liljekvist Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 Läst massor av trådar ang. denna låda, men verkar inte hitta något om någon som renoverat någon. Är det inte ekonomiskt försvarbart, eller är det många special verktyg som krävs? Har en R28 JM 025 vilket verkar vara från V6 motorn. Den skrapar lite ibland vid snabb växlingar mellan 2-3. Första steget är att byta till Red Line vxl olja. Men om inte det funkar så får man fundera ut plan B 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 Förutom just den äkta r28:an , JM och någon mer ( ganska ovanligt ) så är ju lådorna nästan gratis så är nog ovanligt med renovering , skulle dock gissa det ör samma syncar i en jm som de andra https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/r5.html Kan finnas info här men det vet du säkert redan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
liljekvist Posted July 26, 2020 Author Share Posted July 26, 2020 2 timmar sedan, LUPUS sade: Förutom just den äkta r28:an , JM och någon mer ( ganska ovanligt ) så är ju lådorna nästan gratis så är nog ovanligt med renovering , skulle dock gissa det ör samma syncar i en jm som de andra https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/r5.html Kan finnas info här men det vet du säkert redan Tack, är lite olika utväxling på dom också såg jag. Får leta efter lite syncar alt reservlåda. Så har man lite vinterpill framför sig🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 Har en reserv låda stående ( r28 jm ) så den stackars r25 håller än , kanske är dax att bara visa den för bilen så det håller ett år till 😀. Bäst vore en diesel låda men såldes knappt några sådana bilar i Sverige nya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
liljekvist Posted July 28, 2020 Author Share Posted July 28, 2020 On 2020-07-26 at 18:45, LUPUS sade: Har en reserv låda stående ( r28 jm ) så den stackars r25 håller än , kanske är dax att bara visa den för bilen så det håller ett år till 😀. Bäst vore en diesel låda men såldes knappt några sådana bilar i Sverige nya Du får visa den för min med då, så håller den nästa år också.🤣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 kolla först så kopplingen kopplar ur som den ska. den skrapar för att lådans axlar snurrar för fort. antingen slitna synkringar eller koppling som inte kopplar ur. det som, kan gå sönder på dem är en växelväljare som brister när man sliter i växlarna. jag har bytt såna. Redline schockproof. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
liljekvist Posted August 12, 2020 Author Share Posted August 12, 2020 6 timmar sedan, Thomas sade: kolla först så kopplingen kopplar ur som den ska. den skrapar för att lådans axlar snurrar för fort. antingen slitna synkringar eller koppling som inte kopplar ur. det som, kan gå sönder på dem är en växelväljare som brister när man sliter i växlarna. jag har bytt såna. Redline schockproof. Hällde i 1l REDLINE schockproof gul, blev kanonbra. Hoppas det var så enkelt 😇 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
liljekvist Posted January 26, 2021 Author Share Posted January 26, 2021 Fråga kring R28 lådan. Nu när jag har piffat upp bilen under vintern ser jag att lådan vill få ur sig lite olja ur avluftningsventilen ovanpå lådan. Har andra problem med att lådan vill få ur sig lite olja? funder på leda det till en catch tank eller likande. Misstänker det är runt några cl den har snorat ner växellådhuset under sommarens alla körningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 27, 2021 Share Posted January 27, 2021 (edited) min vet jag läckte i början , men det själv justera sig , vet inte om orginal volymen är lite för mycket vid våra höga G krafter . Tror bara det läckte max någon deciliter men en ventilations slang monterat lite högre i tunneln kan nog va en enkel bra förbättring . OBS jag hällde på den rekomenderade volymen , kollade inte nivå pluggen , kommer inte dit , det kan ju oxå påverka Edited January 27, 2021 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 27, 2021 Share Posted January 27, 2021 Om det hade varit en Quaife låda är det standard för att rostskydda underredet på bilen... 😉 Jag har monterat en ”remote catchtank” och slang med möjlighet för oljan att rinna tillbaka på min Quaife. Samma lösning borde fungera bra på din växellåda. Som Tobias skriver är förmodligen inte växellådan konstruerad för g-krafterna som vi kan uppnå tillsammans med ofta lite mer inspirerat varvtal på ingående axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
liljekvist Posted January 27, 2021 Author Share Posted January 27, 2021 Bra input. Ja, det blir ju lite mer sidokrafter vid bankörning. Bilen vs lådan sitter original är ju också en viss skillnad på. Får nog kika på en lösning kring att få på en slang till avluftningen 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 27, 2021 Share Posted January 27, 2021 (edited) Hade för mig att vi pratat om detta tidigare 🙂 allt är ju redan löst slang till hög punkt. Edited January 27, 2021 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
liljekvist Posted January 27, 2021 Author Share Posted January 27, 2021 6 timmar sedan, LUPUS sade: Hade för mig att vi pratat om detta tidigare 🙂 allt är ju redan löst slang till hög punkt. Tackar, där fanns svaren😊 Då har vi förhoppningsvis torr bil i sommar🥳 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.