Jump to content

V6+side pipes


Karlsson

Recommended Posts

Funderar på att bygga med en V6:a, är det någon som vet om det är OK med side pipes på både höger och vänster sida?

Jag tittade i SFRO bygghandboken och där tyckte jag att det stod att det var förbjudet med avgasutsläpp på höger sida. Lite längre ned står det dock beskrivet vinklar och dyl för avgasutblåsets riktning för både höger och vänster sida.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är inget problem med utblås på båda sidor, förutsatt att man inte anser att det finns risk för att avgaser tar sig in kupén.

De allra flesta Cobrabyggen besiktas så utan problem - bara man får till ljuddämpningen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tydligen finns det några fler än jag som gillar bl.a. V6-ljudet och vridmomentet.

Jag skulle behöva diskutera och utbyta erfarenheter med andra V6 byggare.Hur gör ni t.ex. med avgassystemet,det finns ju bara en kat och lambda-sond på originalet.Går det att montera två sonder(kopplas ihop ?) och två katalysatorer?hur gör ni med "tvärrör" mellan avgasrören?Gör ni nya grenrör?

Igår kväll köpte jag en Scorpio V6 2,9-88 för 3 000 SEK, inkl alu-fälgar.Motorn går bra och inga läckage vid diffklump,ser i övrigt bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf,

ditt kunnande lugnar min fru och får mina barns tilltro till mej att öka!

Nu till nästa fråga är bakaxeln för bred till en McSorley 442? När jag mätte mellan däcken så tyckte jag att bredden på Scorpion var ungefär som på Sierra(kanske några cm extra).Sonen frågar om det är möjligt att chiptrimma motorn(då frågar jag: är det tillåtet?). Eftersom vi tänker ha sierra eller 140- spindlar fram: ska vi demontera bromsoken fram och behålla dom? Går det att använda huvudbromscylindern(med/utan servo). Är ABS-systemet möjligt att använda? Jag kommer att riva hela motorn,mäta upp och renovera det som behövs.Synpunkter? Har inte hunnit kolla om det är gummiskiva på kardan.Det tycks finnas åsikter om att den är för stor för kardantunneln.Kan man byta till annan axel och i så fall vilken?

Många frågor, många funderingar men någon tänkare lär ha yttrat att det är "vägen som är mödan värd"

Link to comment
Share on other sites

Jag svarar på de frågor jag kan..

1) Är bakaxeln för bred till en McSorley 442? När jag mätte mellan däcken så tyckte jag att bredden på Scorpion var ungefär som på Sierra(kanske några cm extra).

1) Sierrans är rätt så bred, tro mig jag vet. Men du kan ju alltid ragga upp två drivaxlar från en sierra.

2) Sonen frågar om det är möjligt att chiptrimma motorn(då frågar jag: är det tillåtet?).

2) Det behöver du inte. du får effekt nog ändå men tror inte att det finns nån lag mot det.

3) Eftersom vi tänker ha sierra eller 140- spindlar fram: ska vi demontera bromsoken fram och behålla dom?

3) Skippa sierrans framspindlar och gå på 140:ans eller taunusens.

4) Går det att använda huvudbromscylindern(med/utan servo).

4) Om du får plats med servon så använd den men den behövs inte enligt mig.

5) Är ABS-systemet möjligt att använda?

5) Skippa det, för mycket elektronik.

6) Jag kommer att riva hela motorn,mäta upp och renovera det som behövs.Synpunkter?

6) Vänta med renoveringen av motorn tills ramen är klar för den blir rätt skitig av allt damm och svetssprut.

7) Har inte hunnit kolla om det är gummiskiva på kardan.Det tycks finnas åsikter om att den är för stor för kardantunneln.Kan man byta till annan axel och i så fall vilken?

7) Med största säkerhet är det gummiskiva på den, men det finns axlar som inte har det. Tror min var från en transit, köpte den ny från Ford.

