October 23, 2004 by Friberg Quote
Gripenland Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 (edited) Snyggt jobbat Friberg :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Kan du lägga in en sida för "Övrigt" oxå? :whip: :prop: :lol: Det kunde jag visst göra själv..... :whistling: Edited October 23, 2004 by Gripenland Quote
Sonett7 Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 Snyggt jobbat Friberg :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Kan du lägga in en sida för "Övrigt" oxå? :whip: :prop: :lol: Det kunde jag visst göra själv..... :whistling: He he he... såg det! ;) Sen är det ju inte så svårt att gå in och lägga till eller ändra när man väl testat lite... Ett tips kan vara att prova i "LekPlatsen" först om man känner sig osäker: http://locost.monkeytoys.com/wiki/index.pl?LekPlatsen Quote
Gripenland Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 Jag la till en sida för Ramen oxå :) Quote
Sonett7 Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 (edited) Tycker att det är jättebra att du undertecknat allt du lagt in med ditt namn! :thumbup: Men skall vi använda samma namn som här på forumet eller skall vi använda våra namn som även finns på Wiki-medlemssidan så man lätt kan hitta till lite info om personens bygge? Man kan ju alltid ange sitt Nick inom parentes efter Wiki-namnet så folk vet vem det rör sig om ;) Edited October 23, 2004 by Friberg Quote
Gripenland Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 (edited) Tycker att det är jättebra att du undertecknat allt du lagt in med ditt namn! :thumbup: Men skall vi använda samma namn som här på forumet eller skall vi använda våra namn som även finns på Wiki-medlemssidan så man lätt kan hitta till lite info om personens bygge? Man kan ju alltid ange sitt Nick inom parentes efter Wiki-namnet så folk vet vem det rör sig om ;) Bra fråga! Jag heter ju samma som mitt nick så jag tyckte inte att det spelade så stor roll för mig... men det är ju lätt att lägga till förnamnet om vi bestämmer det. Edited October 23, 2004 by Gripenland Quote
Gripenland Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 Badrumsvåg duger väl hyffsat om man väger mellan kanske 10 och 100kg? Badrumsvågar brukar hålla rätt dålig noggranhet. +/- 3-4 kg är inget ovanligt på mina badrumsvågar i alla fall :icon_blink: Jag köpte en gammal hushållsvåg på en seconhand butik. En sån där med vikter som man skjuter fram och tillbaka. Den har en noggranhet som är klart acceptabel, +/- 100g skulle jag gissa. Den klarar vikter upp till 12 kg. Kostade 20 kr tror jag. Locost :D Om jag ska väga saker tyngre än 12 kg så brukar jag kallibrera min badrumsvåg på följande sätt: 1. Väg komponenten på badrumsvågen. Säg att vågen visar 25kg. 2. Väg mindre saker (jag brukar använda ett gäng svänghjul från VW) på hushållsvågen. Tegelstenar, färgburkar, stålskrot, osv tills de tillsammans väger 25 kg. Tex, ett svänghjul väger ganska precis 8kg så tre st blir 24kg. 3. Lägg de mindre delarna som du vägt på hushållsvågen, på badrumsvågen. Den kanske visar 28kg. Justera badrumsvågen tills den visar den vikt som smådelarna väger. I mitt fall 24kg. 4. Sen kan du väga din komponent igen på badrumsvågen och då vara trygg med att vågen har hygglig precision i mätområdet. Quote
Gripenland Posted October 25, 2004 Posted October 25, 2004 Kanske någon av moderatorerna kan lägga länken till viktlistan som sticky :) Den kanske finns i menyn till vänster men det kan nog vara bra att ha den direkt i "Material och delar" också. Quote
Gripenland Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Det är klent med inlägg i listan. Ut i garagen och väg delar med er :whip: :prop: Quote
Sonett7 Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Det kommer, det kommer... (fast det kommer nog tyvärr att dröja ett tag :icon_oops: ) Quote
Henrik Nilsson Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Det är klent med inlägg i listan. Ut i garagen och väg delar med er :whip: :prop: Sitter och letar vart man kan köpa en ordentlig våg, palla plocka ner hela motorn och väga i smådelar :P (badrumsvågen är i plast, verkar vara en skör sådan också...) Quote
Gripenland Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Biltema och Ikea har billiga badrumsvågar. Quote
DIRAVI Posted November 1, 2004 Posted November 1, 2004 Min förra badrummsvåg, från OBS, hade en repeternogrannhet som var obefintlig, min vikt kunde skilja över 10 kg på fem till tio minuter. Och jag hade varken ätit eller vart på muggen imellan. SÅ nu har jag ingen badrummsvåg längre, tyckte det var onödigt.... Quote
svinto Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Hittade en lista med en massa vikter... http://www.241computers.com/ford/ContentExpress20-30-38.html Quote
Olofson Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 Några siffror från mitt bygge till samlingen. Vägt med en digital badrumsvåg som verkar hålla sig inom ±0.1 kg enligt några kalibrerade vikter. Det rör sig alltså om en Ford Duratec 25 (V6) från Ford Cougar (samma drivlina som Mondeo), SPEC aluminium-svänghjul med stage 3-koppling (cerametallic-puckar med fjädrat nav; 600 Nm men ändå snäll och fin) och 6-växlad låda från Honda S2000. Adapterplatta, extraktorrör och motorfästen är egen tillverkning, och syns nog på lite bilder i min biltråd. 3-litersvarianten av motorn är i stort sett identiskt utvändigt, och har många gemensamma delar, och borde ligga på ganska precis samma vikt som denna - men jag har ingen (än ;)), så jag kan inte verifiera det. Motor m. kåpor, DMD och *tom* sump 115.6 Baffel, skruv, bult, pickup 1.5 Nytt faste, mellen topparna 1.3 Övriga motorfästen m. bult utan kuddar 4.5 Svänghjul, SPEC stage3 + lamell + tryckplatta 11.1 Adapterplatta 2.9 Växellåda 43.9 Insug, grenrör 7.3 Insug, spjällhus 3.7 Extraktorrör, per sida 5.8 Ljuddämpare, fullflöde, per sida 5.6 Generator, Nippon Denso 45 A 3.2 Ventilkåpor + bult 4.6 Sump, tom 2.8 Remhjul/dämpare, single mass 2.1 Remhjul/dämpare, double mass (DMD) 2.8 Hjul, Ford 15x6", Kumho Ecsta SPT 205/50 17.1 Hjul, Minilite 13x7", Yokohama A048 205/60 14.7 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.