Rikard Larsson Posted December 14, 2020 Posted December 14, 2020 En fråga av mer nördig karaktär... Bakgrunden är att en helt ny bil surat ner sig och krävde nya stift för att starta. Helt ny som i årsmodell 2020 och startknapp och keyless. Enligt den inblandade tekniska specialisten beror det på att motorn har sekventiell insprutning men under startsekvensen sprutas bränsle in i alla cylindrar. Många korta körningar (logistik, upp och ner från biltransport) ska då ha orsakat beläggningar på tändstiften vilket i förlängningen kan göra att bilen blir svårstartad. Jag har svårt att acceptera det riktigt. Dels att motorn sprutar in bränsle i "fel" cylindrar under starten (borde inte motorn komma i synk med kamaxelgivare innan bränsle sprutas in?) Dels att oförbränt bränsle skulle ligga kvar i cylindern efter att motorn startat, även om man bara kör en kort bit. Quote
Mats Karlsson Posted December 14, 2020 Posted December 14, 2020 Att man primar alla cylindrar med bränsle innan kallstart förekommer, det kan ske när tändningen slås på till exempel men det är en sak man väljer i mappningen av motorn. Låter mindre sannolikt att det görs så tidigt iom keyless starten, det borde komma först när start knappen trycks in men om primning sker vet nog bara den som kan läsa mappningen. Quote
Rikard Larsson Posted December 14, 2020 Author Posted December 14, 2020 Dessutom borde den väl inte prima varenda gång startknappen trycks in? Tänker om den är svårstartad av någon anledning och man måste trycka på knappen flera gånger. Quote
LUPUS Posted December 14, 2020 Posted December 14, 2020 detta borde helt klart motorn fixa , men det kan ju sitta en massa "vägg vätande" bränsle som inte åker med som tänkt. Ett gammalt trick är oxå FULL gas på en motor som gått blöt. det brukar i den mesta systemet stänga av bränslet helt för våt start ( elektroniskt styrd) Quote
Rikard Larsson Posted December 14, 2020 Author Posted December 14, 2020 Jo, så fungerar både Megasquirt och Trionic vet jag (flood clear). I det här fallet så är verkstaden inne på att operatören gasat i onödan och på det viset surat ner motorn.... Tror inte gaspådrag ändrar startsekvensen. Kan ju tillägga att detta inte rör min bil utan något jag blivit lite inblandad i på jobbet. Quote
sqrewdriver Posted March 29, 2021 Posted March 29, 2021 (edited) Vissa Moderna styrsystem primar samtliga cylindrar vid start dvs när startmotor börjar snurra, just för att undvika bränsleansamlingar, och en 2020 är ju med stor sannolikhet dessutom en Direct Injection maskin dvs bränsle under högt tryck skutsas in i cylindern vid rätt tidpunkt, dessa motorer kräver synk innan bränsle ges. Finns dock undantag då vissa tillverkare har valt att även köra port injection. Detta är erfarenhet efter arbete med framförallt Bosch och siemens sprutningssytem. (BMW och Audi.) Låter snarare som skit i spridare lr liknande till och med defekt lambda. (läser fel utan att sätta felkod.) vanligt förekommande på ford som använder lambda och spridar öppning för att bestämma ethanol halt. Edit: Drive by wire är dessutom oberoende av gas då startsekvensen är "mappad". Edited March 29, 2021 by sqrewdriver Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.