Många frågor, många funderingar men någon tänkare lär ha yttrat att det är "vägen som är mödan värd"

Till slut.... Lycka till..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Chiptrimning av 2.9 ger inte speciellt mycket (som på de flesta sugmotorer), men i ett amatörbygge finns det inget som förbjuder det. Men mer än några få hästar och lite roligare karaktär blir det inte. Jag skulle hellre satsa på en trimkam och programmerbar insprutning men det kan bli halvbökigt att klara framförallt HC-värdet om man har för vass kam.

Övriga frågor svarade väl Svante rätt bra på men jag vill framhålla att även om man kör Taunusspindel så kan man använda Sierra/Scorpio ok och skivor (4-bult) om man snidar lite adapterplattor.

Scorpio har ABS och därmed en huvudbromscylinder med "integrerad" elektrisk servopump. Den kan man använda utan ABS-funktionen om man vill.

När det gäller kardan, Scorpio 2.9 brukar ha MT75-växellåda och där är yoken för hardyskivan fast på utgående axeln. Gamla typ 9-lådan är lättare att anpassa för vanlig knut.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Många TACK för alla bra råd!

Ikväll ska jag låta kunnig och initierad inför barn och hustru. Hmm....hon lär nog ändå bara höja på ögonbrynen och barnen stönar återigen om sin töntfarsa. Tur att hunden förstår mej,han ska få en hedersplats bredvid mej på kommande provturer.

Till helgen börjar "slakten" av Scorpion.

Glömde en sak i föregående meddelande:ska jag behålla pedalställ och ratt med spakar och rattstång samt styrväxel? Torkarmotor,värmepaket(tänker bygga sufflett)? Går det att behålla Hardyskivan?Om ja:hur mycket måste man bredda kardantunneln?

Link to comment
Share on other sites

Ska jag behålla pedalställ och ratt med spakar och rattstång samt styrväxel?

Pedalstället gör du som du vill, för mig började det med att jag skulle använda det men det blev för mycket modifieringar så jag skippade det. Så här i efterhand ångrar jag mig definitivt inte. Gjorde mina pedaler av T-profil som bockades se bifogade bilder.

Ratten bytar du nog så småningom. Spakar och rattstång sparar du, styrväxeln sparas likaså.

Torkarmotor,värmepaket(tänker bygga sufflett)?

Torkarmotorn från hunkojan ska tydligen passa bra.. värmepaket vet ej.

Går det att behålla Hardyskivan?Om ja:hur mycket måste man bredda kardantunneln?

Jag hade tänkt att köra med hardyskiva från början och min kardantunnel är 160mm bred.

Link to comment
Share on other sites

Såpoperan om 2,9 l V6:an fortsätter.

Den Scorpio som vi köpte för 3 000 SEK visade sej vara i så bra skick att vi har bestämt(nästan) oss för att besiktiga och registera den.Vi drabbades av ångest när vi skulle börja slakten. Allt var i bättre skick än vi hade förväntat oss,ingen rost och bucklor,inredningen ren hel och snygg,bra sommar- och vinterhjul.Nu har vi varit sett en annan V6:a dock en på 2,8 liter(1986). Av vad vi har lyssnat oss till lär den motorn vara tekniskt sämre(mindre raffinerad) än den på 2,9 liter. Insprutningssystemet tycks vid påseende vara mera "rörigt".Vevaxeln lär inte ska gå att slipa om.

Vi tar tacksamt emot alla synpunkter,råd och erfarenheter.

Finns det någon på detta forum som har bra inköpskanaler till motordelar för Ford(England,Tyskland,Sverige,Finland...............).

Någon(-ra) undrar säkert varför vi vill ha en V6:a. Enda skälet är mullret och att vi tycker att det är kul och intressant.

Kör så det ryker(helst inte blårök)

Link to comment
Share on other sites

Hej

2.8 har vissa brister och som du säger är insprutningen lite mer omfattande vad gäller "kringutrustning". Därför rekommenderar jag 2.9 vilken också har kat (i de flesta fall), där kan ni alltså spara 7000:- vid reggningen...

Motordelar kan Mekonomen ofta ta hem men annars finns TG Racing (går att hitta telefonnummer via forumet på www.fmcs.nu) som tar mycket bitar från England rätt smidigt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...