Jump to content

*officiell*viktlista.


jimmy.e

Recommended Posts

Jag tycker att vi ska lägga upp viktlistan som en Wiki. Annars blir det så väldigt utspritt och oorganiserat. Jag har skickat PM till Nicklas för att se om han kan hjälpa till :whip: med det :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha lite mer info angående Rover åttan på 106 kg, typ, vad är den vägd på för våg? vad för vev och kolvar, toppar? övriga agregat vattenpump mm.

Jag har för mig PRV's helalusexa väger som en B23 ungefär 170 kg, och tycker skilnaden verkar orimlig.

Ford Z-tec väger 93-98 kg och den är lätt för att vara en tvåliters alufyra.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att man brukar säga att en Rover8 väger ungefär lika mycket som en Ford XF eller en BMC B-series (satt bla i mgb). En sådan väger lite under 100 kg så det låter rimligt i mina öron.

Link to comment
Share on other sites

Diravi, håller med dig där om att den verkar lite lätt.

Jag hade en rover 8a en gång, och trots att den är i alu så är det inget man släpar runt hur som helst.

Det är aldelens för många faktorer som spelar in när man pratar om vikten på motorerna.

Svänghjul, sitter det där? kopplingen oxå kanske?

Generator, startmotor, fördelare... servopumpen oxå kanske?

Insug med förgasare eller insprutning?

Exakt motormodell är ju oxå intressant, rover har många olika v8:or, även om den gamla 3,5an är vanligast.

Som jag sa tidigare, olja.. väger ju oxå typ 5kg..

Grenrör sitter ofta på, tunga i gjutjärn..

Så..

Om det ska in siffror i nån wiki så tycker iallafall jag att man verkligen ska kunna lita på dom oxå!

Jag hjälper gärna till med uppgifter till wikin oxå, halva bilen är ju inte ihopskruvad än så länge så...

Får väl ta några timmar i garaget i helgen och väga lite :)

Badrumsvåg duger väl hyffsat om man väger mellan kanske 10 och 100kg?

Link to comment
Share on other sites

Kan berätta om min 3,5L Rover 8:a.

Den är vägd på en kalibrerad våg för fraktgods. När jag hämtade den satt :svänghjul, koppling, servopump, generator, startmotor, grenrör, 2 strombergare, luftfilter, svänghjul, fläkt, slangar, olja, motorfästen.

Den stod lite snett på vågen lutandes mot stativet så några kilon fel kan det vara.

167 kg med all den bråten på, så drygt hundra för motor utan bråten är nog inget konstigt.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha lite mer info angående Rover åttan på 106 kg, typ, vad är den vägd på för våg? vad för vev och kolvar, toppar? övriga agregat vattenpump mm.

Jag har för mig PRV's helalusexa väger som en B23 ungefär 170 kg, och tycker skilnaden verkar orimlig.

Ford Z-tec väger 93-98 kg och den är lätt för att vara en tvåliters alufyra.

En lite rättelse bara Ford Zetec har gjutjärnsblock och alutopp. Duratec är däremot i alu.

Link to comment
Share on other sites

en wiki = ?.

jag tog en biltema badrumsvåg och vägde delarna för sej.

en topp väger 8kg

div delar grenrör,kam,skruvar kåpor,automat,svänghjul. 30kg

vevaxel 17kg

block kolvar,vevstakar,lager,fördelare,vattenpump.43kg

kan även få vikterna på peugeot 1,9l mi16/citroen bx 1,9L 16v toppen,mazda 323 1,6L turbo toppen.Om det är ngn som vill veta..

-tyvärr så har jag bara topparna kvar,på dom motormodellerna.

Link to comment
Share on other sites

en wiki = ?.

Saxat från en annan plats på forumet:

Wiki

Vad är en wiki?

En wiki är en webbplats vars sidor vem som helst kan ändra. Alla som vill kan också lägga till sidor i wikin.

Varför är det bra med en wiki?

En wiki låter flera personer hjälpas åt att fylla en webbplats med innehåll. Exempel på sådana wikis är http://susning.nu/ och http://wikipedia.org/. Det är uppslagsverk, fast på nätet. Skillnaden mot andra uppslagsverk, är att det är användarna som lägger till ord och håller dem uppdaterade.

Link to comment
Share on other sites

borde bli bättre att lista på delar tycker jag ??

Ex Motor och sedan bokstavsordning...

BMW 320 = 120 kilo

Ford Ztec = 115 kilo

Honda F20= 100 kilo

sedan hur man gör med att räkna vilka delar som sitter på vet jag inte..

bästa vore kanske om man listar det separat, så ex: motor bara inebär motor och inte insug, generator m.m

saker som generator kan man ju byta till lättare så det är inte man är intresserad av vikten på en sådan sak..

samma med insug... många bygger om eller byter vilket gör att räknas det med så får dom människorna felaktiga viktangivelser.. :(

Link to comment
Share on other sites

"våran" Wiki hittar du här..  http://locost.monkeytoys.com/wiki   :thumbup:

Jag har nu lagt upp en Officiell viktlista på Wiki-sidan... Bara att börja knappa in de vikter ni känner till! ;)

http://locost.monkeytoys.com/wiki/index.pl...iciellViktlista

Har dock inte lyckats få underavdelningarna länkade till nya sidor - får se om jag kollar på det senare idag...

EDIT - fixade så att det finns olika sidor för motorer, växellådor, bakaxlar, spindlar och fälgar ;)

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Friberg :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Kan du lägga in en sida för "Övrigt" oxå? :whip: :prop: :lol:

Det kunde jag visst göra själv..... :whistling:

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Friberg  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Kan du lägga in en sida för "Övrigt" oxå?  :whip: :prop:  :lol:

Det kunde jag visst göra själv..... :whistling:

He he he... såg det! ;)

Sen är det ju inte så svårt att gå in och lägga till eller ändra när man väl testat lite... Ett tips kan vara att prova i "LekPlatsen" först om man känner sig osäker: http://locost.monkeytoys.com/wiki/index.pl?LekPlatsen

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är jättebra att du undertecknat allt du lagt in med ditt namn! :thumbup: Men skall vi använda samma namn som här på forumet eller skall vi använda våra namn som även finns på Wiki-medlemssidan så man lätt kan hitta till lite info om personens bygge? Man kan ju alltid ange sitt Nick inom parentes efter Wiki-namnet så folk vet vem det rör sig om ;)

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är jättebra att du undertecknat allt du lagt in med ditt namn!  :thumbup: Men skall vi använda samma namn som här på forumet eller skall vi använda våra namn som även finns på Wiki-medlemssidan så man lätt kan hitta till lite info om personens bygge? Man kan ju alltid ange sitt Nick inom parentes efter Wiki-namnet så folk vet vem det rör sig om ;)

Bra fråga!

Jag heter ju samma som mitt nick så jag tyckte inte att det spelade så stor roll för mig... men det är ju lätt att lägga till förnamnet om vi bestämmer det.

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Badrumsvåg duger väl hyffsat om  man väger mellan kanske 10 och 100kg?

Badrumsvågar brukar hålla rätt dålig noggranhet. +/- 3-4 kg är inget ovanligt på mina badrumsvågar i alla fall :icon_blink:

Jag köpte en gammal hushållsvåg på en seconhand butik. En sån där med vikter som man skjuter fram och tillbaka. Den har en noggranhet som är klart acceptabel, +/- 100g skulle jag gissa. Den klarar vikter upp till 12 kg. Kostade 20 kr tror jag. Locost :D

Om jag ska väga saker tyngre än 12 kg så brukar jag kallibrera min badrumsvåg på följande sätt:

1. Väg komponenten på badrumsvågen. Säg att vågen visar 25kg.

2. Väg mindre saker (jag brukar använda ett gäng svänghjul från VW) på hushållsvågen. Tegelstenar, färgburkar, stålskrot, osv tills de tillsammans väger 25 kg. Tex, ett svänghjul väger ganska precis 8kg så tre st blir 24kg.

3. Lägg de mindre delarna som du vägt på hushållsvågen, på badrumsvågen. Den kanske visar 28kg. Justera badrumsvågen tills den visar den vikt som smådelarna väger. I mitt fall 24kg.

4. Sen kan du väga din komponent igen på badrumsvågen och då vara trygg med att vågen har hygglig precision i mätområdet.

Link to comment
Share on other sites

Det är klent med inlägg i listan. Ut i garagen och väg delar med er  :whip:

:prop:

Sitter och letar vart man kan köpa en ordentlig våg, palla plocka ner hela motorn och väga i smådelar :P

(badrumsvågen är i plast, verkar vara en skör sådan också...)

Link to comment
Share on other sites

Min förra badrummsvåg, från OBS, hade en repeternogrannhet som var obefintlig, min vikt kunde skilja över 10 kg på fem till tio minuter.

Och jag hade varken ätit eller vart på muggen imellan.

SÅ nu har jag ingen badrummsvåg längre, tyckte det var onödigt....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Några siffror från mitt bygge till samlingen. Vägt med en digital badrumsvåg som verkar hålla sig inom ±0.1 kg enligt några kalibrerade vikter.

Det rör sig alltså om en Ford Duratec 25 (V6) från Ford Cougar (samma drivlina som Mondeo), SPEC aluminium-svänghjul med stage 3-koppling (cerametallic-puckar med fjädrat nav; 600 Nm men ändå snäll och fin) och 6-växlad låda från Honda S2000. Adapterplatta, extraktorrör och motorfästen är egen tillverkning, och syns nog på lite bilder i min biltråd.

3-litersvarianten av motorn är i stort sett identiskt utvändigt, och har många gemensamma delar, och borde ligga på ganska precis samma vikt som denna - men jag har ingen (än ;)), så jag kan inte verifiera det.

		Motor m. kåpor, DMD och *tom* sump					  115.6
	Baffel, skruv, bult, pickup							 1.5
	Nytt faste, mellen topparna							 1.3
	Övriga motorfästen m. bult utan kuddar				  4.5
	Svänghjul, SPEC stage3 + lamell + tryckplatta		   11.1
	Adapterplatta										   2.9
	Växellåda											   43.9
	Insug, grenrör										  7.3
	Insug, spjällhus										3.7
	Extraktorrör, per sida								  5.8
	Ljuddämpare, fullflöde, per sida						5.6
	Generator, Nippon Denso 45 A							3.2

	Ventilkåpor + bult									  4.6
	Sump, tom											   2.8
	Remhjul/dämpare, single mass							2.1
	Remhjul/dämpare, double mass (DMD)					  2.8

	Hjul, Ford 15x6", Kumho Ecsta SPT 205/50				17.1
	Hjul, Minilite 13x7", Yokohama A048 205/60			  14.7

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...